Slyna, slampa, feminist - Javisst!

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-07-11 23:32:00
Katta
Självklart... Många tjejer känner sig "tvingade" att raka sig, gå i string och följa andra korrekta beteenden för att bli accepterade. Det är lättare att välja det istället för att hela tiden behöva försvara och förklara varför de inte rakar tex. benen.
Inlägg #2: Postat: 2003-07-11 23:35:00
Katta
Jag har faktiskt svårt att tänka mig att det skulle vara fler som ifrågasätter varför du rakar ditt underliv än vad det är som kommenterar en tjejs "stora" trosor. Du skrev i din artikel att du blev ifrågasatt av folk som "la sig i" ditt beslut att följa "mallen" och det är det som de flesta kommenterar... att det är betydligt vanligare att det är tvärtom.
Inlägg #3: Postat: 2003-07-11 23:37:00
Katta
Jag förstår faktiskt inte varför du skrev artikeln överhuvudtaget eftersom det är helt "korrekt" att vara som du... Prova istället att "välj" det motsatta så får du se hur många som kommenterar det valet...
Inlägg #4: Postat: 2003-07-11 23:39:00
Katta
Jag har inte uppfattat kommentarerna som att du skulle tycka att det var fel att välja varken eller... det är inte det som kritiken mot din artikel går ut på. Du har själv missförstått det jag skrivit tidigare och valt att låta bli att svara på frågor och på det sättet så blir det heller ingen diskussion.
Inlägg #5: Postat: 2003-07-14 13:50:00
Michael Lundahl
Svar 3: Skitsnack Katta... verkligen skitsnack. Du har inte ens läst Marlenes artikel... duhar inte försökt sätta dig in i vad hon upplever. Du pratade om förnekelse tidigare... och det är exakt vad du befinner dig i just nu därför att kritiken har riktats rakt mig bland annat dig. Du förnekar att Marlene blir utsatt för skit från människor som du för de val hon göra. Du håller hellre kvar vid din bild av att bara man följer ideal så blir allt bra och alla hjälper en.
Inlägg #6: Postat: 2003-07-14 13:53:00
Michael Lundahl
mig mot, göra gör. Men faktum kvarstår: de människor som Marlene kritiserar - och som du tillhör - vill inte stå emot ideal. Ni vill skapa nya ideal och de tjejer som inte följer dessa ideal, de lämnar ni i sticket eller rent av kastar skit på med motiveringen "Ja men de klarar ju sig så bra ändå". Som en kommentar från ett klassrum angående skönhetsideal... en tjej till en annan: "Ja men du ska ju bara hålla käft för du är ju snygg". Äckligt... verkligen äckligt.
Inlägg #7: Postat: 2003-07-14 14:52:00
Katta
Jag är SÅ djävla trött på att du hela tiden talar om för mig vad jag vill. "Äckligt så djävla äckligt", du måste söka hjälp... du bygger bara på alla fördomar folk har om män som du.
Inlägg #8: Postat: 2003-07-14 14:53:00
Katta
Ingenting av det skrivna 1-4 var riktat till dig... Du förstår det, eller?
Inlägg #9: Postat: 2003-07-14 23:49:00
Marlene Karnerfors
Jo indirekt är det ju det... Katta
Inlägg #10: Postat: 2003-07-15 22:31:00
Katta
Indirekt? Jag menade att det jag skrev 1-4 var riktat till Marlene inte till ML. Men att Marlene ska svara på frågorna som är ställda till henne det kräver ju ett större underverk...
Inlägg #11: Postat: 2003-07-16 00:52:00
Marlene Karnerfors
för det första Katta så har jag knappast valt att följa mallen i så fall hadde jag skrivit en artikel som är raka motsatsen till den jag faktiskt skrev här... då hadde jag onekligen fåt idel hurra rop från cluben för inbördes beundran
Jag har verkligen letat efter dina så kallade fråger men kan inte finna dom någonstans...
Inlägg #12: Postat: 2003-07-16 13:13:00
Katta
Den frågan jag skrivit vid ett flertal tillfällen är: Vilken syn har du på feminsim? Vad är det för någonting enligt dig? Svaret på den borde sammanfatta det jag undrar över.
Inlägg #13: Postat: 2003-07-16 13:35:00
Marlene Karnerfors
feminism för mig i dagens läge är att kunna hålla samman och framförallt hjälpa våra unga tjejer att våga ta för sig lite mera att våga synas och inte bara hålla sig i bakgrunden att våga vara stolta över att man är född kvinna och att våga kräva sin rätt i sammhället, jag tycker att det är fel att mer än 70 av alla pengar innom fritidsgårdarna oavkortat går till dom så kallat "stökiga" killarna då dom syns och hörs mest
Inlägg #14: Postat: 2003-07-16 13:35:00
forst
och jag är framförallt heligt trött på offerstämpln som läggs på mig enbart för att jag råkar vara född av honkön... jag ÄR inget offer och jag vägrar ses som ett.
Inlägg #15: Postat: 2003-07-16 14:18:00
Katta
Intressant att du tog exemplet med fritidsgård eftersom det var mitt yrkesområde en lång period :
Inlägg #16: Postat: 2003-07-16 14:20:00
Katta
För mig är iofs feminism så pass mycker mer... Det är dessutom för mig viktigt att ha ett globalt perspektiv på feminism. Men som jag skrev tidigare så rek. jag verkligen "feminism" av Lena Gemzöe
Inlägg #17: Postat: 2003-07-16 19:46:00
Marlene Karnerfors
Jo DÄR håller jag med dig om att feminism är så mycket mer... det vore löjligt att börja radda upp allt här och nu men det jag skrev är det JAG brinner för vad jag därimot vänder mig emot är mentaliteten "är du inte som oss så stick" och säg inte att den inte finns för kag möter den i stort sett daglige
Inlägg #18: Postat: 2003-07-16 19:47:00
forts.
dom försöker förmodligen köra utnötnings strategin på mig så att jag själv slutar men det funkar inte nämndvärt på mig.... jag är ju masochist...*s*
Inlägg #19: Postat: 2003-07-16 23:06:00
Katta
Slutar med vad? och stick från vad? Feminism är en ideologi som sitter i dig och det är genom dina tankar och handlande som du uttrycker feminism... inte genom bekräftelse från andra eller genom att lösa inträde i någon organisation.
Inlägg #20: Postat: 2003-07-23 12:27:00
Marlene Karnerfors
Att aktivt arbeta för att vi skall få mera jämnvikt mellan kvinnor och män i samhället... det ser tydligen inte riktigt bra ut att jag kallar mig feminist.....
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...