Inlägg #1: Postat: 2003-08-28 04:01:00
|
Billy Butt |
Domstolarna dömer oftast på vad de "tror" har hänt istället för vad som kan bevisas bortom all rimligt tvivel ha hänt. Vad de "tror" ska inte räcka.
Högsta Domstolens prejudikat kallar för "ytterligare bevisning" än bara kvinnans ord men detta följs tyvärr inte alltid. Samtidigt kan man förstå att ett offer kan ha svårt att bevisa att hon blivit våldtagen. Man ska inte utgå ifrån att hon ljuger. Problemet är stort.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-08-28 04:04:00
|
Billy Butt |
Lite fakta: Sedan 1994 har 42st. män dömts oskyldigt i sexmål. Samtliga har friats genom resning i HD. Samtliga, däribland 2st pensionärer, fick sitta av långa straff innan sanningen kom fram. De fick skadestånd, men.. och nu kommer det vidriga i det hela - kvinnorna som ljög i samtliga 42 fall kom undan åtal för falsk angivelse. Så ser verkligeheten ut i Sverige!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-08-28 04:11:00
|
Billy Butt |
Åklagarna blir ofta förvirrade och brottsrubricerar med olika alternativ, typ Våldtäkt, alt. sexuellt utnyttjande m.m. I det s.k, "Södertäljefallet" friades 4 män pga en klantig åklagare. Polisen är dåligt utbildade i utredning av sexmål. De utgår ALLTID ifrån att kvinnan talar sanning och mannen blir ALLTID gripen oavsett skuld eller oskuld. En man som blir anklagad för sexbrott i Sverige har i dag en mycket låg nivå av rättssäkerhet.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-08-28 04:16:00
|
Billy Butt |
Å till sist - VAD ÄR VÅLDTÄKT? Lagens krav är den enda man ska gå efter och det är: Samlag som sker med Våld - hot om våld - försättande av offret i trängande fara eller genom vanmakt - Då är det våldtäkt. Allt annat kan man slänga i papperskorgen. Nu vet ni tjejer: Om ni säger "nej" & sen låter er snackas omkull av en casanova, och har samlag och sen ångrar er är det INTE våldtäkt!!!!!!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-08-28 04:21:00
|
Billy Butt |
Likaså ni killar - Tjejen har rätt att säga ja ända fram till penitrations ögonblicket och där ändra sig till "Nej". Om Hon säger "Nej" då och ni "ändå stoppar in den" genom att bruka er kroppstyngd kallas detta för
våldtäkt. Det är "kroppstyndgen" som är "vapnet" som utför "våldet" som lagen kräver för en fällande dom. NU HOPPAS JAG ATT ALLA LÄRT SIG NÅGOT AV DETTA!!!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-08-28 09:56:00
|
Ramona Danlèn |
En sak till. En del försäkringsbolag betalar ut mellan 70.000-80.000 till våldtäktsoffret. Vilket i ett flertal fall, som kommit till min kännedom, utnyttjats av lögnaktiga kvinnor.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-08-28 10:13:00
|
Michael Ståhlberg |
Det mest upprörande och det som jag inte visste nu är jag fruktansvärt upprörd är att kvinnor i 42 fall av falsk angivelse undsluppit straff. Detta är ett utslag av de
patriarkala värderingar som råder.
Ty alla värderingar har två sidor.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-08-28 10:14:00
|
Michael Ståhlberg |
T ex är det en patriarkal värdering från tiden före kvinnlig rösträtt att
män skall vara snällare mot kvinnor
än mot män, eftersom de senare
är knepigare och mer nerviga än män. Alltså inte alltid är fullt tillräkneliga. Varje månad blir de
hormonpåverkade och slavar under
hormonella svängningar. T ex vid ägglossning.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-08-28 10:17:00
|
Michael Ståhlberg |
Syftningsfel där p g a min upprördhet:
män skall vara snällare mot kvinnor, eftersom de senare etc.
Obs. detta inte min värdering utan
min bild av den patriarkala kulturen
såsom den var ursprungligen, dvs. paternalistisk
med högre krav på män och lägre
på kvinnor, samtidigt som kvinnor
också hade färre medborgerliga rättigheter än männen.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-08-28 10:19:00
|
Michael Ståhlberg |
Även om dessa värderingar är tabu i dagens läge, så fortlever de i
våra attityder, vilket förklarar att
kvinnor generellt får lägre straff än män för identiska brott, att vi tolererar falska faderskapsangivelser ca 10 procent av alla födslar, etc.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-08-28 10:23:00
|
Michael Ståhlberg |
Det är klart suspekt att inte intellektuella feminister lyckats se
detta sammanhang och kritiserat det. Misstänker att de gör samma analys som jag, men att de vill måla upp en svart-vit
bild av patriarkatet i vilket kvinnan
alltid är förloraren, vilket alltså inte är sant. I jämställt samhälle, dvs.
ett nyliberalt/kapitalistiskt, så finns inga juridiska könsskillnader och de kulturella är mest ytliga.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-08-31 16:17:00
|
Alvunger |
Michael. vadå "snällare" mot kvinnor, vadå "ställa lägre krav". På dig låter det ju som att man tyckte synd om kvinnorna "tiden före rösträtt" för att vi hade mens ibland, o att vi nu har kvar denna "tycka synd om" o kvinnor slipper straff? Man var inte "snällare", kvinnor var för f-n inte ens människor, en ko hade högre värde. Visste du att vita generellt får lägre straff än svarta? Kan du inte förklara det m nån briljant teori?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-09-01 12:27:00
|
Billy Butt |
Josefine - du har påverkats av dina feminist förebilder. Kvinnan har inte alls haft så dåligt värde som du tror. Kvinnan har t.ex. i muslimska länder en mycket hög värde TROTS vad nordiska feminister vill ha oss tro. Ni feminister försöker vända på skönsrollerna och det går inte. Det ska räcka med jämställdhet.... Å du i den världen jag växt upp i är män alltid "snällare" mot kvinnor - kanske din generation kan ta lite lärdom av detta?
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-09-05 01:37:00
|
Katta |
Jag skulle råda dig Billy Butt att läsa "Kvinnors rättigheter - en översikt och en fallstudie" av E Smedberg och N Kopola Den finns att beställa gratis från UD. Kanske kan du ta lite lärdom av den?!?
|
|