Visst har män mer makt än kvinnor

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2003-04-29 03:37:00
nix2
Du har dock fortfarande inte svarat på min enkla fråga:

Vad eller Vem är det som förhindrar dig idag att bli det du drömmer om förutom dina eventuella fysiska och mentala begränsningar?
Inlägg #2: Postat: 2003-04-29 09:18:00
Logisk
nix2: Det är ju ungefär det JA försökt förklara. Hon kan inte bli det hon drömmer om på grund av fysiska och mentala begränsningar. Den fysiska är att hennes yttre könsorgan inte såg ut som en oskalad jordnöt när hon föddes, hennes mentala begränsningar består av den uppfostran och samhällets syn på människor som inte har en skinnbit dinglandes mellan benen.
Inlägg #3: Postat: 2003-04-29 09:29:00
nix2
Det var det s.k. feministisk logik. Och vad sägs om alla dessa framgångsrika kvinnor som äger makt? Jo, för att såna finns också! Och vad sägs om alla dessa miljoner män som inte äger makt? Jo, för att såna finns det också!
Alltså när en kvinna misslyckas är aldrig hennes fel, däremot har en man ingen struktur att skylla på, enligt feminister är alltid mannens fel när han misslyckas. Ni har sandlådans logik.
Inlägg #4: Postat: 2003-04-29 10:21:00
Tvärflöjt
Jag tror att du blandar ihop två olika saker. Att en individ misslyckas med något som han/hon försöker göra beror ofta på mer eller mindre unika faktorer. Men förutsättningarna mellan män och kvinnor är olika.
Inlägg #5: Postat: 2003-04-29 11:13:00
Tvivlaren
Jag håller med dig Tvärflöjt, till viss del - Självklart är förutsättningarna olika för män och kvinnor. Frågan är bara om de är socialt förvärvade eller biologiskt förvärvade förutsättningar vi talar om - Jag är ju personligen övertygad om det senare i kombination med det första! Dvs att vi i grund och botten är olika men att dagens könsroller förstärker olikheterna snarare än jämnar ut dem...?
Inlägg #6: Postat: 2003-04-29 11:25:00
Tvärflöjt svar på 5
Givetvis är det så att generna i samspel med miljön skapar individen. Frågan är exakt vad som är biologiskt och vad som är socialt. Min övertygelse är att de biologiska är mindre viktiga för slutresultatet. Exempel: Generellt så är män biologiskt sett fysiskt starkare än kvinnor. Det gör män generellt mer lämpade för tunga fysiska arbeten, tex brandsoldat. MEN, kan inte inte kvinnor vara TILLRÄCKLIGT starka för att vara brandsoldater?
Inlägg #7: Postat: 2003-04-29 11:30:00
Tvärflöjt forts. på 6
Andra egenskaper är svårare att tillskriva biologi. Marko tex menade ju i ett annat inlägg att "män" är mer initiativrika, har bättre ledaregenskaper etc. och jag antar att han anser att det är av biologiska skäl. Jag tror att allt det där kan kvinnor vara precis lika bra på, om de får samma stimulans, uppmuntran och andra förutsättningar som män får.
Inlägg #8: Postat: 2003-04-29 11:33:00
Tvivlaren
Tråkigt nog för debattens skull så måste jag hålla med dig...
Inlägg #9: Postat: 2003-04-29 11:34:00
Tvärflöjt forts. på 6
Att kunna bli vad man vill är frihet. Att kunna bli vad man vill utan att behöva vada igenom könsrelaterade fördomar, sociala förväntningar och påtryckningar, är sann frihet.
Inlägg #10: Postat: 2003-04-29 11:35:00
Tvärflöjt svar på 8
Eftersom vi verkar ha totalt olika uppfattningar om feminister så ska vi nog kunna hitta någon stötesten... :
Inlägg #11: Postat: 2003-04-29 11:39:00
nix2
Tvärflöjt verkar bara inte förstå att samhället består ju av individer, däremot analyserar socialfascisterna feministerna allting alltid ur ett kollektivt, med kollektiva åtgärder och kollektiva bestraffningar som följd.
Inlägg #12: Postat: 2003-04-29 11:44:00
Tvärflöjt svar på 11
Har jag skrivit något som antyder att jag har missat individen? Jag tyckte att jag poängterade att jag generaliserade när jag talade om män och kvinnor som grupp. Med detta sagt, har jag sagt något om dessa kollektiv som inte stämmer in på en större mängd individer?
Inlägg #13: Postat: 2003-04-29 11:55:00
nix2
Ni feminister talar bara om individer när det passar er för tillfället, i verkligheten förespråkar ni gärna kollektiva straffåtgärder som omfattar alla män.
Inlägg #14: Postat: 2003-04-29 13:26:00
Tvivlaren
Gäller inte det antifeminister när ni talar om feminister också? Jag menar det finns ju lika många olika sorters feminism som det finns feminister! Alltifrån porrliberaler till vulvafascister...allt ifrån kommunist till liberal som också betecknar sig som feminist? Sedan måste man väl få generalisera lite för att kunna föra en vettig debatt.
Inlägg #15: Postat: 2003-04-29 13:53:00
Tvärflöjt
Vilka straffåtgärder? Och individer talas det väl om hela tiden, eftersom varje kollektiv består av många individer. Och du svarade aldrig på min fråga: har jag sagt något om dessa kollektiv som inte stämmer in på en större mängd individer?
Inlägg #16: Postat: 2003-04-30 00:22:00
nix2
Skillnaden mellan feminister och antifeminister är att vi antifeminister kritiserar och avslöjar en ideologi, medan feministerna skuldbelägger en folkgrupp alltså halva samhället. Det är oroväckande att ni som verkar så begåvade inte kan skilja på detta.
Inlägg #17: Postat: 2003-04-30 00:29:00
nix2
Beträffande alla dessa "feminist-varianter" som ni så gärna viftar med, så tar jag upp igen vad stalin en gång har sagt:

"Av 100 kommunister finns det bara en som är ideologiskt medveten, medan 50 är opportunister och 49 är nyttiga idioter.

Samma sak gäller nog er feminister.

Vilken grupp tillhör du tvärflöjt?
Inlägg #18: Postat: 2003-04-30 00:40:00
nix2
Att kvinnor och män har olika förutsättningar på vissa område är väl inget nytt och det är ju precis varför det har funnits män och kvinnor. Huruvida dessa olika förutsättningar har bara inneburit nackdelar för det ena könet och/eller bara fördelar för det andra, är inte lätt att bevisa för nån av oss och svaret beror ju på vem man ställer frågan till, vilket innebär att det handlar mest om individuella åsikter. Alltså ytterst godtyckligt.
Inlägg #19: Postat: 2003-04-30 01:18:00
nix2
Det är ju precis ur några av dessa åsikter som feminismen bygger hela sin doktrin på. feministerna har under decennier systematiskt och medvetet enbart lyft fram det som de själva ansett missgynnar kvinnor samt medvetet bagatelliserat och/eller rent av ignorerat det som missgynnar män. Därmed har feministerna skapat förutsättningar för kollektiva diskriminerande åtgärder mot män som grupp.
Inlägg #20: Postat: 2003-04-30 01:20:00
nix2
Exempelvis har Nutek delat ut drygt 36 miljoner SEK till 152 olika projekt i Sverige för att utveckla resurscentra enbart för kvinnor för att öka deras intresse för affärer. Därmed utesluts alla män från stödet trots att antal av dessa som verkligen är framgångsrika affärsmän är försumbart i förhållande till alla män. Och trots att 85 av hemlösa och utslagna i samhället är män.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...