Ensam är stark

Den här tråden diskuterar artikeln Ensam är stark.
Inlägg #1: Postat: 2003-08-13 10:08:00
Man
M.K. tar upp ett gammalt kärt tema som dock inte kan skildras för många gånger - hur vårt nuvarande samhällsklimat skapar utslagning, hur människor i nöd inte får den hjälp de behöver, hur solidariteten med de svaga utarmas allt mer etc. Visst har man läst den här typen av texter förut, men detssa frågor förtjänas att tas upp igen och igen...
Inlägg #2: Postat: 2003-08-13 10:13:00
Michael Ståhlberg
Som vanligt; en kanonbra text.
Satt som klistrad vid den. Tänkte bl a: svenska välfärdsstaten har en skitbra pr-avd. Den får oss att tro att den är mjukare, finare, mer empatisk än någon annan välfärdsstat i hela världen. Men så är det nog inte. Jag tror att jag är stark, men som Pippi Långstrump säger: de som är starka, måste vara
extra snälla citat ur minnet.
Inlägg #3: Postat: 2003-08-13 12:47:00
Kaj
Jag mår inte bra efter att har läst din artikel. Men jag måste berätta. I skolan var jag elevrådets ordförande, för slarvig tyckte lärarna, kul tyckte eleverna. Nästa år valdes en av lärarna rekommenderad elev. På våren gjorde han självmord, en äkta japansk harakiri … Jag har tre söner, en av dem har haft depressioner sedan 9 år tillbaka. För vår del innebär det 9-års ängslan, kommer han hem ikväll eller … Läkarna kan inte hjälpa!
Inlägg #4: Postat: 2003-08-13 15:20:00
Erik Lindgren
Det dummaste anser jag, när det kommer till depression och behandling, är tillbakalutandet mot psykvården. Depressioner är inga konstiga svårbotade aidssjukdomar, vars mediciner framställs i labb i landet ingenstans. Visst borde man få hjälp av psykvården, men när den inte räcker till, skall man bara sätta sg ner och vänta på sin tur, då eller? Och sedan när personen ifråga har kolat vippen, ja då kan familjemedlemmarna sitta och gnälla över att "staten suger, för de kunde inte rädda vårt barn".
Inlägg #5: Postat: 2003-08-13 16:07:00
Anna Li
Ja, man måste vara stark och handlingskraftig för att få vård när man är deprimerad! Vadå moment 22.
Inlägg #6: Postat: 2003-08-13 17:13:00
Anders
Det där fattar inte jag, om man nu vill ta livet av sig så kan man väl åtminstone ha hyfs nog att välja ett sätt som inte ger en stackars lokförare men för livet. Fast å andra sidan kanske man inte bryr sig för man lär ju knappast lida av dåligt samvete efteråt.
Inlägg #7: Postat: 2003-08-13 17:47:00
Magnus Löwendahl
Åter en självständigt tänkt, väl formulerad text av dig om ett angeläget ämne. Du håller verkligen en imponerande nivå! Bravo!
Inlägg #8: Postat: 2003-08-15 17:23:00
madeleine olsson
vad sorgligt!
bra skrivet!
håller med dig. "ensam och stark" det stämmer verkligen inte. aja hoppas du mår bra iaf:
Inlägg #9: Postat: 2003-10-08 08:46:00
Sunny
En rasande bra artikel!
Laddar...