Tomb Raider antifeministisk?

Den här tråden diskuterar artikeln Tomb Raider antifeministisk?.
Inlägg #1: Postat: 2003-08-22 11:22:00
Patrik
Tycker detta låter konstigt, mmm, precis som du skriver. Men när, var och hur ratade feministerna Tomb Raider? Jag har inte sett eller hört något iaf...
Inlägg #2: Postat: 2003-08-22 11:55:00
JoeHill
Hej Lundahl. Samma problematik togs upp i SvD för några dar sedan, men då med Barbie som exempel. Mkt läsvärt. Länk: svd.se
Inlägg #3: Postat: 2003-08-22 11:58:00
Abbas
"Feminismens ratande av Tomb Raider-filmerna sänder ett klart budskap: har du stora bröst kan du inte vara feminist." Har feministrörelsen gått ut med bannlysning av Tomb Raider? Och hur kom du fram till att det isf har inte hört något om detta öht är på grund av storleken på Jolies bröst?
Inlägg #4: Postat: 2003-08-22 11:58:00
Abbas
"Feminismens ratande av Tomb Raider-filmerna sänder ett klart budskap: har du stora bröst kan du inte vara feminist." Har feministrörelsen gått ut med bannlysning av Tomb Raider? Och hur kom du fram till att det isf har inte hört något om detta öht är på grund av storleken på Jolies bröst?
Inlägg #5: Postat: 2003-08-22 12:25:00
Jolin
Jag har hört det klagas en del på Lara Croft jag med. Om de som klagade var feminister vet jag inte riktigt. Hur som helst så var det då inte byststorleken det gnälldes om. Snarare sexualiseringen i största allmänhet, och bristen på mänsklighet. Manliga actionhjältar får gärna blöda, skita ner sig och svina fritt. Lara Croft svettas inte ens. Det tycker jag är lite smått irriterande. Hennes byst har jag inte reflekterat så mycket över.
Inlägg #6: Postat: 2003-08-22 12:30:00
Puffe
Heh - jävlar så pinsam artikel. Du borde ta jobb på Aftonbladet; du och Åsa Mattson skulle kunna gnabbas på samma nivå.
Inlägg #7: Postat: 2003-08-22 12:45:00
Michael Ståhlberg
Jag gillar stora bröst, ju större desto bättre. Är inte jag feminist då?
Skämt åsido, varför i helvete måste man vara feminist? Tycka feminist, trist. Påminns om hur Abraham Lincoln mörkade om sin bristande
kristna tro, eftersom det var omöjligt att öppet vara icke-kristen och bli vald till president i USA 1860. Samma sak i dagens Sverige: alla politiker måste vara feminister.
Vadå tolerans?
Inlägg #8: Postat: 2003-08-22 12:47:00
Susanne Leveren
Lara Crofts former är skapade av unga manliga programmerare. Därför ser hon så absurd ut och har de högst opraktiska kläderna. Angelina Jolies kropp är den som kommer närmst. Trots instoppat silikon här och där ser hon inte ändå inte riktigt ut som originalet. Inte riktigt lka smal midja, inte riktigt lika långa ben. För det går helt enkelt inte att se ut sådan och överleva.
Inlägg #9: Postat: 2003-08-22 13:04:00
martin.
Ur intervju med Angelina Jolie:

"I wanted her to be closer to my body. I wanted her to be a real woman--and thats something that I thought was sexier - that she Lara would be less of a video vixen--still Croft but a little more lady and a little more athletic. It was close to the game in the first one but I just think shes sexier when shes closer to a real woman. Shes still curvy--but shes sexier to me now. Shes proportioned as far as Im concerned. "
Inlägg #10: Postat: 2003-08-22 14:28:00
Katta
Jag trodde du ansåg att feminismens ledningscentral var på Expressen? Varför bry sig om vad aftonbladet skriver?
Inlägg #11: Postat: 2003-08-22 16:09:00
megaman
Tombraider är ju ännu sämmre som spel än det är som film, så det är väl inte så konstigt att feminismen inte tar till sig Lara croft. Men annars har du väl en poäng.
Inlägg #12: Postat: 2003-08-22 16:22:00
Jimmy
Rätta mig om jag har fel, men i slutet av första filmen är de väl i ett väldigt kylslaget Sibirien och alla utom Lara Croft är klädda i pälsmössa och varma rockar. Hon däremot springer runt i en topp eller tajt t-shirt...
Inlägg #13: Postat: 2003-08-22 16:26:00
tusensköna
"Svenskarna tycker om att våldta barn" jag såg att en svensk hade gjort det någon gång.
Inlägg #14: Postat: 2003-08-22 16:50:00
Martin
Varför källhänvisar du till Aftonblad-artikeln när den enda hänvisningen till bröst görs av artikelförfattarinnan. För inte räknar du väl henne som någon feminismrepresentant? Huvudtesen i artikeln var ju snarare att de nya kvinnliga actionhjältarna inte har någon personlighet vilket kanske kan bero på att en byggs på en dataspelskaraktär, en spenderar en hel del tid i en datagenererad värld och en är en maskin.
Inlägg #15: Postat: 2003-08-23 16:23:00
Yanni
Det är skittragiskt. När killar äntligen går och ser en film med en kvinnlig hjälte är hon mer eller mindre dataanimerad! Och HUR kan MÄN veta nåt om C och D? Finns det A och B också? Jag har haft bröst i 30 år och har absolut ingen aning om vad dessa bokstäver betyder... Är det viktigt?
Inlägg #16: Postat: 2003-08-24 13:21:00
Urban
Gör en Lara Croftsdotter då?! En hjältinna som inte rakar benen, har stora silikonbröst och som hugger i som en hel karl och tom. svettas. När kommer den filmen och vem gör den? Jag personligen skulle kunna tänka mig att kolla på den..
Laddar...