Drunkningsdöden politikernas fel?

Den här tråden diskuterar artikeln Drunkningsdöden politikernas fel?.
Inlägg #1: Postat: 2003-08-06 11:10:00
Alfons
Att kunna simma är inte föräldrarnas ansvar, samhället måste stå för det likaväl som när det gäller skolan. Jag har i tre olika fall räddad 2 barn från att drunkna, en tredje, en nioårig flicka var död innan jag hittade henne genom dykning i sjöbotten. Jag blir aldrig fri från den upplevelsen. Föräldrarna ska inte få bestämma över liv och död genom att man lägger ansvaret på simkunnighet på deras axlar.
Inlägg #2: Postat: 2003-08-06 11:48:00
tusensköna
Så länge som vi har andra som bestämmer över oss är det deras ansvar att vi har det bra. Om de tycker att vi skall lösa våra problem själva borde de lämna över makten till oss.
Inlägg #3: Postat: 2003-08-06 13:25:00
Helen C Ohlsson
Man kan diskutera länge om vems ansvaret är.

Som jag se det är en av skolans allra viktigaste uppgifter att utjämna och överbrygga de skillnader som finns i samhället och på så vis ge alla barn samma chans.

Skolan ska kunna fånga upp de barn som annars inte skulle få. Det är otoligt viktigt i en nation som vill kalla sig demokrati.
Inlägg #4: Postat: 2003-08-06 14:20:00
Michael Lundahl
Japp... så funkar det. Människor slänger sin lapp på lådan... sedan har de gjort sin så kallade "demokratiska plikt"... varpå de sitter och gnäller i ytterligare 4 år på politikerna. Det finns liksom en oskriven regel i samhället idag att medelsvensson har inget eget ansvar. Aldrig någonsin får man beskylla vanliga medborgare för att inte ta sitt ansvar.
Inlägg #5: Postat: 2003-08-06 17:46:00
sten
"25 av LO-medlemmarna kan inte åka på semester" brukar vara sommarens hit i AB. Det senaste exemplet hade lägenheten 100 meter till havet. Resa menas utlandetSMHI idag:Madrid 42,Mallorca 36 osvI den här sommaren räcker det med ett hundrakronorstält, en cykel och en sjö. Där kan man t.ex. lära barnen simma
Inlägg #6: Postat: 2003-08-06 17:53:00
Michael Ståhlberg
Jag tror gnället beror på att få medborgare är kunniga om samhällsekonomin.
De jag har noll koll på statens/kommunens utgifter och inkomster, samt vart pengarna går.
Har länge efterlyst årsberättelser för AB Sverige. Väldigt detaljerade. Ringt Skattebetalarnas förening om saken. Kanske man bör även införa årsberättelser för AB Tyresö, AB Botkyrka, etc.
Laddar...