Vi får fortfarande inte vara kåta

Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #21: Postat: 2003-11-16 13:07:00
Alvunger
Vi säger att du har rätt biff. Då är hela Linde Skugge-debatten meningslös. för hennes text handlar ju inte om SAMHÄLLET, den handlar baske mig om en bok.Carléns text handlar om två andra texter o kommentarer på dem. Hon grundar inte sina argument på kommentarerna. Hon fastslår redan i sin ingress att hon anser att kvinnor ännu inte har rätt att vara sexuella varelser.
Inlägg #22: Postat: 2003-11-16 13:08:00
Alvunger
Det är hennes åsikt, hennes tes. Sedan använder hon två bevis för detta: kommentarer på två olika artiklar om kvinnlig sexualitet. Det var bra val av Carlén, för artiklarna är både nypublicerade, samt finns på sourze.De är alltså lätttillgängliga, läsare kan läsa både texter och kommentarer o sedan se om Carlén har rätt el fel.
Inlägg #23: Postat: 2003-11-16 13:09:00
Alvunger
Hade hon skrivit en artikel om det sexuella förtryck hon själv upplever hade hon åkt på samma kommentarer som jag. Du inbillar dig, det var ditt fel, manshatare...Läsare kan alltså avfärda en sådan berättelse med: det där kan du ju ha hittat på, det bevisar ingenting. Men C gjorde i själva verket nåt riktigt smart då hon utgick från en debatt. Det kan ingen säga "du inbillar dig om".
Inlägg #24: Postat: 2003-11-16 13:09:00
Alvunger
Vi har alltså två artiklar med erfarenheter fr livet. Sedan väver Carlén samman dem, och konstaterar att den tes jag och Åsa lade fram stämmer. Som grund för det använder hon artiklarnas kommentarer och de debatter som följde.Jag tycker det var riktigt smart gjort. Hon kan alltså inte hamna i "det där är bara din syn på saken, vad är mannens berättelse då" och få sin historia
Inlägg #25: Postat: 2003-11-16 13:10:00
Alvunger
ogiltigförklarad just för att den ÄR subjektiv. Sedan kommer såklart någon och sågar den för att den INTE är subjektiv, för att den inte grundas i skribentens egna liv. Du biff behöver inte räkna med att Carlén har blivit utsatt för sexuellt förtryck. Det är inte textens tes. vad menar du med intertextuell debatt?
Inlägg #26: Postat: 2003-11-16 13:12:00
Alvunger
Vi är i ett litterärt forum o naturligtvis är det då fruktbart att referera till andra texter. Hur många debatter är inte intertextuella? Jag o BB hade också en intertextuell debatt, vi refererade till varandras artiklar. Som sagt, Skugges text är också intertextuell, men det innebär inte att det inte går att debattera DEN SYN Skugge har, de ÅSIKTER hon presenterar. Så gjorde Carlén i denna text, o det fungerade mkt bra.
Inlägg #27: Postat: 2003-11-16 13:13:00
Alvunger
Ta detta som konstruktiv kritik biff. Vill du kritisera en text, kritisera då texten och rör inte in krav på författarens självupplevelser då hon diskuterar andras självupplevelser. Då kanske Freud först borde beskrivit sin egen oidipala fas, och Marx sin klassposition o ekonomiska ställning- innan de uttalade sig om samhället i stort.
Inlägg #28: Postat: 2003-11-16 14:50:00
Anna C
Alvunger: tack för hjälpen här! Det behövdes.
Känns relativt meningslöst att diskutera med en person som ständigt uppfinner ny kritik och krav på en text, då det i själva verket tycks vara åsikten han ogillar.
Inlägg #29: Postat: 2003-11-16 14:53:00
forts...
Då spelar det ingen roll HUR jag redovisar min åsikt. Jag kan skriva om egnaerfarenheter, visst kan jag det.
