Sanningen om Nationaldemokraterna

Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #21: Postat: 2003-10-30 22:47:00
Mike
Svar 18, Bra svar, instämmer med ett "aber". Vem bestämmer vad som är ett "svenskt" sätt att leva och vara? Är det svenskt att vara tolerant och låta "svenskar" bestämma vilka högtider de ska fira, vilken mat de ska laga och vilka kläder de ska bära etc? Det tycker i alla fall jag
Inlägg #22: Postat: 2003-10-30 23:07:00
Mike
Sen kan man väl inte säga att det finns något absolut procenttal vid vilket en minoritets/majoritets konflikt "kraschar" det borde ju till stor del bero på hur stora motsättningarna är och hur lång den demokratiska traditionen är i landet i fråga. Det senare var väl huvudproblemet på balkan.
Inlägg #23: Postat: 2003-10-30 23:08:00
Mike
Dessutom beror det på inom vilka ramar politiken tillåts verka. I ett liberalt samhälle med en liten stat och en stark grundlag där inte ena gruppen tillåts rösta till sig fördelar på en annan grupps bekostnad bör problemen inte bli så stora.
Inlägg #24: Postat: 2003-10-30 23:25:00
Richard
Svar 21: Vi, kollektivet av svenskar, bestämmer vad som är svenskt genom det sätt på vilket vi lever och är. Vi är trots allt 7 miljoner, och vi har varit här sedan istiden med en ytterst obetydlig invandring fram till 1970. Toleransen ska vara noll mot alla beteenden som hindrar invandrarnas anpassning och gradvisa assimilering!
Inlägg #25: Postat: 2003-10-30 23:27:00
Richard
Svar 22: Jodå, läs litet historia och etnografi bara. Vid cirka 20 av totalbefolkningen börjar de demokratiska problemen med en oassimilerad, homogen minoritet bli helt ohållbara. Titta på Afghanistan, Sri Lanka och Jugoslavien för exempel. Demokrati fungerar bara om nästan alla har en likartad syn på saker och ting, och det har bara folk av samma etnicitet.
Inlägg #26: Postat: 2003-10-31 00:10:00
Björn
sv 23: Och jag som trodde att själva grejen med demokrati var att man FÅR ha en olikartad syn på saker och ting.
Inlägg #27: Postat: 2003-10-31 00:11:00
Björn
sv 26 skulle vara svar på sv 25, ursäkta.
Inlägg #28: Postat: 2003-10-31 01:31:00
Mike
Svar 24 Aha, "blot und boden" menar du. Jag tror inte du läst så mycket "historia och etnografi" om du tror att vi är ca 7 miljoner som bott här sen istiden. Och jag är förbannat glad att vi inte har noll tolerans mot hur nya intryck och ideer för då hade vi fortfarande levt på stenåldersnivå.
Inlägg #29: Postat: 2003-10-31 01:41:00
Mike
Svar 25 Jag tittar hellre på USA som har en lång demokratisk tradition och ett ganska liberalt samhälle. Jag tycker Sverige liknar USA mer än det liknar Sri Lanka eller Afghanistan men det kanske inte du gör?
Inlägg #30: Postat: 2003-10-31 08:53:00
Thomas L. Aabo
Richard, svar 13. Nationalistisk goja. Sverige består av fyra nationer plus några nationella minoriteter. de fyra är Norrland, Svealand, Götalan och Skåneland.
Inlägg #31: Postat: 2003-10-31 08:57:00
Thomas L. Aabo
Sedan istiden?! Nordbor och svenskar är en blandning av två folk. Vanadyrkarna har bott här sedan istiden, men asadyrkarna kom för ca 5.600 år sedan. de blandades och blev till ett. Inte särskilt påläst den där Richard.
Inlägg #32: Postat: 2003-10-31 10:31:00
Per
sv 29: Hörru Micke, ganska komiskt att du nämner USA, för jag tycker vi saknar något grundläggande som dom har. De är i allafall att de är stolta och kanske lite väl extremt patriotiska för sitt land och försvarar det blint med alla medel. Inte för att just det är något föredöme men tänk då hur det gick med ursprungsbefolkningen där indianerna. Sedan är det en ung nation, jag brukar skämtsamt säga att USA är sin president och sitt McDonalds.
Inlägg #33: Postat: 2003-10-31 10:40:00
Richard
Svar 26: om man har så olikartad syn på fundamentala saker som t ex huruvida det är rätt av avrätta sin dotter för att hon träffar svenska pojkar, då fungerar inte demokratin. Då kan man inte mötas på det sätt som demokratin förutsätter. Där är vi i Sverige idag.
Inlägg #34: Postat: 2003-10-31 10:44:00
Richard
Svar 28: jag har läst en hel del historia och etnografi, och jag vet t ex att vallonerna bara var några tusen som assimilerades rätt snabbt. Så Sverige var extremt homogent fram till 1970, precis som Tage Erlander påpekade. Och ge fan i att tillskriva mig ordval som inte är mina egna.
Inlägg #35: Postat: 2003-10-31 10:47:00
Richard
Svar 29: titta du på USA om du vill, men det är inte USA:s invandring av arbetssugna, högutbildade utlänningar som Sverige har, utan en invandring av personer med liknande syn som de från t ex Afghanistan. Fattar du att det är skillnad på invandrare och invandrare, och vilka konsekvenser det får för mottagarlandet?
Inlägg #36: Postat: 2003-10-31 10:54:00
Per
Sv 29: Vill du ge upp ditt land, ursprung/identitet och bli en konsument i mängden? Kanske dricka Coca-Cola och se på kabel-tv hela dagarna? Why not? Försök flytta till USA då! Eller gå med i vänster/nyliberalism gänget som vill avskaffa Sverige. Förövrigt så snacka jag med en Assyrian igår korvkiosken i Liljeholmen, och det roliga var att han brinner mer för Sverige än någon av er här. Nu anklagar hans ”landsmän” honom för att han är ”svensk”.
Inlägg #37: Postat: 2003-10-31 11:00:00
Richard
Svar 30: ohistorisk goja. Gustav Vasa har tydligen gått dig förbi, men jag kan tala om för dig att han skapade den svenska nationalstaten genom att slå sönder landskapens maktstrukturer. "Götaland", etc, har ALDRIG varit några nationer utan var bara samlingsnamn för landskap. Allra minst var Norrland någon nation, för det var obefolkat. Du pratar strunt, och bara strunt.
Inlägg #38: Postat: 2003-10-31 11:05:00
Richard
Svar 31: nu verkar det som om din mytomani har fått helt fria tyglar. Oavsett att religion inte är detsamma som folkslag, de indoeuropeiska folken hade många religioner utan att för den skull vara olika varandra på andra sätt, så var Sverige befolkat av samma folkslag redan när isen började dra sig tillbaka.
Inlägg #39: Postat: 2003-10-31 11:40:00
Per
Richard: Det har vart så mycket snack om att ni skulle vara extremt åt höger. Varför och vad är syftet med att kalla er högerextremister? Bara för att göra några glada här, visst stämmer det att din partiledare Anders Sten varit aktiv inom vänsterpartiet tidigare?
Inlägg #40: Postat: 2003-10-31 11:50:00
Thomas L. Aabo
Richard svar 37. Mer nonsens från dig. Vad har usurpatorn med Skåne, Halland och Blekinge att göra?
Ingenting! Du har inte läst mycket historia.
Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Laddar...