|
Inlägg #41: Postat: 2003-05-01 14:46:00
|
|
nix2 |
Jag vill ha ett samhället utan socialfascister där man inte utesluts från vissa yrke p.g.a. att man anses tillhöra ett kön som är "överrepresenterade". Jag vill ha ett samhälle som ta vara på individens begåvning utan att ständigt stirra sig blint på individens könstillhörighet. Jag vill ha ett samhället där människor inte diskrimineras p.g.a. ras religion eller kön. Alltså ett samhälle som ni feminister inte vill ha.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2003-05-02 16:55:00
|
|
Tvärflöjt svar på 37 |
Kan du gräva upp någon mer generell skillnad än muskelstyrka? Kan du förklara varför de skillnaderna ska behöva spela någon roll? Låt oss för disskussionens skull anta att kvinnor skulle vara genetiskt mer lämpade att "vårda". Och? Varför innebär det att kvinnor ska söka sig till den sortens jobb, mer än andra jobb?
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2003-05-02 17:00:00
|
|
Tvärflöjt svar på 38 o 39 |
Återigen, läs igenom JAs artiklar en gång till så att du förstår vad hon menar med makt. Vad gäller lejon så är det lustigt nog honorna som gör det mesta grovjobbet... Har vi inget emot våra könsroller? Vad jag har förestått, bl a i en disskussion här, så är det många som avskyr tex förväntingen att mannen ska ta initiativ på krogen. Det finns många som avskyr könsrollerna.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2003-05-02 17:03:00
|
|
Tvärflöjt svar på 40 |
Vad är egentligen din definition av skitjobb? Bilmekaniker är inget dåligt jobb. Kloakrensare är ett dåligt jobb. Kvinnor kommer att komma in i de jobben också, målet är ju att ha kvinnor inom så gott som alla yrken. Om det behövs kvotering vet jag dock inte, det beror väl på intresset...
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2003-05-02 17:12:00
|
|
Tvärflöjt svar på 41 |
Jag vill ha ett samhälle där det inte finns benämningar som "kvinnliga chefer" och "manliga sjuksköterskor". Där kvinnor slipper pressen av att göra sig fina för män, och män slipper rollen som "familjeförsörjare". Där kvinnor inte behöver uppge om de ska föda barn när de söker jobb. Där män inte behöver ta initiativet på krogen. Kort sagt, ett samhälle där feminismen inte behövs.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2003-05-02 17:15:00
|
|
Tvärflöjt |
Jag vill tacka för en intressant disskussion. Eftersom jag inte vet när jag kommer att få internet igen så tar nog disskussionen slut här för min del. Lev väl.
|
| |