De nya svordomarna

Den här tråden diskuterar artikeln De nya svordomarna.
Inlägg #1: Postat: 2003-07-18 14:17:00
Mike
Menar du att svenskar före denna språkliga import haft en mycket finare syn på sex än anglosaxer, fransmän, ryssar etc som använder "sexeulla" svordomar?
Inlägg #2: Postat: 2003-07-18 15:47:00
Man
Jag är inte säker, men jag tror att ordet "fittigt" funnits i finlandssvenskan sedan länge. Jag har åtminstone hört ordet användas av finlandssvenskar, men då med en något annorlunda betydelsenyans. Att bete sig "fittigt" har som jag tolkat det betytt att vara feg, oärlig och/eller småaktig. Men kanske har jag fel. Finns det möjligen någon finlandssvensk Sourze-läsare som kan bringa klarhet i detta?
Inlägg #3: Postat: 2003-07-18 22:01:00
Malena Mondain
På ett mycket bra sätt har du tagit upp detta "föroreningsproblem"! Mera sånt, tack. Lite språksanering då och då skadar inte.
Inlägg #4: Postat: 2003-07-19 22:38:00
Björn
Det är ju sällan svordomar är logiska och konsekventa, och det gäller inte bara sexuella sådana. JÄVLAR vad bra skrivet för övrigt förresten : skrivet av mig som är ateist, haha.
Inlägg #5: Postat: 2003-07-19 22:51:00
Björn
Men allvarligt talat, är inte skällsord menade att vara förnedrande? Är det verkligen orden i sig som är problemet? Snarare är det väl attityden som gör att ungdomar känner ett behov av att förolämpa varandra som måste bekämpas.
Laddar...