|
Inlägg #1: Postat: 2003-05-09 09:49:00
|
|
anders |
ok text, ramona. men kopplingen hotet om nazismen i finrummet var nog fan det dummaste jag hört. skulle islamiska skolor vara det största hotet, den avgörande faktorn, som ger dem vatten på kvarn? eh? skulle inte tro det, du? men ok, ser din poäng.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-05-09 10:19:00
|
|
Viktor |
Och nu avvaktar jag bara på den ”blåa kören” som håller 100 med damen. Det är väl förtjusande att en hämndgirig varelse som fru Danlén får avreagera sig. Hennes uppsats är kolossalt överdriven. …och en ettårig palestinsk pojke dödades av en demokratisk kula i halsen…vi beklagar sa demokratin.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-05-09 10:24:00
|
|
mats |
Överst på denna sida uppmanas jag att tipsa redaktionen om rasistiska kommentarer eller hets mot folkgrupp. Hmm, få se nu, vilken mailadress skickar man till...
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-05-09 10:36:00
|
|
Marie Hellström |
Jag har erfarenhet av att svenska kommunala skolor är rätt duktiga på att strunta i kontrollmyndigheternas krav. Det är fel på sättet som kontrollutövningen går till väga.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-05-09 11:19:00
|
|
Kent Davidsson |
Det var ju ganska väntat att RD och en massa andra puckon skulle dra slutsatsen att man ska stänga islamska skolor på grundval av ett TV-reportage om tre sådana skolor. Lika avslöjande som reportaget i sig, är dessa puckons slutsatser, som utöver själva reportaget bygger på en uppsjö smygrasistiska fördomar. Det är samma smygrasistiska fördomar som avslöjades i ett annat känt reportage från moderata valstugor.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-05-09 13:00:00
|
|
Anna |
Alla här fokuserar på fel saker! det är befängt att kalla Ramonas krönika rasistisk och komma med en, i detta fall, massa ovesäntligheter om palestina, etc. Vad jag tycker att debatten borde riktas in på, är om det överhuvudtaget ska få finnas RELIGIÖSA skolor! jag menar att Livets ord skött sina skolor på liknande sätt, men att ingen tar tag i problemt med fanatiker som vill sätta barnen i isolerande specialskolor.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-05-09 13:08:00
|
|
Man |
Bra, Ramona, stå på dig! Vi måste våga slå vakt om grundläggande värderingar i det svenska samhället. Man pratar vitt och brett om jämställdhet mellan könen, alla barns rätt till en god utbildning etc. Men när det föga förvånande visar sig att muslimska friskolor inte lever upp till grundläggande krav så får man inte kritisera detta utan att bli anklagad för rasism. Jag håller också med signaturen Anna - det är tveksamt om det ska få finnas religiös friskolor överhuvudtaget.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-05-09 13:27:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Fem poängs-artikel! Men du glömmer orsak och verkan: fortsatt invandring av muslimer leder till förverkligandet av din vision. Det finns väldigt få "moderata"
muslimer. De flesta, gissar jag, har de uppfattningar som kommer till uttryck i Dokument inifrån.
Jag tror som Harry Schein: mångkulturella samhällen funkar inte.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-05-09 14:40:00
|
|
Mike |
Tagga ner moralpaniken. Har inte sett det, säkert seriösa, obs ironi TV inslaget. Utan bara läst tidningsartiklar i ärendet. Låt mig först säga att skolaga inte ska tolereras och att misshandel naturligtvis ska anmälas. Att stänga alla islamiska friskolor vore dock troligen en större orätt mot barnen än den som de utsätts för idag.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-05-09 17:18:00
|
|
Marre |
Vi behöver verkligen inte fler illiterata medeltidmänniskor som trots sitt eget monumentala misslyckande föraktar Sverige och svenskarna.
