Gratis våldtäkt? Nej, logikfel.

Den här tråden diskuterar artikeln Gratis våldtäkt? Nej, logikfel..
Inlägg #1: Postat: 2003-11-12 13:25:00
Thomas L. Aabo
Bra artikel. Men jag får känsla av att du ställer för höga intelligenskrav på dina debattmotsåndare. De vill inte v e t a vad som är rätt, de kännnnner redan vad som är rätt.
Inlägg #2: Postat: 2003-11-12 13:27:00
Thomas L. Aabo
Jag överraskades rejält då jag såg att Aftonbladet startat ett upprop om fallet till RÅ !.
Ett rättsväsende ska inte drivas av upprörda känslor baserade på missinformation.
Uppropet borde ha riktat sig till de politiska partierna.
Inlägg #3: Postat: 2003-11-12 13:38:00
Yanni
Det är ju bara det att de flesta - sist jag kollade i alla fall - tycker att fru A framstår som MER trovärdig när de får veta att hon vanligtvis är generös. Du skriver tvärtom.
Inlägg #4: Postat: 2003-11-12 13:54:00
Anna Hahne
Ska de här artiklarna ha något att göra med Timbamålet så förstår jag ite riktigt.. Hovrätten hade ju förstått att det var ett övergrepp det hela handlade om eftersom de trodde på kvinnan när hon sade att hon var i vanmakt. Då tycker jag att lagen skall kunna ställa krav på förövarna att märka det, iställt för att komma undan med att de var för korkade för att inse att kvinnan de hade samlag med var hjälplös och vanmäktig.
Inlägg #5: Postat: 2003-11-12 14:19:00
Sunny
Har läst all tre artiklarna o nu börjar det verkligen bli intressant!!! Även jag tänker nu " lusläsa" domen i sin helhet i det omtalade fallet i Tumba men redan Krille o fru A o deras agerande visar lite om hur många sätt det finns att "tolka" ett skeende på.
Inlägg #6: Postat: 2003-11-12 16:30:00
Per W
ML: Är det bara påpekanden om rena faktafel som får dig att respektera en debattmotståndare?
Man kan ju ha olika värderingar, som kan yttra sig som helt olika slutsatser, trots tillgång till korrekta fakta.
Inlägg #7: Postat: 2003-11-12 16:37:00
Per W
Rättsskipning är ju också fylld av värderingar, först och främst lagstiftningen och sedan tolkningen av lagen i form av domslut.
När folkopinionens värderingar bedömer något brott som riktigt "fult" brukar rättsapparatens
beviskrav minska.
Inlägg #8: Postat: 2003-11-12 16:49:00
JoeHill
När ord står mot ord måste samhället fria den anklagade. Annars skulle apocalypsen vara ett faktum.
Inlägg #9: Postat: 2003-11-12 18:08:00
Anna Dr
Jag har inte dragit någon logisk slutsats om att det är fritt fram att stjäla, eller våldta som ML påstår. Jag syftade på den friande sexdomen i fallet med gruppvåldtäkten och inte din text med Fru Andersson som jag för övrigt kopplade till ett tafatt försök från din sida att göra någon sorts parallell till denna med våldtäkten som ju debatteras så flitigt.
Inlägg #10: Postat: 2003-11-12 18:20:00
Mike
Kanske är felet när det gäller "Tumba fallet" att det inte finns någon brottsrubricering som passar. Kanske borde det finnas något som heter "grov vårdslöshet vid sexakt". Så att även om man inte kan bevisa "uppsåt" borde man kunna markera att männen uppträdde oacceptabelt.
Inlägg #11: Postat: 2003-11-12 21:04:00
Anna Li
Det grövsta logikfelet stod du själv för när du ville dra paralleller mellan din "fru Andersson"-artikel och våldtäktsdomarna.
Inlägg #12: Postat: 2003-11-13 13:23:00
Expressen
Inlägg #13: Postat: 2003-11-14 13:29:00
Anders
Problemet Mikael är att så länge vi inte håller oss inom väldefinerade områden som matte, fysik etc så är de logiska tolkningarna av saker o ting inte samma för alla, det beror i botten på vad man har för värderingar. Det som är en självklar logisk följd av något för dej behöver inte vara det för någon annan.
Inlägg #14: Postat: 2003-11-14 14:05:00
sesse
Detta är ett av många invandrarproblem.Det är ju snart bara dom som våldtar. Vore det inte logiskt att släppa "pk:n" och inrikta sig på detta faktum?
Inlägg #15: Postat: 2003-11-17 14:45:00
Thomas L. Aabo
Inlägg #16: Postat: 2003-11-18 17:31:00
Robert
Äsh, är det någon idé? Kvinnor kan väl ändå inte tänka logiskt. Våldtäktsdebatten om något har gjort mig fullständigt övertygad om detta. Gamalt grekiskt ordspråk: "Inför dumhet står även gudarna hjälplösa."
Laddar...