|
Inlägg #41: Postat: 2003-07-16 14:44:00
|
|
Michael Lundahl |
Har du aldrig funderat på varför andra kvinnor inte har några problem med vare sig Slitz-brudar eller H&M-reklam? Har du inte funderat på att det finns massor av kvinnor som ser dessa saker och som INTE får ångest av det? Vad är skillnaden? Varför drabbas vissa men inte andra?
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2003-07-16 16:14:00
|
|
Katta |
Svar 41: Skulle vara intressant att höra ditt svar på den frågan ML. Varför drabbas vissa och inte andra och hur ska det yttra sig för att man ska ha blivit "Drabbad"?
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2003-07-16 18:51:00
|
|
Mike |
Svar 41-42, Offermentalitet. Om jag kan skylla mina tillkortakommanden på patriarkatet, de vita, de rika, chefen, mina föräldrar, otur, etc behöver jag inte konfonteras med det faktum att jag har mitt öde i mina egna händer. Att vara ett offer kan vara mycket bekvämt.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2003-07-16 20:06:00
|
|
Johanna |
ML: Att andra kvinnor inte reagerar är ju barnsligt att påstå. Jag är inte ensam om min åsikt. Sedan kanske det finns en möjlighet att kvinnor påverkas, men inte inser varifrån ångesten kommer? En annan kategori är de kvinnor som sväljer idealet och intalar sig att det inte är något fel. Det där med offermentalitet är fånigt att kasta i ansiktet hela tiden. Och förresten, vad vore så fruktansvärt vidrigt med att faktiskt tycka synd om sig själv? Att faktiskt känna sig utsatt och ledsen?
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2003-07-16 20:12:00
|
|
Johanna |
Det är mycket möjligt. Mitt förakt mot vissa kvinnor är ett komplext problem som jag ständigt grubblar över. Men nog tror jag att småflickor är en produkt av modeller, slitzbrudar och andra kvinnliga stereotypa förebilder. Att Linda en gång också var liten flicka är också sant och hon skulle behövt någon som tog hennes parti då. Men man måste skilja på barn och vuxen. Nu är hon trettio bast och hon borde solidarisera sig med unga tjejer i stället för med slitzredaktörerna och sin egen fåfänga.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2003-07-16 23:42:00
|
|
Mike |
Svar 44, "vad vore så fruktansvärt vidrigt med att faktiskt tycka synd om sig själv? " Svar: Ingenting, gör du det. Men vänta dig inte att jag ska tycka lika synd om dig. Eller tycka att du är ett offer för något annat än din egen svaga karaktär.
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2003-07-16 23:51:00
|
|
Michael Lundahl |
Katta, svar 42: You tell me... det är ju du och andra som hela tiden talar om den mystiska entiteten som kallas "Idealen" och dess påverkan.
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2003-07-16 23:53:00
|
|
Michael Lundahl |
Johanna, svar 44, 45: Du läste mig fel... jag sade inte att ingen annan än du drabbas. Jag sade att VISSA drabbas... och VISSA drabbas inte. Har du funderat på varför enbart vissa drabbas... medan andra inte drabbas trots att de utsätts för samma stimuli Slitz-brudar, H&M reklam etc.
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2003-07-16 23:56:00
|
|
Michael Lundahl |
Svar 45: Sedan måste du också i framtiden förlika dig med tanken på att en tjej/kvinna kan faktiskt på egen hand göra ett val som sammanträffar med det som är "klassiskt kvinnligt". Det är ingenting som du kommer att komma undan... utan det är faktiskt ett alternativi ett helt fritt val. Så länge ingen blir TVINGAD, då är det en valmöjlighet.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2003-07-17 01:13:00
|
|
Katta |
Svar 47: Jag vill verkligen höra din variant på problemet, om du nu tycker det är ett problem. Jag har redovisat vad jag tycker i denna fråga i andra trådar... hade du varit öppen för andras åsikter vilket du säger att du är så hade du vetat mitt svar. Så, berätta för Katta nu, varför drabbas vissa och andra inte!!!
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2003-07-17 01:15:00
|
|
Katta |
Svar: 49 För att jag ska förstå ditt inlägg så måste du definiera "TVINGAD". Hur blir man tvingad anser du?
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2003-07-17 08:22:00
|
|
Michael Lundahl |
Svar 51: Så länge som valet inte medför oönskade konsekvenser i form av starka olustkänslor eller värre, då är man inte tvingad att göra det.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2003-07-17 08:57:00
|
|
Johanna |
ML: jag syftade på nr 41, inte drabbad/inte drabbad. men när vi ändå är inne på det, så är det väl helt enkelt så att vissa är mer resistenta än andra. All cred till dem och till mig själv när jag lyckas låta bli att bry mig. Men samtidigt vet jag att det finns de som drabbas och att jag själv ibland faktiskt känner mig förbannad och ledsen. För deras skull, då. Inte för min. Kan du köpa det?
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2003-07-17 09:00:00
|
|
Johanna |
Sedan är jag ingen skönhetsmotståndare heller. Klart som fan att tjejer ska få göra sig fina, men det lämnas liksom inget annat utrymme än för kategorin kvinnor 18-25, blond, brun, smal, Snygg Som Fan. Du förstår. Kanske är det Slitzredaktören jag borde vara förbannad på, eller Fröken Sverige-tävlingen eller plastikkirurger? Men på något sätt blir det också så att kvinnor som kör på deras linje också gör fel i mina ögon.
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2003-07-17 09:04:00
|
|
Johanna |
Om du vill att jag ska erkänna att Skugge var jävligt hård mot Rosing: visst fan, kanske för hård det är diskuterbart, uppenbarligen. Men jag tror benhårt på andemeningen. Helgar ändamålen medlen? Ibland, faktiskt. Det är inte okej att kalla vem-som-helst för vad-som-helst men Rosing representerar så mycket som sticker Skugge i ögonen. Och mig med. Man måste få bli arg, barnsligt ledsen och förbannad utan att få "offer" stämplat i pannan.
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2003-07-17 13:03:00
|
|
Michael Lundahl |
Svar 53: Det jag menade var att eftersom vissa inte drabbas medans andra gör det... då är finns det alltså faktorer som sträcker sig bortom Linda Rosing. Alltså funkar inte Rosing som syndabock.
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2003-07-17 13:04:00
|
|
Michael Lundahl |
Svar 54: Varför ska du vara förbannad på Slitz-redaktören? Hur många unga tjejer läser Slitz?! Då är det betydligt mer motiverat att vara förbannad på redaktörerna på Frida, Veckorevyn och Aftonbladet Kvinna.
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2003-07-17 13:59:00
|
|
Johan |
Lägg inte fokus på personerna som viker ut sig. Lägg fokus på medier som inte förmedlar en rättvis bilda av kvinnan istället.och mannen för den delen med
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2003-07-17 15:39:00
|
|
Johanna |
ML: bara för att inte alla tar åt sig, betyder det då att de som gör det har fel? Att det liksom är deras reaktioner det är fel på och inte "syndabocken". Men, att jag angriper just detta betyder inte att jag har uteslutit andra viktiga saker. Visst, jag kan bli precis lika förbannad på Veckorevyn och Frida. De är lika illa och ibland mycket värre. Men man får inte plats med alla exempel man vill rad upp.
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2003-07-17 15:40:00
|
|
Johanna |
Egentligen börjar jag få en känsla av att dina och mina åsikter egentligen inte skiljer sig så mycket. Kanske mest i just det här exemplet.
|
| |