Inlägg #1: Postat: 2003-07-16 12:51:00
|
Michael Lundahl |
Och samtiigt har du "förståelse" för att gubbarna på fabriksgolvet kallar Linda Rosing för "hora".... för hon har ju gjort sin kropp så "grotesk". Vad gör du den dag som din syster är i Linda Rosings position... med opererade tuttar och läppar... och det är henne som gubbarna kallar för "Hora"... har du "försåelse" för dem då också?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-07-16 13:29:00
|
Katta |
Om en tjej får lära sig "sunda" värderingar under sin uppväxt och möta män som ser kvinnor och män som jämställda så finner förmodligen tjejen inget behov av att fylla bröst och mun med silikon... inte heller att posera i Slitz el dyl för att få manlig bekräftelse. Nu är det ju så också att LInda R tillbringade relativt mycket tid i BBhuset med att berätta att hon inte fått uppleva positiv bekräftelse från män utan precis tvärtom. Så hon bekräftar min teori.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-07-16 13:30:00
|
Katta |
Läs nu inte in att jag tycker hon är dum eller får skylla sig själv... för det står inte. Men efter att ha vanan att debattera med dig så är det lika bra att förekomma.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-07-16 13:35:00
|
Michael Lundahl |
Katta: Och en kvinna som gör det ändå då? Trots all "sund" uppväxt så fixar hon ändå ett par skavanker och näckar framför kameran... vad gör du då? Den dag du inte kan hävda "Jag men hon är ju helt skadad av sin uppväxt", vad gör du då? Finns det överhuvudtaget i din världsbild att en kvinna kan göra ett självständigt, informerat val att genomgå en skönhetsoperation och/eller att näcka i Slitz/Cafe/Fibban/whatever?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-07-16 13:37:00
|
Michael Lundahl |
Detta är precis det som Marlene skrev om... när en kvinan gör ett val som vissa har fått för sig att de inte tycker om... då skall denna kvinna omeddelbart omyndigförklaras... då är hon "skadad". Det är härskartekniker på högsat nivå... för kan man bara få folk att ignorera alla som gör icke godkända val... då står man på säker mark och kan fortsätta med anti-propagandan.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-07-16 13:40:00
|
Michael Lundahl |
Och även om de har haft en taskig uppväxt, vad är det då som säger att de just NU inte är i sådan kondition att de inte kan göra ett medvetet och informerat val? Vad är det som får folk att tro att bara för att människa varit med om något som inte var bra så har de helt plötsligt förmyndarskapöver en annan människa och vet bättre än denna själv vad som är bäst för honom/henne?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-07-16 13:54:00
|
Katta |
Svar 4 Nej det finns inte ännu... har hittils inte mött någon.Svar 5: Jag har inte omyndigförklarat någon inte heller förespråkat det, jag har gett mn förklaring till varför. Svar 6: ingenting, men jag anser fortfarande att de inte är några goda förebilder för våra unga tjejer tvingar dock ingen att vara det. Jag har absolut inget förmyndarskap över någon kvinna vill heller inte ha det, men jag har rätt till mina åsikter.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-07-16 14:03:00
|
Johannes |
Michael, det vore enklare att försöka kommunicera med dig om du inte hittade på egna ståndpunkter åt mig. Men det visste du säkert redan.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-07-16 14:08:00
|
Michael Lundahl |
Svar 7: Du talade om "förnekelse" tidigare. Du tror möjligen inte att du kan drabbas av samma sak? Om du inte har träffat en kvinna som kan göra ett sådant val, beror det på att de inte finns... eller beror det på att du inte vill tro på det och därför förnekar deras existens?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-07-16 14:10:00
|
Michael Lundahl |
Svar 8: Oh fuck.. nu dabbade jag mig ordentligt. Jag blandade ihop dig och Joakim. Förlåt Johannes... ignorera det jag skrev till dig ovan... det var ju inte du som skrev det jag referear till. : *sparkar sig själv i häcken*
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-07-16 14:52:00
|
Biff |
Johannes, varför ska du förvandla livet till ett helvete för den som i framtiden förolämpar din syster? Tror du att hon är så handlingsförlamad att hon inte kan göra det själv? Katta, sunda värderingar hör inte ihop med feminismen, eftersom den grundar sig i existentialismen.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-07-16 15:20:00
|
Michael Lundahl |
Biff: Va?! Näe, feminism i grundutförandet - rättvisa oberoende av kön - härstammar inte ur något speciellt alls förutom det allmäna rättvisepatoset. Radikalfeminism en av de vanligaste fraktionerna är en utbyggnad på detta som baserar sig på en slags vänsterideologi där modelleringen av världen liknar den som göra i vänsterideologierna. Först därefter har Skugge och andra dragit in existensialismen genom att hävda att det personliga är politiskt.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-07-16 16:20:00
|
Katta |
Jag antar att Biff sitter och läser Simone de Beauvoir och därmed drar slutsatsen att feminismen härstammar från existentialismen... Nog bör det vara allmänt känt att feminismens grund ligger längre tillbaka än så.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-07-18 11:48:00
|
Joakim |
...så hamnade man hastigt och lustigt i den här tråden med :
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-07-19 14:45:00
|
Biff |
Feminismen innan de Beauvior kan knappast kallas feminism. Hon var den första som gjorde en seriös studie som över huvut taget var något att ha, även om hon inte direkt är objektiv heller. Michael, hur får du det till att Skugge är existentialist? Själv har jag inte läst hennes böcker, men enligt krönikorna verkar hon ju vara motsatsen. Katta ang. en annan tråd, nog borde det vara allmänt kännt att de som fortfarande försöker tolka böcker bara kommer fram till det de redan vet.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2003-07-20 10:53:00
|
Katta |
Feminism handlar inte om studier utan om övertygelse och agerande... som tex våra kära suffragetter i England... Självklart var SdB feminist men inte den första.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2003-07-20 19:50:00
|
Joakim |
Ja, Virginia Woolf och Mary Woolstonecraft stavning? till exempel. De gjorde båda en hel del intressanta iaktagelser.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2003-07-21 19:14:00
|
Biff |
Äh, Viggan & co hävde ju bara ur sig lite smågnäll! Katta, varifrån kommer övertygelsen, om inte från studier?
|
|
Inlägg #19: Postat: 2003-07-21 22:26:00
|
Katta |
Svar 18. Tror du att alla förtryckta världen över får sina övertygelser från studier? Du är rolig du...
|
|
Inlägg #20: Postat: 2003-07-22 11:06:00
|
Joakim |
Woolf och Woolstonecraft såg hur samhället fungerade och gillade det inte. De skrev om och reagerade på något de tyckte var fel. Det gör de i mina ögon till lika goda feminister som några andra. Jag kan hålla med Biff om att övertygelse kommer ur studier, om man med studier menar vanliga enkla iaktagelser och erfarenheter.
|
|