|
Inlägg #21: Postat: 2003-04-30 01:27:00
|
|
nix2 |
Man tog fram en lag som kriminaliserar sexköp, fast man får ju naturligtvis sälja, och eftersom det är flest kvinnor som säljer blir dessa alltid befriad från straff. Alltså, återigen blir män kollektivt anklagade och missgynnade.
Vidare kommer feminismens kvotering, vilket innebär bara fina jobb för kvinnor och skitjobb för män, alltså de bara plockar russin ur kakan, medan män återigen kollektivt bestraffas.
Är det nåt mer ni vill veta?
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2003-04-30 15:16:00
|
|
Tvivlaren |
Jag tycker personligen att JA verkar vara en sympatisk feminist som försöker förstå sig på männen, snarare än skuldbelägga. Är inte det jättebra om en feminist gör det? Eller är allt som har med feminism att göra per defenition förkastligt enligt dig?
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2003-04-30 15:52:00
|
|
nix2 |
Självklart får du tycka det, men det tycker inte jag.
Jag känner nämligen igen hennes feministiska lömska snack och hennes sätt att "förstå" det andra könets problem.
Men visst, det fanns/finns trevliga nazister också, eller hur?
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2003-04-30 16:03:00
|
|
Tvärflöjt |
nix2: Jag är ingen nyttig idiot, eftersom jag inte gör någon större nytta för feminismens sak genom att sitta hemma och grubbla. Opportunist möjligen, men min uppfattning är att de flesta i min omgivning är ganska skeptiska till feminismjag har ingen ström att följa. Ideologiskt medveten? Möjligen, men så förbannat påläst är jag inte...
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2003-04-30 16:11:00
|
|
Tvärflöjt forts. på 24 |
Vad gäller sexköpslagen så fanns det skäl till att den utformades som den gjorde, även om jag personligen anser att båda parter bör kriminaliseras. Vidare förstår jag inte ditt russin-argument: hur kan det missgynna män att russin-jobben delas lika? Skitjobb är det gott om både kvinnor och män som har.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2003-04-30 16:20:00
|
|
Tvärflöjt forts. på 24 |
Affärsstödet: Visst är det en liten grupp män som är "framgångsrika" jämfört med det totala antalet män, men hur många kvinnor är framgångsrika jämfört med det totala antalet kvinnor? En MYCKET MINDRE del.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2003-04-30 16:24:00
|
|
Tvärflöjt forts. på 24 |
Du säger att feminismen ignorerar vad som missgynnar män. På vilket sätt missgynnas män gentemot kvinnor? "...svaret beror ju på vem man ställer frågan till, vilket innebär att det handlar mest om individuella åsikter. Alltså ytterst godtyckligt." Om man frågar tillräckligt många så ser man att många svar liknar varandra. Ett mönster uppstår. Är det då fortfarande godtyckligt?
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2003-04-30 17:54:00
|
|
nix2 |
Om du frågar alla djurgårdare vilket är Sveriges bästa fotbollslag kommer du att få exakt samma svar, då måste det vara sant, eller?…på samma sätt fungerar ju "genusforskningen", man utesluter oliktänkande och på så vis blir alla överens med varandra.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2003-04-30 17:56:00
|
|
nix2 |
Men om man ska följa feministernas resonemang om att det är män som har makt bara för att ett förhållandevis litet antal män blivit valda till maktpositioner, då kan man också säga att kvinnor är horor eftersom majoriteten av dessa som utövar aktiviteten är ju kvinnor…eller hur?
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2003-04-30 17:57:00
|
|
nix2 |
Och visst handlar kvotering att bara plocka russin ur kakan. Kvinnor kommer ju att bara kvoteras inom högstatus yrke, medan man förblir överrepresenterade inom skitjobb, typ snickare, sophämtare, vägarbetare, byggnadsarbetare, plåtslagare, gruvarbetare, fiskare, flytgubbar, eller arbetslös.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2003-04-30 17:59:00
|
|
nix2 |
Skulle du tala om för din lilla son att han minsann inte ska ha nåt stöd eftersom han var så fräck att han föddes till pojke? Vilka känslor tror du komma att väcka hos honom? Räcker inte att killar redan toppar självmordslistan? Men könet "spelar ju ingen roll", säger ni. varför straffas man kollektivt? Kommer det att bli ett bättre samhälle om man utesluter eventuella begåvade människor från vissa yrke bara för att dessa råkat föddas med fel kön? Lägg av!!