Tycker faktikskt att reportrarna kunde gått ännu hårdare fram. T ex hade det varit intressant att höra vad rektorerna sagt om reportern berättat om en fiktiv bror som begått våldtäkter på svenska flickor eller rånat svenska killar på mobiltelefoner.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-05-09 18:29:00
|
|
daniel. |
Om man ska stänga alla Islamska friskolor så ska man i konsekvensens namn stänga alla andra religiösa friskolor också. Det finns mängder med missförhållanden i t ex Livets Ords skola.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-05-09 21:13:00
|
|
Andreas |
Redan när jag såg aktuellt-inlägget tänkte jag på Ramona, att hennes reaktion skulle vara denna. Den övertygade aftonbladianen som ser ett reportage om något som misslyckats hissar genast förbudsflaggan utan att blinka.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-05-09 21:14:00
|
|
Anka |
Jag tycker attt alla slags religiösa skolor upp till gymnasiet borde vara förbjudna. Inte bara föräldrarna, utan också samhället, har ansvar för barn med skolplikt.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-05-09 22:10:00
|
|
sara |
Du som har skrivit denna artikel har tvärr för lite kunskap om Islam. Islam tillåter inte att man slår barn och inte heller nedsätter man kvinnans värde. Det som har hänt i EN DEL av de islamiska friskolorna i Sverige är inte bra. Och det visar inte heller vad islam står för.
Att säga "Om ni inte vill att de avskyvärda nazistiska partierna ska få fotfäste i Sveriges finrum är det säkrast att Ni går till aktion redan idag! " är överdrivet!
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-05-09 22:10:00
|
|
Alf Carlsson |
Med reptilhjärnans precision och den pöbelformade vreden stiger de sämsta av beslut.
Naturligtvis måste ett samhälle ha en gemensam grundskola om man vill ha en gemensam värdesyn. Lägg överhuvudtaget ner ALLA friskolor, samt höj lärarlönerna och kräv behörighet.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-05-09 22:25:00
|
|
Stefan |
Konstigheterna haglar och fördomarna står som spön i backen. För det första Ramona, Mona Sahlin var på P1 i morse och på frågan vad hon tyckte borde göras med dessa skolor var svaret snabbt och rakt - stäng dom. För det andra, vad är en muslim? Vet inte om Ramona talar om shia eller sunnimuslimer, men hon drar alla muslimer över en och samma kam. Varför? Bara för att det är enklare så? Ska vi prata friskolor tror jag mycket mer på muslimska friskolor än ex Livets Ords och Scientologernas.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-05-10 04:13:00
|
|
Gnurf |
Den bästa poäng Ramona har är att skattemedel betalar skiten. Inga pengar till religiösa friskolor! Sedan får väl föräldrarna plåga sina barn bäst de vill, det är det svårt att hindra dem från :/
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-05-10 07:35:00
|
|
Johan S |
Vänj er, gilla läget, vänd kappan efter vinden... Islamska friskolor är nog bara en början. Islam och arabisk kultur är en av de viktigaste delarna i Sveriges framtid. Vår ärvda kultur kommer att vara borta om inte en för avlägsen framtid. Varför då? Jo de flesta pigga icke åldringar kommer att ha en annan kultur islamsk/arabisk i bagaget.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2003-05-10 11:00:00
|
|
Yanni |
Allt är ju redan fixat och klart för en icke självständigt tänkande muslim, och hur ska man kunna bli det? Indoktrinerade med Koranen från start. Mer behövs inte. Barn som inte lär sig mer än den i Sverige kommer inte att kunna få så många jobb, men vem bryr sig...? Inte muslimerna själva tydligen. Vad har man tänkt sig att pojkarna ska jobba med i framtiden? Flickorna ska ska bara föda barn, det har jag förstått.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2003-05-10 16:35:00
|
|
Fredrik Larsson |
Ytterligare en öppen dörr insparkad av Ramona... Bortsett från det så har du vissat prov på en sällsynt dålig kunskap om islam.
|
| |