Jag kan redovisa siffror och statistik om jag så vill. Men motståndet till min åsikt skulle ändå vara detsamma. Misstänker jag.
Inlägg #30: Postat: 2003-11-16 16:18:00
Biff
Bra jobbat Josefin, men jag du har fel. Att din och Åsas text skulle fungera som bra exempel för att bevisa någon "verklighet", är ett galet påstående. Åsa har själv erkänt att hennes text var avsiktligt reaktionär, alltså kan den strykas. Då återstår bara din text, och handen på hjärtat: hade du inte samma avsikt? Har inte alla kåsörer samma avsikt - att skapa reaktioner, att väcka känslor?
Inlägg #31: Postat: 2003-11-16 16:19:00
Biff
Notera "kåsör", för några debatörer är ni inte. Angående kommentarer som "du inbillar dig": det är just dessa Anna använder som bevismateriell för sin text, hade de inte funnits, hade inte Annas text funnits. Genom detta har Anna lagt över ansvaret för sin text på dig och Åsa, hon litar fullkomligt på din text och ifrågasätter inte Ordets opålitlighet.
Inlägg #32: Postat: 2003-11-16 16:19:00
Biff
Att referera till andras texter är tillåtet, men Anna refererar inte, hon använder din text i brist på "verklighet". Hon tar din text för Sanningen, och kommentarerna för bevis på hur verkligheten är. Detta är fel: kommentarerna är inte bevis för hur verkligheten är, utan för hur din text är! En debattartikel får inte vara subjektiv i den mån det går att undvika, Anna är mycket riktigt inte heller det. Men du är subjekiv i din text, och Anna ifrågasätter inte detta...
Inlägg #33: Postat: 2003-11-16 16:20:00
Biff
Är Skugges debatt meningsfull? Förmodligen inte, men den är väldigt underhållande, och Albert Bonnier täljer guld. Kanske får den unga tjejer att tänka, men troligast är att den bara sprider hat mellan könen.
Inlägg #34: Postat: 2003-11-16 16:24:00
Biff
Anna C: För att klargöra: Jag är av den åsikten att både kvinnor och män har lika stor rätt till sexualitet. Dock tror jag bäggedera alltid kommer att känna skam för den egna sexualiteten. Dessutom tror jag också att folk som har behov av "one night stands" i grunden är olyckliga.
Inlägg #35: Postat: 2003-11-16 16:31:00
Biff
...Jag tillägger att jag aldrig någonsin i någon kommentar har klagat över kvinnors sexuella agerande.
Inlägg #36: Postat: 2003-11-16 17:03:00
Anna C
Härligt Biff. Vi säger väl så då.
Inlägg #37: Postat: 2003-11-16 17:08:00
Anna C
jag skulle här kunna rada upp diverse argument för att det du just kräkt ur dig är fel. Men i ärlighetens namn orkar jag inte. Bara ett par saker:
1 Jag är subjektiv i min text. Faktum är att vi alla är subjektiva.
Ja, jag uppfattar det som Josefineoch Åsa skrivit som genuint. Det är min subjetiva uppfattning.
Inlägg #38: Postat: 2003-11-16 17:13:00
Anna C
Och nej, det är inte debatter vi talar om här. Det är krönikor, eller möjligen kåserier som du så uråldrigt valt att kalla det. Sådana texter är liksom allting annat här i världen, ytterst subjektiva.
Inlägg #39: Postat: 2003-11-16 17:16:00
Anna C
Dock finns det en sak här som upprör mig mer än något annat. Och det är din synskhet. Jag menar du verkar ju VETA att jag inte upplevet något förtryck mot den kvinnliga sexualiteten i verkligenheten.
Inlägg #40: Postat: 2003-11-16 17:26:00
Anna C
Du skriver att jag använder andras upplevlser "I brist på verklighet".

Ja, Biff. Det är just där måttet är rågat. Det är sådana påståenden, käre Biff, som får mig att bli uppriktigt ledsen.
Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Laddar...