Daniel Ekman, en farlig amatörskribent

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-10-14 08:20:00
Anna Dr
Och jag tror att det är jävligt viktigt att hålla isär begreppen. En kvinna som anmäler en våldtäkt har nog starkare skäl än att "han snackade omkull mig". Om Daniel i sin text hade lagt till att mannen plötsligt blivit våldsam - typ hotfull på något sätt, eller att hon blivit drogad eller lurad på något sätt, då vore det annorlunda.
Inlägg #2: Postat: 2003-10-14 08:21:00
Anna Dr
En annan sida är att Daniel säger att ett nej är alltid ett nej - och så är det ju i dag, men det fanns en tid inte alltför långt tillbaka, då det alltid skulle komma ett nej från kvinnans läppar. Annars kunde hon misstolkas som lösaktig. Som tur var är det inte längre så, även om jag tror att det lever kvar hos vissa.
Inlägg #3: Postat: 2003-10-14 08:22:00
Anna Dr
Idag har kvinnan rätt att säga ja till sex utan att bli tagen som en hora och nej och faktiskt mena det. Där har ju Daniel helt rätt. Jag skulle inte rubricera Daniel som farlig även om han har hårddragit det hela...
Inlägg #4: Postat: 2003-10-14 09:31:00
Billy Butt
Det som Daniel har gjort som är farligt är att han har blandat i hop moral och juridik... och DET ÄR FARLIGT!!
Inlägg #5: Postat: 2003-10-14 11:13:00
Alvunger
Moral ÄR juridik. När moralen ändras, ändras också lagarna. Ett exempel är barnaga. Det ansågs inte ok längre, utan gjordes olagligt. Idag är det en skam att aga sina barn, något som för inte mer än 40 år sedan, var en del av uppfostran. Så jag tycker nog att det är rätt ok, om inte önskvärt, att diskutera moral i samband m juridik.
Inlägg #6: Postat: 2003-10-14 11:25:00
daniel.
Återigen...jag hävdar inte att mannen i mitt exempel gör sig skyldig till våldtäkt, men jag öppnar upp för att det KAN ses som utnyttjande om kvinnan känner sig hotad.
Inlägg #7: Postat: 2003-10-14 11:27:00
daniel.
Och jag tycker nog Alvunger har en poäng. Moral ÄR juridik. All juridik och alla lagar vilar på moral.
Inlägg #8: Postat: 2003-10-14 12:18:00
Billy Butt
Man kan ALDRIG blanda moral och juridik i rättsliga frågor. Fråga vilken domare som helst. Å det var det där om "sexuellt utnyttjande" som var det sämsta i din artikel. Läs min text och lär dig vad sexuellt utnyttjande egentligen är enligt lagens mening. Både du och Alvunger bör läsa lite juridik innan ni ger er ut i debatten - om ni vill framstå som seriösa.
Inlägg #9: Postat: 2003-10-14 13:22:00
daniel.
Fast det beror ju på vad man lägger in i ordet moral. En strikt tolkning av ordet är att det är en uppfattning om vad som är rätt eller orätt. Och det är denna moral som lagarna trots allt vilar på - en uppfattning vad som är rätt och orätt. Och lagarna ändras även i takt med den allmäna moralen som Alvunger skriver.
Inlägg #10: Postat: 2003-10-14 13:25:00
daniel.
Det var det jag menade med att Moral ÄR Juridik, inte att jurister ska ta moraliska hänsyn i rättsalen - där ska det givetvis vara en strikt tolkning av lagen - även om en strikt tolkning kan vara ganska vid om du förstår vad jag menar?
Inlägg #11: Postat: 2003-10-14 13:27:00
Billy Butt
Jag förstår vad Alvunger menar, men förstår du vad jag menar? I ett samhälle där sexualbrott begås dagligen och särskilt där en rad felaktiga domar i sexbrott inträffat på senare år är det farligt att vandra in i ämnesområdet utan att vara påläsd om de juridiska aspekterna. Och du är inte påläsd i ämnet Daniel - lets face it! Det var min kritik.
