|
Inlägg #21: Postat: 2003-07-31 16:37:00
|
|
tusensköna |
Om man ser vilken politik sossarna för EMU, privatisering, mm. så är de nyliberala. Om du tittar på hur partiet såg ut när det uppstod längre vänsterut än vad vänsterpartiet har varit på länge är han det inte.
Marknadsfacism är när de som har pengar godtyckligt kan hantera världen efter eget behag. Övriga är totalt maktlösa.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2003-07-31 16:44:00
|
|
Frecke |
Svar till US. Det stämmer inte. Ta en titt på statistiska centralbyråns hemsida. Är du en sådan som även påstår att krisen i början av 90-talet var de borgerligas fel? Det spelar ingen roll vem som äger medierna när ägarna inte har någon insyn i verksamheten. De som styr innehållet är de som jobbar på tideningarna och de är till allra största del vänster, vilket du snabbt borde kunna se genom att slå upp nästan vilken sida som helst. Lågt av dig att blanda in palme.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2003-07-31 16:49:00
|
|
Frecke |
Forts. Visst har det varit sammarbetsproblem, precis som sossarna haft med V, det hör till om du har flera partier med olika åsikter i regeringsställning. Jag har läst många böcker under de 13 år jag arbetat med politiska frågor. På er två låter det som ni läst någon konspirationsteori involverandes att alla företagare är monster som vill utrota er och att planekomi borde bli vår religion.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2003-07-31 16:51:00
|
|
Frecke |
den "ofantliga" sektorn är fortfarande alldeles för stor, helt vanssingigt stor. Finns ingen anledning att ha sjukvård statligt. det är dyrt, ger dålig service, ingen konkurrens o.s.v. De pengar som går till sjukvården borde gå till en sjukpeng som varje person kan ta med sig till valfritt sjukhus.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2003-07-31 16:54:00
|
|
Frecke |
Tusensköna Sossarna kommer ALDRIG vara i närheten av liberala. De är och kommer alltid förbli sossar som älskar staten och vill begränsa människors frihet. Moderaterna börjar också svansa efter deras pipa och har nu blivit någon form av socialdemokrater med en gnutta liberalism kvar. Sedan moderna blev mittenparti, kan jag inte stödja dem längre.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2003-07-31 16:58:00
|
|
Frecke |
Forts. Fri handel över gränserna, fredsbevarande instaser som var grundtanken med EU och deras föregångare är bra. Men nu är EU ett överstatligt system som handlar om att frihetsberöva folk ännu mer och ge mer makt till EU-staten. Hade moderaterna varit kvar som högerparti hade de inte gått med i ett sådant vänsterprojket. Stat som stat. vi ska inte låta dem styra mer över oss. De enda gånger Göran privatiserar är när han inte har något val. Han blir inte bättre för det.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2003-07-31 17:09:00
|
|
Frecke |
U.S och Tusensköna: Ni är förresten välkommna till denna debatt: "Prostitution ett fritt val?" Länk: sourze.se Jag skulle vilja höra era åsikter i ämnet. Vad står högst för er, frihet eller moral?
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2003-07-31 19:02:00
|
|
US. |
Hej Frecke, jag kunde inte låta bli att publicera din ”I mitt land” under rubriken "Det högerpopulistiska manifestet", jag raderar bort den så fort du ger dig till känna.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2003-07-31 19:13:00
|
|
tusensköna |
Jag har aldrig sagt att staten är lösningen eller att sjukhus skall vara statliga. Sjukhus skall drivas och ägas av de som behöver dem och av de som arbetar där. Planekonomi är inget jag förespråkar. Jag tror inte att alla företagare är illvilliga. Men faktum är att vår ekonomiska situation beror till stor del av att vi har utnyttjat andra delar av världen utan att ge så mycket tillbaka. Flera U-länder betalar mångdubbelt mer i skulder till banker och länder i väst än vad de får i bistånd.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2003-07-31 19:14:00
|
|
tusensköna |
Höger för mig är folk som vill ha makt över andra människor och tjäna pengar på dem utan att dela med av sin oförtjänt stora rikedom till de som behöver.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2003-07-31 19:15:00
|
|
tusensköna |
För mig hänger frihet och moral ihop, men jag kan säga att frihet är viktigast. Alla har rätt till fullständig frihet så länge ingen annans frihet blir kränkt. Det betyder att en person gärna får starta ett företag, men han får inte utnyttja andra i sin produktion utan att de har något att säga till om. I så fall har företagaren makt över den anställde och kränker därmed dennes frihet. Nyliberal frihet är friheten att utnyttja andra.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2003-07-31 19:19:00
|
|
US. forts |
"Prostitution ett fritt val?" 10 välmående lyxprostituerade, 90 tvångsprostituerade lever i misär, hallickar, sprutor, hiv, förtryck, våld, för tidig död. Och detta gäller länder där prostitutionen är legaliserad Res till Hamburg och kolla. Du menar väl inte på allvar att dessa 10 lyxprostituerade till rika affärsmän, vars hustrur lider av begär som deras män inte kan tillfredställa, skall vara orsaken till att 90 tvångsprostituerade kvinnor får leva misär.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2003-07-31 19:21:00
|
|
US. forts |
"Prostitution ett fritt val?". Men det är klart, det är nyliberalism i högsta grad. Det är ruttet, Frecke!
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2003-07-31 19:34:00
|
|
US. |
"tusensköna". Du har så bra argumentering att det känns lite simpelt från min sida att blanda mig i dialogen!
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2003-07-31 19:42:00
|
|
Frecke |
US. Vad är "Det högerpopulistiska manifestet"??? Jag är stolt libertarian och står för mina åsikter. Något populistiskt befattar jag mig absolut inte med. Jag avskyr politisk populism. Du får gärna publicera min text, men lägg den i så fall under rätt rubrik.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2003-07-31 19:46:00
|
|
Frecke |
Tusensköna: Visst är det så att de "starka" länderna utnyttjat de svagare. Det är därför det är så viktigt att hjälpa dem att komma på fötter och få fart på frihandeln mellan länderna så deras industrier kan blomstra.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2003-07-31 19:50:00
|
|
Frecke |
Forts.
Det finns två typer av högermänniskor, liberala och konservativa. Jag svarar för det jag mest är, liberal/libertarian. Jag baserar i stort sett alla mina åsikter på att "alla människor ska ha frihet att göra vad de vill så länge de inte inkräktar på någon annan människas frihet eller egendom".
I det fall du nämnde är det alltså inte ok för dig att tvinga någon att arbeta för dig. Om ni däremot kommer överens om att byta sitt arbete mot pengar så är det upp till er.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2003-07-31 20:13:00
|
|
Frecke |
US: Jag har svarat på ditt inlägg i rätt tråd. Gå till "Prostitution ett fritt val?"-tråden. Är det något som är ruttet så är det sådana som anser att sin egen moral står över andra människors beslut.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2003-07-31 20:51:00
|
|
US. |
Men "Frecke", det handlar inte om moral, det handlar om verklighet.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2003-07-31 21:13:00
|
|
tusensköna |
Frecke, frihandel avhjälper inte fattigdommen ett smack, det är rättvisare resursfördelning och skuldavskrivning som kan hjälpa U-länderna. Det finns tillräckligt med mat i världen.
I dagens samhälle kommer man inte överens om vem som bestämmer. Det är chefen, punkt slut. Särskilt om du ser det i ett globalt perspektiv. Frihet är väldigt kränkt. Det är några få som har makten. Se även mina inlägg i Sämre Välfärd av Ramona.
|
| |