|
Inlägg #1: Postat: 2003-07-24 17:08:00
|
|
Fr€dd€ R |
Dålig stil. det är bättre att säga direkt, kasst och lönslöst, skriv om eller samla material, annars famlas det i blindo. Själv har jag inga anspråk på någon typ av publicering, utan arbetar uteslutande under skift och åter skrift för att lära känna min stil och språk. Det tar lång tid för en just den där känslan av passform, när den är klar så finns den där.Resten sköter sig själv.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-07-24 17:11:00
|
|
Fr€dd€ R |
Satir och distans till sitt skrivande är ett måste, humor och paradoxer är ett viktigt inslag. Iallafall så känns det för mig. Skulle man skriva för Läsaren då har man inte sagt ett ord. Tänk så här, en berättelse är som en kropp med organ utan hjärna. Känn efter ! funkar pulsen, andningen, strömmen, går benen, kan det springa ? Hjärnan är läsarens och ingen annan.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-07-24 17:14:00
|
|
Fr€dd€ R |
En idé eller tanke hos dig knackar ner första tecknet, teknet blir till ord.
Du vet inte vart du är på väg, men reser det gör du. Jag garvar lika mycket som jag förfäras av gestalterna och vet att läsaren också gör det. Detta upptäcks då det trycks ner, aldrig sekunden innan. Att skriva med ett slut av berättelsen i huvudet är katastrofalt för mig, då är den redan berättad.
Varför då skriva om det?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-07-24 17:20:00
|
|
Fr€dd€ R |
Själv har jag endast skrivit på sourze sedan november i fjol, autodiakt det är jag. Läser inte för mycket, just för att inte influera mig i stil. Sätt tejp över munnen så att du inte kan tala, för då är det bara händerna som skriver. Se dig stum och analfabetisk i vikt mot idén om publikation. När du hittat din form och vet att den är sann. Då sköter resten sig själv.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-07-24 17:22:00
|
|
Fr€dd€ R |
Isolera dig från onödiga influenser i omgivningen. Inte ens sourze måste du vara på en tid. Lova dig att skriva för dig själv! Bara för dig själv och ingen annan. Först då är du fri att arbeta, leka och vara kreativ. Och först då skapas det där som är sant för dig.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-07-24 17:26:00
|
|
Fr€dd€ R |
Sätt upp ett mål framför dig, men ha inga " mål ". Inga slut. Bara delar av berättelser som du måste skriva. Ta bort ordet skriva. Sätt Arbete för ordet skriva istället. För det är just vad det är. Ett arbete. Hur kan du tro att Ditt arbete skulle upptas på Visor förlag ? Dom har ju inte bett dig Arbeta för Dom ? En refusering så klart..
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-07-24 17:31:00
|
|
Fr€dd€ R |
Välj ut vad du VILL ha sagt. Essensen. Konventera den till ett element. En/ett utgångsläge. Titta på det i sin enkelhet. och ju mer du ser , dess större och komplex blir elementet då du vrider och vänder på det. Elementet har ett slut i sitt format. Vad gör den för nytta ?
Är den sann ? Falsk ? Lockande ?
Finns den överhuvudtaget ? Är det lögn ?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-07-24 17:35:00
|
|
Fr€dd€ R |
Sätt egenskaper på elementet och ge den aldrig en karaktär. För då, är berättelsen redan slut. Glöm ej att det är Läsaren som bestämmer i sin fantasi, inte du. Du skall bara leverera allt däremellan. Då reser du också i berättelsen och slutet finner sig själv.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-07-24 17:39:00
|
|
Fr€dd€ R |
Karaktären för elementet uppdagas i just det du inte berättat. Elementet är storyn. Allt omkring är klädsel.Personer. Livet. Dialogerna.
Elementet består oavsett och är intakt. Men det är din uppgift att visa egenskapen genom ord.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-07-24 17:44:00
|
|
Fr€dd€ R |
Prova Sten, ta fram 3 viktiga grundteser i ditt liv. Elementen är husets stålbalkar. Allt runt omkring kläs i väggar, rör,el, vatten, och sen bygger du vidare. Klä huset i 10 000 tecken. Ta nästa element, och nästa. 30 000 tusen tecken i tre separat delar. varje del är skild från en annan och har tre slut. Hitta stålbalkarna till dom tre husen.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-07-24 17:49:00
|
|
Fr€dd€ R |
När du funnit färgen, tyngden, och plattformen i stålbalkarna har du din helhet och läsaren har sett detta också. Men inte förrän i slutet.
Allt annat innan är förkastat har jag insett för min egen del. Detta är ingen sanning för något, bara att jag arbetar så och kan inte annat.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-07-24 17:59:00
|
|
Fr€dd€ R |
Detta är såldes inget nytt, bara att jag har insett nu.
Inbillar mig inget och tror inget.
Tycker inget och tänker inget.
Ville bara dela med mig en
sekund; Sten Deckarförfattare:
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-07-24 18:03:00
|
|
Sten |
Tack Fredrik du har intressanta vinklingar
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-07-24 20:57:00
|
|
Fr€dd€ R |
Bra Sten! Nu kommer poängen med mitt triviala utlåtande i 12 kommentarer. Du måste först ha läst och smält vad jag sagt. Nu kommer följande; Plantera nu i del 1
något från del 3, återknyt något från slutet i del 1 till mitten i del tre,
avsluta något i slutet av del 2 från första stycket i del 1, osv.
Nu har du plötsligt del 4 att spela med. Nu skriver du sammanfattningen i del 4 gällande samtliga planteringar och återknytningar. återblickar, svar osv.
Nu är berättelsen Nästan klar!
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-07-24 21:00:00
|
|
Fr€dd€ R |
Nu skall du tvivla! i slutet på del 4 till läsaren. NU SKALL SLÅ BORT SAMMANFATTNINGEN. och fastna på något trivialt som bara glimtat förbi i nonsens under hela berättelsen.
Detta karaktiserar slutet
Sten, lycka till; Vill se dig på Bonniers*S*
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-07-24 21:03:00
|
|
Fr€dd€ R |
Menar vill se ditt namn omslag på omslag - från förlaget nämnda.
|
| |