Inlägg #12: Postat: 2003-10-14 13:31:00
daniel.
Sen behöver du inte ha en sån nedlåtande ton i din artikel. Jag tycker t ex inte om att bli tilltalad "lilla Daniel". Det tyckte jag inte om när jag var 10 år och ännu mindre nu när jag är vuxen. Men samtidigt suger jag även åt mig av de positiva omdömena.
Inlägg #13: Postat: 2003-10-14 13:35:00
daniel.
Du kanske har rätt jag är inte lika påläst inom det juridiska området som du är. Det erkänner jag. Men samtidigt kan det vara bra att en "lekman" diskuterar även så krångliga ämnen som juridik. jag utger mig inte för att vara juridisk expert utan kommer snarare med egen tolkning ur ett filosofiskt/moraliskt perspektiv. Hade jag varit jurist hade jag kanske haft ett lika "inrutat" synsätt som resten av juristkåren...
Inlägg #14: Postat: 2003-10-14 13:35:00
Billy Butt
Okej Daniel... men lär dig att inte vara så j-vla känslig. Kolla vilka förolämpningar jag får ta här. Jag bara rycka på axlarna... det ska du också göra över vad du kallas så länge det inte handlar om personangrepp. Förlåt om jag sårat dig med titeln "lilla Daniel" men det var absolut inte min mening. Tvärtom.
Inlägg #15: Postat: 2003-10-14 13:38:00
Billy Butt
Du måste lära dig en sak om att skriva debattartiklar. Skriver du om någonting som andra anser är felaktig då får du räkna med att någon annan skriver och pulveriserar din text. Och i pulveriserings processen kan det ibland förekomma att man skriva på ett bestämt sätt ungefär som jag gjort nu. Ta till dig kritiken istället för att hitta på en massa småtjafs kring saken.
Inlägg #16: Postat: 2003-10-14 13:51:00
Thomas l. Aabo
Anna Dr, kommentar & svar 2. Här motsäger du dig själv. Dels beskriver du en verklighet där männen idag tjatar sig till sex. påminn mig om att jag inte vill uppvakta dig - gud va jobbigt!,
dels i var 2 att ett nej idag är et nej. Hur ska du ha det egentligen?
Inlägg #17: Postat: 2003-10-14 15:47:00
Mike
Problemet med daniels resonemang är inte bara en sammanblandning av moral och juridik. Med det scenarie han målar upp skulle ingen gå säker om ens sexpartner fick för sig att "egentligen ville jag nog inte ha sex igår". Rättsäkerheten skulle undergrävas.
Inlägg #18: Postat: 2003-10-14 16:09:00
daniel.
Mitt scenario trodde jag handlade om att ge med sig - mot sin vilja - i en situation som kan uppstå när en kvinna följer med en man hem. Det berör knappast man och kvinna i ett förhållande - där kvinnan DAGEN EFTER "ändrar sig". Jag vet inte hur Mike kunde läsa in det...
Inlägg #19: Postat: 2003-10-14 17:18:00
Anna Dr
Svar Thomas l. Aabo: Vi behöver nog aldrig komma i den situationen du och jag Thomas... för den delen tror jag inte att "tjata henne i säng" riktigt funkar. Eller vadå? Killen: "Snälla rå´, kom igen bara för min skull!" Tjejen: "Nej jag vill inte!" Killen: KOm igen, kan du inte ställa upp rå, bara för min skull!" Tjejen: "Nej, jag vill inte första kvällen!"
Inlägg #20: Postat: 2003-10-14 17:18:00
Anna Dr
Nej, jag skrev inte tjata omkull, Thomas - jag skrev snacka omkull och det är lite skillnad där. Att snacka omkull en tjej är inte riktigt samma sak. Det finns mer raffinerade metoder... och det finns säkert många killar och tjejer!!! som gjort det någon gång. Jag har inte alls beskrivit någon verklighet där männen tjatar omkull - däremot snackar omkull.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...