Inlägg #1: Postat: 2003-11-11 21:07:00
|
Anna Li |
Jag blir trött bara jag läser din inledning om KVinnor som ska ge barnen en massa "som de alltid gjort". Det var nog bara ungefär en kort period på 1900talets mitt som mammor hade tid att läsa böcker och lägga pussel med barnen hela dagarna. Själv ser jag inte alls det som något idealtillstånd. Vad är det för vits med att få en massa intellektuell stimulans om man är en liten tjej och man hela tiden vet att man aldrig kommer att få göra något eget val om vad man ska använda sitt intellekt till?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-11-11 21:25:00
|
Björn |
"Före 1970-talet registrerades det få fall av barn med psykiska problem". Var de verkligen friskare, eller var det snarare så att samma hjälp inte fanns att få? "Det blev folk av dem ändå till slut". Nja, snarare lärde de sig att undertrycka sina känslor, eftersom det ansågs skamligt att må psykiskt illa.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-11-11 22:40:00
|
Mike |
Hur gör man dockteater?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-11-12 08:03:00
|
Andreas |
Mindre bra approach att skylla på jämställdheten det första du gör, detta leder till att du får alla mot dig. Däremot pekar du på ett reellt problem, nämligen det att inte alla barn mår bra av dagis från ett års ålder. Min fråga blir; är ett avskaffande av jämställdheten enda lösningen?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-11-12 08:40:00
|
Anna Dr |
"Som mammor alltid gjort med sina barn i hemmet". Ja, ja... Lägga pussel, spela spel, sjunga barnsånger, läsa sagor, leka teater är del av vårt dagliga arbete på förskolan. Och det finns säkert många därute som inte känner igen sig i din beskrivning över hur hemmamammor "var förr i tiden." Många kvinnor vill kunna vara hemma mer med sina barn, men sedan finns det också en hel del kvinnor som vill ut och förvärvsarbeta igen.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-11-12 08:59:00
|
Thomas L. Aabo |
You go girl!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-11-12 09:07:00
|
Thomas L. Aabo |
Angeånde jämställdheten. Skulle inte far och mor kunna bytas om, ett år i taget, att vara hemma fram till ätteläggen uppnår skolålder?
Med den höga öppna och dolda arbetslösheten vi har idag finns det folk att fylla på och det kan säkert göras till ett samhälleligt nollsummespel.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-11-12 09:26:00
|
Unto S. |
Det finns alltid bakåtsträvare som t.ex. skyller på problem i samhället på jämställdheten. Jag skulle istället föreslå att det är nyliberalismen som är boven i dramat. Stress, otrygghet, rädslan att bli arbetslös, rädslan för att misslyckas, rädslan för terrorism och krig, rädslan är vår tids sjukdom som orsakas av nyliberalism. Individualism, ”satsa på dig själv, skit i andra”-mentaliteten, likgiltigheten. På 70-talet var samhället framåt, nu är den destruktiv.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-11-12 12:14:00
|
JPA |
BRA! Bry dig inte om barnlösa singelcityfolk som har åsikter om allt men ingen erfarenhet av något. Du har rätt, och barnen lider. Kolla hur illa det är med tonåringar idag - alla kurvor går fel håll. Men vi bara tjatar om sexualpolitik - ännu.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-11-12 13:03:00
|
Jolin |
"De senaste decennierna är det flera elever än någonsin som går ut grundskolan med otillräckliga betyg för att komma in på något av gymnasiets nationella program. De flesta måste gå individuella programmet först."
De flesta? Herregud, ta inte i så du spricker.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-11-12 14:35:00
|
monica b. |
ÄNTLIGEN! Äntligen någon som vågar påtala den feminina egoismens destruktivitet; den som dödar familjer, äktenskap och barns framtid!!!
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-11-12 14:38:00
|
petter |
hur sant som helst!!
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-11-12 15:38:00
|
Emma Färnström |
sa sant. Känner flera dagisfröknar som stannat hemma med sina barn för att de sett hur barn far illa pa dagis.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-11-12 16:42:00
|
Erik Lindgren |
För det första, förutsättningen för psykproblem är medfödd, och således inget som ploppar upp bara sådär. För det andra har jag svårt att tro att ettåringar kan uppfatta en konkurrenssituation mellan varandra, varför de inte kan vara stressade över denna.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-11-12 16:43:00
|
Charles |
"De flesta måste gå individuella programmet först."
Oj! Hade ingen aning om att en majoritet av alla som gått nian idag måste gå Individuella Programmet. De programmen måste ju spricknigsgränsen. Tänk vad man lär sig!
|
|
Inlägg #16: Postat: 2003-11-13 13:34:00
|
Trams-Putte |
Dumma artikelförfattaren! Lyssna inte på vad hon säger. Vi är alla här på sajten för att tramsa: det lärde vi oss på dagis. Eller på feministklubbens weekend-läger. Egentligen hatar vi barn!!
|
|
Inlägg #17: Postat: 2003-11-13 16:10:00
|
robban . |
höstens viktigaste artikel!! sa´alla på jobbet, dessutom.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2003-11-13 23:34:00
|
anna |
ser kanske inte riktigt sambandet mellan jämnställdhet och det faktum att barn faktiskt inte far illa av att vara hemma. jag har aldrig gått på dagis och varken jag eller min mamma har mått dåligt av det. tvärtom har vi - hör och häpna en rätt schysst relation, som liksom är - hör och häpna - byggd från grunden eftersom vi - hör och häpna - känner varandra rätt bra vid det här laget.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2003-11-13 23:41:00
|
anna |
för att tillägga - jämnställdhet är en annan fråga tycker jag. det hela ligger ju i VARFÖR skaffa barn om man inte vill se det växa upp? önskan att se ett barn eller ett körsbärsträd? en aktieportfölj? växa är inte nåt som bara kvinnor alt. män känner - det är en rätt universiell känsla att ta vara på!! tycker jag alltså.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2003-11-17 13:16:00
|
Ceasar |
Varför inte skriva: Barns psykproblem - mammas fel? För du verkar helt och hållet bortse från att jämställdhet är något en del män också vill ha. Faktiskt. Konservativa gröthjärna.
|
|