Inlägg #1: Postat: 2003-05-01 23:49:00
|
Katta |
Det är ingen som tror sig förstå tex symobolisk interaktionsim utan att sätta sig in i sakfrågan och gå tillbaka till dess grundare, men med feminismen är det annorlunda. Där ska var och en pga dess aktualitet ha en åsikt utan att vara insatt. Ett tips är att ta en grundkurs i sociologi och för debatten vidare sedan.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-05-02 01:16:00
|
Björn |
Jag vet inte om jag hängde med där. Skulle du möjligen kunna leverera en lite mer begriplig version av det hela? Går det att förstå feminismen utan att ha läst sociologi?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-05-02 01:19:00
|
Björn |
Inte för att jag förringar sociologi som vetenskap, tolka det inte så. Jag bara menar att alla inte har läst sociologi på högskolenivå, men att jämställdhet ändå är något som berör alla Därför borde det också presenteras på ett sätt som alla kan förstå av någon.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-05-02 01:57:00
|
Katta |
Men självklart går det att sätta sig in i ämnet utan att gå på högskolan. Vad jag försöker säga är att, inte allas åsikter kring ämnet feminism är förankrat i någon sanning. En del tycker en massa utan att faktiskt ha en aning om vad det är de tycker i kring. Det finns en hel del litteratur som är skriven av personer som ger sin syn på feminism och dessa kanske inte tar upp grunden eller doxan.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-05-02 02:00:00
|
Katta |
Det finns en poäng att gå till grunden och studera ämnet närmare för att faktiskt kunna bilda sig en uppfattning och inte bara ärva någon annans. Jag anser inte heller att man kan sitta still och vänta på att upplysas, det är inte feministers ansvar att förklara och försvara, utan vill man kritisera så bör man ha satt sig in i sakfrågan.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-05-02 02:02:00
|
Katta |
Det finns mängder av möjligheter att ta till sig feminismen på ett objektivt sätt, precis som det finns mängder av vägar att utforska tex. funktionalismen. Men var källkritisk det är a och o.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-05-02 02:15:00
|
Björn |
Ok, jag ska försöka, men du och en del andra får räkna med en del dumma frågor från mig under vägens gång.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-05-02 02:17:00
|
Björn |
Är det ok? Jag håller ju på och lär mig.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-05-02 02:42:00
|
Björn |
Jag ser nu att Sourze ibland publicerar inläggen med en viss fördröjning. Det är inget jag lastar vare sig sourze eller någon annan för, utan bara en förklaring till varför jag inte kom in med en förklaring tidigare. Men jag kommer tillbaka i debatten med ännu dummare frågor, lita på det;!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-05-02 08:36:00
|
Liselotte Lindgren |
Min verklighet är min sanning, eller hur? Och i min verklighet, så som jag ser det, så har feminismen en orättvist stor betydelse. Och feminismen innebär många olika saker, bland annat kvinnor som näst intill är arga på män. OCh jag tycker att man kan ta bort fighten mellan kvinnor och män och istället göra det till en kamp för människan.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-05-02 08:36:00
|
forts |
Sedan vad feminism betyder om man gått en grundkurs i sociologi är ju inte särskilt relevant för mig efter som de flesta inte gått den grundkursen och antagligen inte kommer göra det heller. Och det blir ju bara löjligt att hålla fast vid något för att det står så på papprena när det inte är så i verkligheten.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-05-02 08:37:00
|
forts |
Vi får ju se oss omkring, det är ju därför debatten uppstår, för att feminismen mer är en attack mot mannen än en kamp för jämlikhet. Det blir för mycket focus på att KVINNAN ska ha det bra istället för att focusera på att ALLA ska ha det bra, kvinna som man. Sedan hur det ser ut ren sociologiskt eller vad man nu säger bryr jag mig faktiskt inte om för min sanning är min verklighet.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-05-02 09:32:00
|
hj |
Ja, om man bara läser kvällspress kan man säkert uppleva att feminismen är en attack mot mannen. Det finns väl många som med feminismen som täckmantel vräker ur sig både det ena och det andra.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-05-02 09:36:00
|
hj |
Men att därför kritisera hela idén med feminismen utan att egentligen ta reda på vad den står för tycker jag är förkastligt. Bättre då att gå till attack mot skräppressen som förvanskar bara för att skapa irritation och sälja lösnummer
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-05-02 12:23:00
|
Biff |
Det vore bättre om feministerna själva förkastade mediakåta vrålapor som Joanna Rytel, Linda Skugge och t.o.m. ibland Gudrun som ger feminismen dåligt rykte. Jag tycker på sätt och vis att det är feministers ansvar att på ett sansat sätt förklara feminismen, eftersom alla människor inte är intresserade från början. Det är feminismen som förlorar på folks ovetande!
|
|
Inlägg #16: Postat: 2003-05-02 12:58:00
|
Biff |
Man kan inte anklaga folk för ovetande. Det man inte vet, vet man inte om att man inte vet. Feministhatare har säkert en anledning att hata feminister. Att påstå att feministhatarna är paranoida mansgrisar från 1800-talet kommer inte att förbättra deras inställning heller.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2003-05-02 18:41:00
|
Katta |
Svar 10: Självklart har du rätt att tycka och din sanning står närmast dig, visst är det så. Men när du använder ordet feminism så får du faktiskt se till sammanhanget. Jag antar att även du skriver under på feminismens grundantaganden? Problemet blir när människor som faktiskt inte har en aning vad det pratar om hittar på och tilldelar feminister en massa egenskaper, som tex att alla femister är rabiata och hatar män. Var kommer det ifrån, kan vara en idé att fundera över det ett tag kanske?
|
|
Inlägg #18: Postat: 2003-05-02 18:44:00
|
Katta |
Det man inte vet något om ska man självklart sätta sig in i innan man högt och tydligt proklamerar sin åsikt... Orkar man inte eller av andra skäl låter bli att ta reda på fakta kan man dämpa tonen lite. Att strida med förvanskad fakta blir bara patetiskt.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2003-05-02 18:45:00
|
Katta |
Självklart Björn får man ställa frågor :
|
|
Inlägg #20: Postat: 2003-05-02 20:07:00
|
Liselotte Lindgren |
Fast det är ju det som är grejen, jag säger det igen, jag beskriver min verklighet. Jag har inte sagt något om vad feminismens riktiga innebörd är och det är inte det artikeln handlar om. Grejerna i början är inte något jag suttit och drömt ihop, det där är saker jag hört.
|
|