|
Inlägg #1: Postat: 2003-10-07 12:57:00
|
|
Magnus Löwendahl |
Du har naturligtvis helt rätt. En utmärkt idé. Själv undrar jag varför det inte redan är självklart att, när en poesibok ges ut, den åtföljs av en CD där författaren själv läser sina dikter! Eller att en skådespelare gör det.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-10-07 13:09:00
|
|
H. GeForce |
Ja! På samma sätt som musikstycken naturligtvis bör kompletteras med: "Spelas som Beethoven skulle gjort" eller "På gamle Bachs vis"
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-10-07 14:49:00
|
|
Magnus L |
Ja, och radioprogram, kan i manus för oerfarna programledare, gärna ha anmärkningar som: "a lá Sven Jerring" eller "Såsom Uffe Elving liksom".
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-10-07 15:18:00
|
|
Sofia |
En himla bra idé.. och även ett sätt att kanske öka intresset på den annars ganska smala poesimarknaden. Säkert en av anledningarna till Bob och Bruno blivit så populära som de blivit också. Vem kan undgå att beröras av deras röster......?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-10-07 15:40:00
|
|
Magnus L |
Sofia. Jag har några idéer om det där. Hur man skulle kunna gå vidare med CD-grejen. Kanske jag kan maila dig vid tillfälle för bollplankning, när jag fått konceptet lite klarare för mig? Bruno har jag hört live och förstår vad du menar. Bob har jag ännu ej hört.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-10-07 20:10:00
|
|
Biff |
Jag undviker med lätthet att beröras av Bob Hansons dikter. Han var rolig i början, sedan tog det slut. Vart går gränsen mellan poesi och sång förresten?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-10-07 21:27:00
|
|
Magnus Löwendahl |
Bra fråga. Enligt min uppfattning har det talade språket vissa "inbyggda" melodiliknande formler. Du går in i ett hus där du söker en person och ropar Hal-lå. När du gör det är "hal" en lägre ton och "lå" en högre. Eller tvärtom! Pröva själv! Om du väljer en annan "melodi" med större steg, kanske också med annan rytm, mellan mellan "hal" och "lå" än du skulle gjort spontant när du talar, ja då närmar du dig sången! Du hänger med?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-10-07 21:29:00
|
|
Sofia |
Magnus: Klart du ska maila dina idéer! Bruno har jag aldrig hört live, men däremot Bob. Jag blev rätt såld på hans tufsiga lilla, glädjesprittande person.. och kanske är det just det som är poängen här. En röst, ett ansikte, en person bakom poesin ger den en annan tyngd än när den är trycksvärta på papper. Biff: gränsen går väl vid just sång. Bob t ex, han sjunger inte en ton, men hans prat kompas och köras och därför blir helheten "musik".
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-10-07 21:33:00
|
|
Sofia |
Nja, ska inte en sång kunna sjungas utan ord? Det är rätt svårt att hallåa utan ord... Bara en tanke.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-10-07 21:46:00
|
|
Biff |
Jo, så har jag också tänkt... men då kommer ju rap och toasting och de där londonkillarna som liksom pratar in sina texter med brittisk accent har glömt vad de heter... och sånt in i bilden. Sång utan melodi... Ok, men vad är skillnaden mellan sångtext och poesi då?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-10-07 22:32:00
|
|
Magnus L |
Sofia. Jag mailar när jag lyckats tänka ut något koncept så att jag begriper det själv! Utan ord? Jo visst. Men svar 7 var exempel på extremt reducerad sång eller musik. Ta samma recept. Ta bort alla bokstäver utom "a". Gör samma hallå flera gånger med olika rytmer, håll ut några ljud längre, och sedan, lägg in en lägre ton någonstans. Vips, en enkel melodi! Eller? Men, det är klart, det här GÅR nog inte att diskutera utan ljudexempel? Inte utan en massa missförstånd tror jag!
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-10-07 22:38:00
|
|
Magnus L |
Biff. Ett exakt svar finns nog ej. Själv anser jag skillnaden vara denna: en dikt, poesi alltså, kan "stå för sig själv" utan melodi. Om någon läser den med inlevelse så ska man inte sakna musik! Sångtexten är mera osjälvständig och känns som tråkig text utan sin melodi. Med melodin lever den liksom upp och känns plötsligt bra. Så är min uppfattning. Att bevisa något hit elller dit i denna fråga är nog svårt. Fast jag tycker givetvis att JAG har rätt med min uppfattning! :
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-10-08 00:14:00
|
|
Lex Luther |
Gränsen mellan musik och poesi går nånstans där mitt emellan.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-10-08 09:07:00
|
|
Magnus L |
Biff. Viktigare än definitioner dock: skriv! sångtexter, poesi, vad som helst. Du märker själv efter ett tag vad det du skriver kan användas till!
|
| |