Kooperativa bordeller är helt okej!

Showing page 1 of 6: 1  2  3  4  5  6
Inlägg #1: Postat: 2003-10-20 21:02:00
Maria
Det låter kanske cyniskt, men är det inte nödvändigt att i den här diskussionen om att legalisera prostitution bortse från den gruppen som far illa mest i Sverige - de kvinnor och män som har blivit köpta/lurade/kidnappade hit, då de inte är här lagligt och teoretiskt sett inte skulle innefattas av en sådan lag. Nu är jag inte så naiv att jag tror att sexhandeln med människor från andra länder skulle upphöra bara för att man fick tillgång till prostituerade svenska kvinnor och män på laglig väg.
Inlägg #2: Postat: 2003-10-20 21:04:00
Maria
..Men det skulle i sådana fall bli en annan diskussion, om människosmuggling.
Inlägg #3: Postat: 2003-10-20 21:07:00
Björn
Men lever inte även de flesta svenska prostituerade i misär? I teorin är det ju frivilligt, men social utslagning som inte ska förekomma enligt regelboken, men som ändå är ett faktum leder in många till den tillvaron som egentligen hade önskat något annat.
Inlägg #4: Postat: 2003-10-20 21:22:00
Maria
Naturligtvis så återstår det ju då fortfarande en massa människor som mår dåligt och far illa. Jag behöver väl knappast gå in på några detaljer, de är kvinnor osv. Alla känner redan till dessa fakta. Då kan man ju börja undra ifall den nuvarande lagstiftningen hjälper dom på något sätt genom att frånta de rättigheter som vi andra åtnjuter och stänga ute dom från samhället?
Inlägg #5: Postat: 2003-10-20 21:23:00
Maria
Är det i sådana fall inte bättre att erkänna dom som människor och deras sätt att tjäna sin inkomst? Då har samhället samtidigt skyldigheter att hjälpa dom ifall de mår dåligt, de kan få sjukpenning osv.
Inlägg #6: Postat: 2003-10-20 21:27:00
Maria
Björn: Jag höll fortfarande på att skriva mitt inlägg, dvs svar 4 och 5 när du svarade på svar 1 och 2. De ska hänga ihop.
Inlägg #7: Postat: 2003-10-20 21:41:00
Mike
Svar 3, Det gäller väl främst de som prostituerar sig för att finansiera ett drogmissbruk. Även manliga missbrukare som begår "andra brott" lever i misär pga av missbruket. "Knarkhororna" liksom andra missbrukare behöver hjälp att komma ur sitt missbruk men deras situation har inget med seriösa prostituerade att göra.
Inlägg #8: Postat: 2003-10-20 21:42:00
Björn
Erkänna de som människor, naturligtvis. Erkänna deras sätt att tjäna sin inkomst? Tja, jag tycker det beror på. Jag ser ingen vits med att "rädda" tex Roshinda Sambo ur något som hon inte själv upplever som misär, men artikeln ger sken av att alla prostituerade är i hennes situation.
Inlägg #9: Postat: 2003-10-20 21:44:00
Björn
I de fall majoriteten där de prostituerade inte har ett liv de trivs med har samhället en social skyldighet att hjälpa de till något annat. Sedan kanske sociala insatser är en effektivare metod än lagstiftning, men min kritik mot artikelns förenklade syn kvarstår.
Inlägg #10: Postat: 2003-10-20 21:55:00
Maria
Nu har jag medvetet hållit Roshinda Sambo som jag inte känner till och de som inte befinner sig i misär ute ur diskussionen eftersom det var det du efterfrågade, att tyngdpunkten i diskussionen skulle ligga på de som far illa, i ditt första inlägg.
Inlägg #11: Postat: 2003-10-20 22:10:00
Maria
Mitt huvudsakliga själ till att jag vill ha en lagstiftning för prostitution är att jag inte tycker att staten ska sitta och bestämma vad vuxna människor vill göra med sitt liv. Som du säger så finns det redan sociala skydligheter att hjälpa de prostituerade som mår dåligt eller vill sluta visserligen så fungerar det jävligt dåligt så det är inte omsorgen för de prostituerade som är mitt huvudargument.
Inlägg #12: Postat: 2003-10-20 22:15:00
Sunny
Roshina är bara en av många många kvinnor i ROSEA. Att leva i total rättslöshet o utan att kunna anmäla t,ex misshandel av polis då haffar de kunderna gör att dessa kvinnor måste vara mycket starka för att orka. Vi måste kräva att även dessa kvinnnor får mänskliga rättigheter i Sverige.Sedan sexköpslagen har Sverige blivit trafficingens nya paradis: inga kvinnor kan längre arbeta själva som förut då svenska hallikar var undantag.
Inlägg #13: Postat: 2003-10-20 22:48:00
Katta
Kan inga kvinnor längre arbeta själv? Det var dagens lögn, visst har många prostituerade försvunnit från gatan men inte alla... dessutom jobbar många tjejer med regelbunda "kunder"... Mobiltelefoner löser det mesta. Trodde du var kunnig i dessa frågor?
Inlägg #14: Postat: 2003-10-20 22:49:00
Björn
Maria: Ang. rätten att göra vad man vill så länge man inte skadar andra håller jag med dig om, och det var därför jag nämde Roshinda Sambo, att jag inte är ute efter att hindra henne från det hon gör. Däremot konstaterar vi båda att de sociala insatserna fungerar alltför dåligt idag, och de borde bli mycket bättre.
Inlägg #15: Postat: 2003-10-20 22:52:00
Björn
Därför blir det lite farligt att prata om prostitution som vilket arbete som helst, då andra branscher inte alls skördar sina offer på samma sätt när människor hamnar där som inte vill vara där. Visst, man kan vantrivas med att städa eller jobba i kassan, men det är inte i närheten av det som en prostituerad upplever som inte valt det själv.
Inlägg #16: Postat: 2003-10-20 23:17:00
Mike
Svar 15, Se svar 7, blanda inte samman "missbruksfinansierare" med vanliga prostituerade det ger en missvisande bild av prostituition som sådan.
Inlägg #17: Postat: 2003-10-20 23:24:00
Katta
Är det inte ett försök till att glorifiera prostitution? Om vi nu inte ska lägga oss i vad varje människa gör och förbjuda prostitution då ska vi väl heller inte bry oss om vad de ska ha pengarna till???
Inlägg #18: Postat: 2003-10-20 23:25:00
Maria
Prostitution är inte detsamma som att gå och sätta sig i kassan på Ica från 9-5, oavsett om det är lagligt eller inte. Det håller jag med om. Om man legaliserar prostitution måste man anta att varje person är där frivlilligt, det är ett problem. Men jag tror att skyddsnätet omkring en är större inom lagens ramar än utanför och därför finns en större chans till hjälp.
Inlägg #19: Postat: 2003-10-20 23:25:00
Katta
Prostitution är utbjudning av sexuella tjänster mot betalning...
Inlägg #20: Postat: 2003-10-20 23:27:00
Katta
Tror dessutom att de som finansierar sitt missbruk eller andras missbruk är de som utövar den "vanliga" prostitutionen. De som gör det för sitt höga nöjes skull tillhör nog de ovanliga.
Showing page 1 of 6: 1  2  3  4  5  6
Laddar...