|
Inlägg #1: Postat: 2003-10-21 14:04:00
|
|
Anna Carlén |
Ja, det är faktiskt inte helt rättvist det där. Att det bara är kvinnan som ska behöva mixtra med sin kropp är ju helt befängt!
Men jag antar att var/är lättare att framställa och syntetisera p-piller till oss eftersom vi har två typer av könshormoner.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-10-21 15:41:00
|
|
Alvunger |
Testosteron och östrogen finns i både män och kvinnor. Har hört förklaringen att det män har inga p-piller beror på mäns dagliga spermieproduktion som är så svår att stävja. Det smartaste alla kategorier tycker jag vore om alla män frös in sin sperma från att de är unga, så att de har ungefär 180 miljarders miljoner spermier på lager. Och sedan klipper vi av deras sädesledare.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-10-21 15:41:00
|
|
forts |
Vill sedan männen bli fäder så fryser man upp sina spermier och inseminerar kvinnan. Därav har män full kontroll över vilka barn de sätter till världen. De har också förmånen att använda sig av ungdomens friska o starka spermier livet ut. Kvinnor behöver inte göra några som helst ingrepp i sin reproduktiva cykel, ever again. Det tror jag att alla skulle må bäst av. Det borde också vara tekniskt möjligt. Vad tror ni?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-10-21 15:43:00
|
|
forts |
Dessutom är alla oönskade graviditeter ett minne blott, inga fler aborter i människans historia alltså och endast planerade o efterlängtade barn. Detta förslag borde alltså abortmotståndare digga tycker man ju.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-10-21 16:12:00
|
|
Anna Carlén |
Östrogen utgör ju trots allt tillsammans med progesteronet de två kvinnliga könshormonerna. Och båda påverkar ju fruktbarheten. Det var därför jag tänkte att de var lättare att mixtra med. Men men.... nu när du kommit med denna idé om infrysning av sperimier så lär jag ju inte behöva bekymmra mig om det mer;
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-10-21 16:41:00
|
|
Jan Schmidt |
Dags för en ny badge, tydligen: "Rör inte min sädesledare"!!!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-10-21 17:05:00
|
|
Yanni |
Lysande idé Alvunger! Två små problem bara. Kastrationsskräck. Att sädesledarna växer ihop, vilket har hänt en bekant till mig som nyligen blev far helt mot sin vilja. Jo då. Det har testats, det är hans barn.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-10-22 00:52:00
|
|
Greg |
Är det inte tekniskt möjligt att frysa ner kvinnans ägg också ?
Sen kastrera henne.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-10-22 08:47:00
|
|
Kalle |
Lysande idé, Alvunger! Då skulle ju dessutom Affe få tillgång till den där DNA-banken som han ville ha. 2 flugor i en smäll...
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-10-22 08:48:00
|
|
Kalle |
Greg. Visst, det går nog det också. Men nu var det visst manliga preventivmedel vi diskuterade.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-10-22 16:43:00
|
|
AC C |
Hahaha, verkligen kreativt! Och så lägger vi ner Barsebäck och gör om det till spermabank? Recykling!
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-10-22 18:35:00
|
|
Biff |
Det går väl inte att frysa in spermier? Eller gör det? Tycker förresten Alvunger har lite sadistiska drag här...
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-10-22 18:57:00
|
|
JoeHill |
Spermier kan frysas i flytande kväve. Hållbarhet ca 10 år sedan mattas det av. DNAt faller sönder, har halveringstid som allt annat. Men jag gillar nog iden med in vitro livmoder bäst. Man slipper kostnaden samt risken för missfall.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-10-22 19:19:00
|
|
Biff |
Vore ju faktiskt smartare att kastrera alla kvinnor istället, så ungarna får utvecklas i kuvöser. Då slipper kvinnorna genomgå den hemska graviditeten, och förlossningen också... Fast det bästa vore ju att kastrera båda könen, och klona fram nya människor... då kan man dessutom fixa till intelligens och utseendet på dem. Mycket effektivt!
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-10-22 20:38:00
|
|
JoeHill |
En annan fördel med att kastrera kvinnor och frysa deras ägg istället för motsvarande för män är att kvinnor ej behöver beakta att deras fertilitet drastigt sjunker vid 30. Alltså kan de jobba fram till pension på lika villkår som män och sedan skaffar pensionärerna barn ihop då de har all tid i världen. Feministiskt och bra!
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-10-23 15:59:00
|
|
Emma |
Jan: well isafall borde typ alla tjejer som äter p-piller bära: rör inte mina hormoner eller hur.
Det är fan kul att se hur alla killar flippar totalt och hysteriskt börjar skämta bort det när det blir tal att mixtra med dom som det har mixtrats med tjejer i artionden!
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-10-24 12:22:00
|
|
Alvunger |
Bra JoeHill, det hade jag inte tänkt på. Problemet är ju att kvinnor bara producerar ett ägg i månaden som sedan dör. Så hon lär väl ha fyllt 40 innan tillräckligt många av hennes ägg är ihopsamlade o det går att klippa av äggledarna?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-10-24 12:23:00
|
|
Alvunger |
Det fina med att göra det på män är ju att män ändå producerar så i helvetes mkt spermier, varje dag, hela tiden. Därav tror jag idén fungerar bättre på män. Plus att kvinnor som sagt redan har ALL reproduktiv makt. Om män gjorde det här skulle De själva få makten, och det är ju den vanligaste invändningen antifem. har "ja men kvinnors makt över barnen då". Så på det sättet ger denna metod äntligen män nåt att säga till om i reproduktionen o det kan inte tvingas till att bli fäder.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2003-10-24 12:26:00
|
|
Alvunger |
Biff: vad är det för sadistiskt med det? det här handlar ju om att ge män makt över vilka barn de sätter till världen. Vad som är sadistiskt är barn som föds o mannen inte vill, o ungen får växa upp faderslös, o morsan får jobba ihjäl sig. Det är sadism i ren form.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2003-10-24 22:17:00
|
|
Jag |
Jag tycker ibland det verkar som att en del tjejer skyller alla sina bekymmer på p-piller, precis som dom aldrig blev arga, aldrig blev på dåligt humör osv när dom inte åt p-piller. Man får som alltid ta det onda med det goda. Och kondom finns ju alltid. Hormon-spiral, kopparspiral, p-stav, p-spruta, i värsta fall dagen efter piller då har ju inte graviditeten nått livmodern, datorn persona, ja det finns massor av olika p-medel.
|
| |