Inlägg #1: Postat: 2003-07-29 09:47:00
|
tusensköna |
Jag tror att du vet att löneförhållandena generellt är lika hos de flesta arbetsgivare i sverige. Tror du att män per definition har bättre meriter, erfarenhet och kompetens? Varför ser annars maktförhållandena ut som de gör? Mäns merit i ett patriarkalt samhälle är att de är män.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-07-29 11:55:00
|
pUs |
Svar på fråga 1 Naturligtvis inte, det är det väl ingen som tror. Svar på fråga 2 Den underbara makten som du och många talar om är något som jag som man faktiskt aldrig ser. Faktum är att jag, mig veterligen, inte har makt över någon annan. Och ändå mår jag väldigt bra. Vem vill du ha makt över, tusensköna? Mig kanske?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-07-29 12:01:00
|
pUs |
Men för att återgå till det enda jag kritiserade i artikeln: All logik talar för att det kan finnas män som är mer kompetenta än kvinnor på en och samma arbetsplats, såväl som tvärtom. Och om du sen kanske anser att en hypotetisk slashas som inte sköter sitt jobb ska ha samma lön som en lika hypotetisk exemplarisk anställd av motsatt kön, det må vara hänt. Men det har inget med jämlikhet att göra i min värld.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-07-29 13:13:00
|
tusensköna |
De flesta "vanliga" människor har inte särskilt mycket makt över huvud taget, det är kanske därför du inte har uppmärksammat den. Man märker ofta inte vad som är bra utan vad som är dåligt. Att ha en tre dagar gammal kall pizza är inte som att ha en åttarätters gourmetmåltid, men det är bättre än att inte ha någon mat alls.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-07-29 13:13:00
|
tusensköna |
Det är den manliga förebilden som är normgivande. Det är den manliga könsrollens egenskaper som värderas högst. Vi blir uppfostrade till män eller kvinnor och lär oss olika roller utifrån vilket könsorgan vi har. När det är de manliga dragen som anses bäst är det inte konstigt att det är män som får bäst positioner i samhället. De få kvinnliga chefer som finns har så gott som alltid egenskaper som traditionellt betraktas som manliga.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-07-29 13:14:00
|
tusensköna |
Med "maktförhållandena" menade jag i det här fallet könsfördelningen i ledningsgrupper inom företag, parlamentariska institutioner, statliga organisationer, mm. Att det på en arbetsplats kan förekomma sned könsfördelning i olika ledningsgrupper kan naturligtvis bero på att t.ex. männen just där har större kompetens, erfarenhet och bättre meriter. Men eftersom det är så nästan överallt tror jag att det är mer än en slump.
|
|