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2003-05-01 11:47:00
|
|
Tvärflöjt |
nix2: Problemet med det är ju att alla fotbollssupportrar inte är djurgårdare. Frågar du tillräckligt många supportrar så ser du att alla inte alls hejar på djurgården.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2003-05-01 11:49:00
|
|
Tvärflöjt forts. på 32 |
Jämförelsen makt/hora är löjlig och det begriper du nog själv också. Läs JAs artiklar igen, så kanske du förstår vad hon menar med begreppet makt.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2003-05-01 11:54:00
|
|
Tvärflöjt forts. på 32 |
Visst kan man argumentera att kvotering sker i första hand till "russinjobb", men det betyder fortfarande inte, som du påstod tidigare, att män missgynnas. Kvinnor har lika mycket skitjobb som män: kassörskor, städerskor, undersköterskor, barnskötare. Och dessa är dessutom sämre betalda än nämnda "manliga" skitjobb. Därmed inte sagt att vi inte ska försöka jämna ut könsfördelningen inom de yrkena.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2003-05-01 11:58:00
|
|
Tvärflöjt forts. på 32 |
Jag slungar tillbaka samma argument: "...man utesluter eventuella begåvade människor från vissa yrke bara för att dessa råkat föddas med fel kön?" Det är vad kvinnor får leva med idag. Att ge stöd till min framtida son kommer att bli mycket enklare än att ge stöd till min framtida dotter, eftersom det innebär att jag konstant måste motbevisa allt som säger att hon måste göra vissa saker för att hon är flicka.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2003-05-01 12:07:00
|
|
Tvärflöjt forts. på 32 |
En sak saknar jag från dig, nix2. Ett erkännande att de problem som feminismen försöker motverka existerar. Jag kan utan problem acceptera att du har en annan uppfattning om hur problemen ska lösas, som du f ö gärna får dela med dig av. Men du har inte antytt något sådant än så länge.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2003-05-01 14:36:00
|
|
nix2 |
Nej, jag delar absolut inte din uppfattning. Av samma orsak till varför den starkaste kvinnan inte kommer att bli starkare än den starkaste män och att Einsteins intelligens inte berodde på hans uppfostra, har också könen olika egenskaper som inte alls beror på uppfostran eller "strukturer". Visserligen finns det ju igen exakt svart vit gräns på vad som är typisk manligt eller kvinnligt, men jag pratar nu om generella termer, just såsom ni så gärna gör.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2003-05-01 14:37:00
|
|
nix2 |
Min jämförelse mellan kvinnliga horor och mäktiga män är helt logisk, eftersom den baserar ju sig på samma generaliserande princip som ni använder om allting i samhället fast bara när det passar er. Det är ju därför feminismen är så oerhört enögt och sekterist. Som sig bör, ignorerar du fullständigt att majoriteten av män och kvinnor faktiskt inte har mycket emot sina traditionella könsroller, och här menar jag inte att vara vid spisen och laga mat…
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2003-05-01 14:38:00
|
|
nix2 |
…utan andra detaljer typ: behovet av att skyddas och önskan att skydda är instinkter ja vi människor har också instinkter som har utvecklats olika hos båda könen under miljoner år. Detta har ju inget med uppfostran att göra precis som lejonhanne inte fått nån uppfostra till att försvarar honan och deras avkomma. Tack vare det tekniska utveckling som mestadels bedrivits av män, är muskelstyrka inte längre lika avgörande idag som förr.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2003-05-01 14:45:00
|
|
nix2 |
Men det finns ju fortfarande många skitjobb som nästan exklusivt utförs av män och som kvinnor inte kommer att kvoteras in. Det finns flera män som kassörskor, städerskor, undersköterskor än det finns kvinnor som snickare, sophämtare, vägarbetare, byggnadsarbetare, plåtslagare, gruvarbetare, fiskare, flytgubbar, bilmekaniker osv. dessa är typiska yrke där män är faktiskt och förblir överrepresenterade.
|
| |