Inlägg #21: Postat: 2003-11-13 15:38:00
|
fr€dd€ |
Detta ÄR just d e t som är hela grejen, men du väver in det, varför?
Antingen är det en våldtäkt och det ÄR inte din skuld- eller så är det ingen våldtäkt och det är ingens skuld. Varför då iscensätta att du är skyldig till en våldtäkt om du vaknade upp när en man låg över dig. Detta är den klassiska fällan i terapi av våldtäksoffer, skuld!!
Lägg ner din skuld!! Poetisera inte händelsen om den ÄR autentisk.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2003-11-13 15:42:00
|
fr€dd€ |
Det var just d e t jag ville ha fram, inget annat. Jag behöver inte frossa i lidanden, jag behöver inte veta detaljer om vad som skedde, jag har kilometerhyllor med autentiska fall där smärta bara är förordet, dra inte på så förbannat bara för att man vill ha en egenskaps nyanser
|
|
Inlägg #23: Postat: 2003-11-13 15:49:00
|
fr€dd€ |
Nu lägger du ju över dessa frågor från dig själv i affekt som ett försvar för att det är sårbart och då skall det plötsligt textmässigt anpassas till " läsarkretsen " ,
det kommer ständiga personliga
" rapporter " om dessa såkallade våldtäkter och plötsligt är alla våldtagna. Om jag kände en penis i mitt anus hade jag mördat mannen.
Allt för at slippa skuld, allt för att slippa skriva att jag var skyldig.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2003-11-13 15:50:00
|
fr€dd€ |
Jag hade med lätthet avtjänat livstid med den tanken.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2003-11-13 16:02:00
|
Alvunger |
Tack fredde, nu ser jag vart du ville komma. Du behöver kanske liksom jag förklara dig tydligare. Men. Nej naturligtvis anser inte jag att jag bär skulden till det som skedde. Men jag skrev texten för att skapa debatt kring synen vi har på kvinnor som hävdar att de blivit våldtagna. De skuldbelägger sig själva med automatik, och det gör resten av samhället också.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2003-11-13 16:02:00
|
forts |
Jag tror inte att jag om jag verkligen lade skulden på mig själv hade kunnat skriva denna text. Då hade jag inte kunnat lägga den distans mellan mig o texten som jag nu gör. jag visar skuldbeläggningen av kvinnan i texten, från henne själv o andra, o sedan drar jag en koppling till hur rättsväsendet utreder denna skuldbeläggning, istället för brottet självt. Det är iaf så jag ser det.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2003-11-13 16:02:00
|
forts |
Men sedan är det ju åxå fullt möjligt att en våldtagen kvinna kan känna skuld dvs dumt av en kvinna att följa med en främmande man hem, alltså skuld för att hon hamnade i situationen - utan att för den delens skull känna att det är hennes skuld att hon i den situationen blev våldtagen. Jag var inte skyldig till att Ralle våldtog mig, men jag var skyldig till att vara i en situation där jag gjorde det möjligt för honom. Det är vad jag menar med skuld.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2003-11-13 16:05:00
|
forts |
att jag "drog på så förbannat" beror på att du faktiskt först skrev, "detta var ingen våldtäkt" och strax därpå frågar "var är våldtäkten" och exemplifierar svaren med "skam, skuld, äckel, dusch..." Det lät i mina ögon som att du endast anser att det hade varit en våldtäkt om jag uttryckt dessa känslor.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2003-11-13 16:06:00
|
forts |
Nu skriver du att du inte alls vill läsa om dessa känslor, utan vad du störde dig på var att jag lade skulden på mig själv, när det så uppenbart var en våldtäkt. Det hade du kunnat uttrycka tydligare, för naturligtvis kränkte du mig när du implicit skrev även om du inte menade så att våldtäkt hör samman med "skam, äckel, svin, dusch".
|
|
Inlägg #30: Postat: 2003-11-13 16:30:00
|
fr€dd€ |
Tack Alvunger:
|
|
Inlägg #31: Postat: 2003-11-13 22:45:00
|
muffen |
som man bäddar får man ligga.