Jag är skyldig till en våldtäkt

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-11-13 00:16:00
fr€dd€
Men då ställer jag mig frågan, varför är då ordet våldäkt med i ingressen och resten av artikeln? eftersom detta INTE handlar om en våldtäkt. Detta handlar om ett möte med en engelsktalande man vid namn ralle och du ställs inför din egen domstol, och avkunnar din dom, och straffet hade du fått.Vilket straff? Blev du våldtagen eller är det bara " en tanke, att så kan det kännas "
Inlägg #2: Postat: 2003-11-13 00:25:00
fr€dd€
det intressanta är titeln, " jag är skyldig till en våldtäkt " Varför?
Varför är du skyldig till en våldtäkt?
Det låter som att diskussionerna om kvinnornas klädsel är den skyldiga, och alkoholen och flackheten att stå upp och säga nej,och nu plötsligt skulle detta vara direktinbegripet med skyldighet till våldtäkt enligt din reflektio
Inlägg #3: Postat: 2003-11-13 00:48:00
aversi
läs artikeln igen. ralle är kompisen till den uppraggade bartendern. kompisen som förgrep sig när artikelns huvudperson sov.
Inlägg #4: Postat: 2003-11-13 02:02:00
Alvunger
Är fredde samma person som Fredrik Reimarker? I så fall förvånar du mig, du torde känna till min skrivstil vid det här laget, Jag fixar inte att svara på denna kommentar faktiskt. Kan bara säga att texten är i allra högst grad autentisk. Varför handlar denna text INTE om en våldtäkt? Kan du svara på det?
Inlägg #5: Postat: 2003-11-13 09:44:00
Fredrik Jones
Först vill jag bara säga att jag är ledsen att det här hände dig, verkligen.
Men, det är inte en våldtäkt för att:
Ralle brukade inget våld, inget hot om våld, eller försatte dig i vanmakt. Däremot verkar det vara ett solklart fall av sexuellt utnyttjande.
Inlägg #6: Postat: 2003-11-13 10:22:00
Alvunger
Hej Fredrik Jones. Jag kan säga till dig att jag är fullt medveten om att det juridiskt inte rubriceras våldtäkt. Att jag har skrivit våldtäkt själv flera ggr är jag också fullt medveten om. Det beror på att det är så jag ser det. Jag tycker inte att han "utnyttjade mig sexuellt". Han våldtog mig.
Inlägg #7: Postat: 2003-11-13 10:44:00
Jones
Ja, jag trodde du kände till definitionen, och allt jag sa var att det inte var våldtäkt i den meningen jag uppfattade att fredde menade det. Sen förstår jag så väl en kille som aldrig varit nära att bli våldtagen kan förstå att det inte kändes som sexuellt utnyttjande utan våldtäkt, och att många anser att definitionen bör revideras.
I övrigt var det kul att se ett nytt alster ifrån dig här, om än jag naturligtvis önskar att du aldrig fått anledning att skriva den.
Inlägg #8: Postat: 2003-11-13 12:05:00
fr€dd€
Alvunger; missförstå mig rätt, def av våldtäkt i detta fallet är djupare än så, men det är också så, att detta skapar just den typen av inefktioner i debatten om just " vad är våldtäkt och vart går/är gränsen,"
Inlägg #9: Postat: 2003-11-13 12:07:00
fr€dd€
Jag hyser största respekt i texten, men vill ändå reflektera över din fråga; Varför är det inte våldtäkt" i motsats, det är därför jag kommenterar det i första fältet;Det finns inget som tyder på en juridisk våldtäkt - utan det är et emotionellt klimat som sätts i anspråk.
Inlägg #10: Postat: 2003-11-13 12:11:00
fr€dd€
Jag efterlyser; var är äcklet?? var är svinet? var är kränkningen? var är hatet? var är förbittringen? var är kampen om upprättelse? var finns duschen som symboliskt spolar bort skammen? var är rädslan? var är utanförskapet? och var finns nuets trygghet? och värderingen av det skedda? var är våldtäkten..?
