Inlägg #1: Postat: 2003-10-09 20:42:00
|
Billy Butt |
Brevet är skrivit på "Arnolds engelska" .... lite slang.... det skrev jag i ingresset. Detta är gjord med flit. Engelska är mitt modersmål och jag tror jag vet hur man hanterar språket i olika sammanhang
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-10-09 20:43:00
|
Billy Butt |
Dessutom är Arnolds sätt att tala engelska ganska stort föremål för debatt i USA media just nu - det borde du veta om du verkligen är svenskamerikan!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-10-09 21:03:00
|
Arne |
Just därför bör du inte riskera att någon tror att du driver med honom. Risken är rätt stor att Arnold inte tar detta seriöst.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-10-09 21:59:00
|
svenskamerikanen |
Visst Billy, jag har bott i Sverige ett tag nu så jag är inte helt up to date med debatten i USA, men Arne har rätt: skriv på korrekt engelska så att det inte kan missförstås!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-10-09 22:39:00
|
Billy Butt |
Ni har inte fattat poängen. Jag har jobbat i Film & Tv branschen i USA och jag vet vad det är för språk som används av sådana som Arnold. Istället för att hacka på mitt sätt att skriva borde ni ha stött budskapet - Hela poängen är att Arnold kallar sig för "The peoples Governor" och det betyder att han vill vara en av "the people" - och han talar som "the people" . Därför ska en sån här artikel inte sklrivas på kansliengelska. Budskapet är till Arnold the Terminator - Arnold the "peoples man"
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-10-09 22:44:00
|
Billy Butt forts |
För många har skrivit på kansliengelska till Governor Grey Davis och inte ens fått gehör... ett exempel är vår ambassadör i Washington Jan Eliasson. Det som Arnold har lovat att ändra på är "the stiffness of politics" och han vill att politiken ska komma närmare folket. Fattar ni nu?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-10-09 22:54:00
|
Arne |
Risken finns att brevet feltolkas och att ditt goda syfte inte når fram. Men visst kan du skicka brevet. Jag skulle dock råda dig att höra med Annikas mamma och advokat innan.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-10-09 22:54:00
|
Arne |
Innehållet i ditt brev är mycket bra.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-10-10 08:58:00
|
Per W |
Svar 6: Och du är representant för "folket"? Nä jag fattar inte ännu.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-10-10 09:49:00
|
Per W |
Det är något naivt att tro att Arnold sitter och sprättar upp sina brev själv och läser dem!
De brev som inte grovsorteras bort diekt blir han ju "briefade" om av någon ur sin administration. Och brevet från "Buttman" i Sverige passerar nog inte nålsögat.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-10-10 10:54:00
|
svenskamerikanen |
Billy, ditt uppsåt är gott! Hon har blivit nog straffad. Det är dags för henne att få komma hem. Men du skriver inte brevet till " Arnie the terminator", du skriver till californiens guvernör. Du kan faktiskt jämföra honom med en regeringschef i ett stort och rikt europeiskt land. Därför är tilltalet viktigt. Även om han vill vara en man av folket kan han uppfatta att du vill sänka dig till hans "nivå". Inte
lyckat i så fall!
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-10-10 11:00:00
|
Billy Butt |
Herregud - du fattar inte ett dugg!! Ni har MISSAT poängen totalt och använt upp kommentarsplatsen med kritik mot brevet istället för att stödja innehållet. Ni gör Annika Östberg en Björntjänst. Du svenskamerikanen fattar inte hur Hollywood folk tycker och tanker. Det gör jag! Brevet var aldrig menat att vara högtidligt utan hela poängen är att den ska vara i Arnolds vardags språk för att det använder han ju själv som "folkets" guvenör! Gud va ni är tröga!!!!
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-10-10 11:03:00
|
Billy Butt |
Ni påminner mig om en svenskamerikan i New York 1983 som garvade åt mig när jag skickade en demotejp till producenten av Radio City Music Hall största teater i USA och lämnade kassetten utanför hans villaentré. Sista skrattet fick jag. Låten har spelats i showen varje jul sedan 1984!
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-10-10 11:13:00
|
Per W |
Igen Billy: Arnold läser inte breven själv. Det gör en byråkrat i hans stab! Och oavsett "tilltal", brevet är korkat och respektlöst utformat!
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-10-10 13:01:00
|
svenskamerikanen |
Återigen Billy, jag stöder helt ditt brev och fattar din poäng men tror ändå, trots att jag är från Chicago, Illinois och inte Hollywood, Calif. att det är felaktigt utformat. Hoppas det inte skadar mer än det hjälper. Good Luck!
|
|
Inlägg #16: Postat: 2003-10-10 13:05:00
|
Billy Butt |
Lita på mig svenskamerikan,. Arnold kommer att läsa inlägget. Det kan jag lova dig. Jag har mina kontakter som varken du eller den löjliga Per W inte vet om!!!
|
|
Inlägg #17: Postat: 2003-10-10 22:39:00
|
Alvunger |
Äh, Billy du behöver ju inte kalla folk tröga. Det tror jag inte att de är, de flesta inlägg på denna tråd handlar inte om ditt budskap, utan om ditt tilltal, de vill alltså ge dig tips som de tror kommer leda till att detta brev blir taget på mer allvar. Och det torde väl vara av ditt intresse? Jag tycker du skall välkomna tips, men sedan är det ju ditt val om du vill ta till dig av dem.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2003-10-10 22:40:00
|
forts |
Tex om inte sourzes läsare får något alls att säga till om i en text de förväntas stå bakom, varför lägger du alls ut den på sourze? Jag tycker att mkt av kritiken är relevant. Jag är tveksam till din lek m terminator, även om den är fyndig. Om Guillo skulle bli statsminister, skulle du då skriva "gör slut på ONDSKAN, hörrö, ONDSKAN skall bort i samhället."
|
|
Inlägg #19: Postat: 2003-10-10 22:41:00
|
forts |
Är Guillo statsminister så har det inget med hans författarskap att göra, lika lite som Arnolds guvernörsskap har med hans film att göra. Och sedan kan jag tycka att det är positivt att språket inte är så högttravande, men man skriver väl ändå inte ut slang? Slang talar man, det skriver man inte.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2003-10-10 22:41:00
|
forts |
Även om det språk du använt dig av är den sorts språk som Arnold talar, så skriver han garanterat inte "Ey, ya people of Cali, waz uuup?" Jag skulle tonat ned på slangspråket i texten. Du skriver ju ändå till en guvernör om en mkt seriös och allvarlig fråga. Jag tror säkert du behärskar amerikansk slang likväl som byråkratiskt språk, men att en svensk musikproducent skriver ett politiskt brev till en guvernör på slangamerikanska?
|
|