Samhället på gärningsmännens sida

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-11-10 13:27:00
forts.
För jag är övertygad om att den absoluta majoriteten av alla sexuella relationer inte går att missta för våldtäkter eller utnyttjande, så är man vid gränslinjen kanske man bör fundera över hur det kommer sig och inte vara så rädd för "konspiratoriska kvinnor". Eller välja sina partners med större omsorg.
Inlägg #2: Postat: 2003-11-10 13:37:00
Argusögat
Du läser inläggen här som en viss person läser biblen.
Ge exempel om du kan.
Inlägg #3: Postat: 2003-11-10 13:59:00
Isa W.
Visst kan jag ge exempel. Men om du inte känner dig träffad av vad jag skriver behöver du inte svara. Men det skulle vara intressant att få höra lite från de killar som verkligen är oroliga över att hamna på "fel" sida om gränsen, och hur det kan komma sig...
Inlägg #4: Postat: 2003-11-10 13:59:00
forts.
Exempel:Mikes inlägg med Biff svar 12, Penisarm svar 10, Sunny svar 5
Juristens inlägg, Greg svar 3
Mikael Lundahls inlägg
Biffs inlägg, Magnus svar 2
På Svennis inlägg svar 11 från frågvis
Inlägg #5: Postat: 2003-11-10 14:09:00
Biff
Jag ser att du nämner mig... och svarar att din oro är helt ogrundad. Jag är inte i någon gränslinje. Däremot är jag av olika anledningar intresserad av våldtäktsfall och att sätta mig in i andra människors sinnen. "Så förstärk inte myten att kvinnor inte tänker längre än vad näsan räcker."
Inlägg #6: Postat: 2003-11-10 14:14:00
Michael Lundahl
Motfråga: Varför debatterar så många upprört antåenmde våldtäkter? Har de debattörerna blivit våldtagna, eller?
Inlägg #7: Postat: 2003-11-10 14:15:00
Isa W.
Jaså, jag visste inte ens att det fanns en sån myt. Jag är också intresserad av att sätta mig in i andra människors sinnen. Därför undrar jag varför många män verkar så rädda för att bli oskyldigt anklagade för våldtäkt. Även om du inte är en av dem.
Inlägg #8: Postat: 2003-11-10 14:20:00
Isa W. svarar Michael Lundahl
Det kan ju vara fallet. Annars tror jag att identifikation med den ena eller andra parten ofta leder till vilken sida man väljer i en diskussion. Och det gör mig nyfiken när män eller kvinnor, men det är mindre vanligt väljer att försvara en eventuell sexualbrottsling. Är det verkligen enbart på rationella argument den ståndpunkten tas?
Inlägg #9: Postat: 2003-11-10 14:28:00
Greg
Jag är inte säker på att domen varken är rätt eller fel. Så *jag* anser att jag är intresserad av domen av rationella skäl, tex är jag intresserad av vad begreppet "vanmakt" igentligen betyder, det är tydligen inte samma sak som att man är medvetslös så då är det ju intressant om tom några av killarna var så pass fulla att de också kunde kallas vara i vanmakt?
Inlägg #10: Postat: 2003-11-10 14:33:00
Isa W.
Jag förstår ditt intresse. Det har ju att göra med hur man tolkar lagtext och jag personligen anser inte att domen är fel om den följer den lagtext och de prejudikat vi idag har att utgå ifrån. Sedan bör väl alltid samhällsregler vara föremål för diskussion, många finner ju den rådande lagtexten otillräcklig.
Inlägg #11: Postat: 2003-11-10 14:36:00
forts.
Men vad jag undrar över är: vet inte en man som har sex med en kvinna om han hotar henne, om hon är i vanmakt? Hur kan det vara så diffust i hans huvud, jag skulle vilja veta om det är vanligt med en osäker känsla av "vill hon eller vill hon inte". Och varför i så fall.
Inlägg #12: Postat: 2003-11-10 14:56:00
Michael Lundahl
Isa: Jag identifierar mig inte med vare sig henne eller ett antal dräggiga och minst sagt obehagliga syrianer. Jag har NOLL koppling till dem. Att tro att jag identifierar mig med dem bara för att vi har kku, det är löjligt. Nej, det jag oroar mig för i den här debatten är offren. Hur upplever de som verkligen genomgått sexbrott den här debatten? Är den dem till nytta eller skada? Och hur många fler kommer att bli våldtagna efter det att offer uppfostrats av Johannes m.fl. att inte anmäla?
Inlägg #13: Postat: 2003-11-10 14:58:00
Michael Lundahl
Isa, svar 12: Är du 100 träffsäker när det gäller att avgöra om någon är i vanmakt eller inte? Har du varit i en sådan situation som den som i detta fall föranledde anmälan och testat din förmåga att avgöra om något är i vanmakt eller inte?
Inlägg #14: Postat: 2003-11-10 15:12:00
Yanni
Lundahl: Hur vore det med ett svar istället för en motfråga för en gångs skull? Har DU varit i en situation där du inte kunnat bedöma huruvida kvinnan var med på sex eller inte? Skippa vanmakten och svara på frågan!
Inlägg #15: Postat: 2003-11-10 16:09:00
Kalle
Isa, anledningen till att jag skriver här? Tja, väldigt många är väldigt upprörda över något som de vet väldigt lite om, så jag ifrågasätter hur mycket de vet egentligen. Var de där och såg vad som hände, eftersom de är så tvärsäkra i skuldfrågan? Har de ens läst domen, eller bygger de hela sitt engagemang på Aftonbladets löpsedlar?
Inlägg #16: Postat: 2003-11-10 16:10:00
Kalle, forts...
Löpsedlar som är vinklade för att sälja så många tidningar som möjligt.
Inlägg #17: Postat: 2003-11-10 16:12:00
Kalle
Yanni svar 14: Jag har aldrig varit i en sån situation. Tror jag. Men eftersom jag inte är tankeläsare så kan jag ju inte vara helt säker...
Inlägg #18: Postat: 2003-11-10 17:10:00
Isa svarar Michael Lundahl
Nej, att du skulle identifiera dig med dem bara för att ni är av samma kön var inte det jag implicerade. Jag menar inte heller att du har någon koppling till dem. Men Yanni förtydligade min fråga, och det vore intressant att få ditt svar på detta. Jag har själv aldrig varit osäker på om jag velat ha sex eller inte, och aldrig befunnit mig i vanmakt.
Inlägg #19: Postat: 2003-11-10 17:14:00
Isa svarar Kalle
Vi kan självklart inte veta exakt vad som hände. Men appropå att vara tankeläsare: jag tror inte det behövs! Om man är osäker på vad den andra personen vill kan man ju alltid fråga, inte bara en ja eller nej-fråga utan en öppen fråga. Om man har den minsta känslan av att det är något knas är det väl bättre att inte ha sex.
Inlägg #20: Postat: 2003-11-10 17:20:00
forts.
Jag tycker det är konstigt om killar tror att de behöver vara tankeläsare, då kan knappast kommunikationen fungera särskilt bra. Eller är det så att vissa killar ibland inte vill fråga, pga av risken att bli avvisad?
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...