Inlägg #11: Postat: 2003-11-13 12:13:00
fr€dd€
Om det är så, att du har allt detta, och detta är avspolat,,då är halva tanken om våldtäkt bara en etikett på det skedda, så ser jag det, vill att du skall förstå, hoppas du inte känner dig kränkt - för det är inte min intuition med dessa kommentarer, jag vill bara fördjupa mig, det är allt, kram, fredde
Inlägg #12: Postat: 2003-11-13 12:41:00
Yanni
Mm. Det är lätt att diskutera våldtäkt i torra tekniska och juridiska termer. Särskilt när man aldrig varit med om något liknande själv. Sen ska man dessutom bete sig rätt och vara knäckt efteråt annars är man fan inte våldtagen. Skit i teorin ett ögonblick och försök förstå KÄNSLAN. Någon har gjort något med din kropp som du inte ville. Att då diskutera vad lagen säger - du KÄNNER dig våldtagen. Är det svårt att fatta?
Inlägg #13: Postat: 2003-11-13 13:30:00
Biff
Yanni, våldtäkt är inte hermeneutik. Som du skrev i en annan tråd, har man blivit våldtagen även om man inte känner sig våldtagen. Rimligtvis ska denna tes även fungera åt andra hållet. Att missbruka ordet tjänar ingens syften, förutom ens egna.
Inlägg #14: Postat: 2003-11-13 15:01:00
Alvunger
Som sagt Fredde, så är jag medveten om att detta inte i juridisk mening är en våldtäkt, då inget våld el hot förekom. Men det är tydligt att du inte vill att jag skall beskriva MIN känsla av händelsen, du vill ha beskrivet DIN UPPFATTNING av hur kvinnor mår efter en våldtäkt. Skam, skuld, äckel, dusch, hur mkt jag kräktes, hur jag hyperventilerade,
Inlägg #15: Postat: 2003-11-13 15:02:00
forts
hur jag inte åt el andades normalt på flera dagar, hur jag inte kunde sluta skaka, mitt chocktillstånd som förvånade mig direkt efter händelsen: jag reagerade aldrig med rädsla. jag reagerade med en ilska jag aldrig sett i mig tidigare. jag var totalt oskyddad, men hotade ändå R till livet. Vill du frossa i min smärta??? Du verkar ha missförstått texten.
Inlägg #16: Postat: 2003-11-13 15:02:00
forts
Det är inte så att jag kom på att jag hade haft sex med en man och kände efteråt att jag inte ville det. Det är så att jag vaknade av att en man hade sex med mig. "emotionellt klimat??" Ja mycket skall man höra. Visst visst, du vill inte kränka mig. Jag bryr mig inte så mkt om vad folk skriver här, men jag blev verkligen förvånad av dina kommentarer. Varför måste min smärta framträda i texten,
Inlägg #17: Postat: 2003-11-13 15:03:00
forts
för att det som har hänt skall vara äkta? Här är våldtäkten: "men jag vaknade med en annan, på mig, över mig, i mig." Det räcker. Mer än så skall inte behövas. Vi kan väl kolla efter: du fredde vaknar med en mans penis i din analöppning. Är det ett emotionellt klimat, en känsla du har då, av att något har skett med din kropp som du inte givit ditt tillstånd till?
Inlägg #18: Postat: 2003-11-13 15:06:00
forts
Men inget brott har skett? Du är bara i ett emotionellt tillstånd? Iallafall så länge du inte vräker ur dig din skam och smärta så att vi kan frossa i hur hemskt det kändes för dig, gnugga våra händer i sensationsjournalistiken. Hur reagerar du när det börjar brinna i ett hus? Fryser till is? Springer runt som en galning? hoppar ut ur fönstret? ringer polisen? gråter? skrattar? svimmar?
Inlägg #19: Postat: 2003-11-13 15:10:00
forts
Det finns inget mönster som är allmängiltigt vad gäller kriser, men ändå förväntas våldtäktsoffer reagera och känna på exakt samma sätt.
Inlägg #20: Postat: 2003-11-13 15:38:00
fr€dd€
Ja, men då är det väl våldtäkt!!Men varför skriver du då; att det ÄR DIN SKULD?? Börjar du förstå? Synka igen och tänk efter, VARFÖR är det DIN skuld? Är det din skuld? Är det det?
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...