Inlägg #1: Postat: 2003-04-29 10:10:00
|
p |
Bara för att jag inte vill bli tvingad att göra lumpen anser jag inte att killar heller skall tvingas till detta men det är en följdfråga som jag saknar när "vi" kvinnor ombeds delta i lumpen- Tycker du att lumpen borde vara frivillg för alla?? Många skulle svara Ja.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-04-29 10:12:00
|
p igen |
Vi säger att Karl skall göra en nyanställning. Framför honom sitter Eva och Hans. Båda är lika kvalificerade för jobbet. Varför skulle Karl välja Eva istället för Hans?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-04-29 13:32:00
|
Marie |
Hm. Om någon bjuder mig på en drink känner jag inte någon skuld till honom/henne. Om personen väntar sig något tillbaka som jag inte vill ge är det väl hans problem, inte mitt? Det är en konst att kunna ge utan att vilja ha något, men en ännu större konst att kunna ta emot utan att känna att man behöver ge något tillbaka. För då måste man tycka om sig själv.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-04-29 13:33:00
|
CalWin |
Det du skriver om att killar har mycket, kanske för mycket ?, respekt för tjejer stämmer faktiskt. Jag skulle aldrig kunna säga hora eller nåt sånt direkt till en tjej! Jag vågar helt enkelt inte. Inte så att hon skulle kunna slå mig, men i alla fall. Vad gäller jämnställdhet måste man nog förklara de få procent ca 2 löneskillnad som inte har en rationell förklaring innan man säger att sämhället inte bryr sig om kön. Bra skrivet i alla fall. Rock on!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-04-29 13:38:00
|
Yanni |
Jag överraskade mitt tillfälligtvis fattiga a-kasseex med flygbiljetter till Dublin. Trodde han skulle bli glad. Han gjorde nästan slut. Det kostade mig 2000 spänn i avbokningsavgift. Så jämställd var han. Sen ville han bjuda mig till Berlin, då var det jag som var a-kasseperson. DET var inte samma sak tyckte han...
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-04-29 14:01:00
|
Kalle G |
Men, om killen gör av med sina pengar på dig så att han blir fattig och du kan ha dina kvar. På vilket sätt blir du då ekonomiskt bunden till honom?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-04-29 15:08:00
|
Cecilia |
Inte kan du väl på fullaste allvar mena att killar inte kallar tjejer för hora? Antingen är du mkt mkt ung och omedveten eller lever du i en skyddad miljö. Du borde ta del av fakta innan du skriver.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-04-29 16:19:00
|
Erik |
Men att hålla på och jiddra med notan är ju bara pinsamt. Det är ju värt nåra hundringar extra bara för att slippa...
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-04-29 16:24:00
|
Marie Hellström |
Att tjejer kallar varandra för horor handlar om dålig självrespekt och dålig respekt för andra.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-04-29 17:51:00
|
Carin Nordström |
Jag kommer osökt att tänka på Aksel Sandemosas Jantelagen, Länk: sandemose.dk Lyssnade på ett eminent föredrat på Aspuddens bibliotek! F ö kan det nog räcka med ett par rätt stora bröst för att bli kallad HORA! :
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-04-29 22:06:00
|
Quinna |
Jag skulle bli jätteglad om ngn för en enda gångs skull ville bjuda mig på en drink/middag. Händer aldrig.Konstig åsikt du har, att män aldrig ska få bjuda på något.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-04-30 07:41:00
|
Man |
Det traditionella mönstret att mannen uppvaktar kvinnan med presenter, middagar etc. bygger givetvis på att mannen antas vara den ekonomiskt starkare. Samtidigt finns det givevis en ömsesidighet i detta, såtillvida att om kvinnan accepterar mannens uppvaktning i form av drinkar eller middagar är det en signal om att hon besvarar hans känslor.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-04-30 07:43:00
|
Man, forts. |
Den kvinna som låter sig bjudas på drinkar på krogen och tror att den bjudande mannen inte förväntar sig något tillbaks är oerhört naiv.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-04-30 09:30:00
|
pUs |
Nu är i och för sig inte allt "bjudande" av ondo, man kan faktiskt bara göra det som en vänlig gest för att vara snäll, utan att ha några som helst baktankar. Men jag inser naturligtvis problematiken.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-04-30 11:37:00
|
Michael Bärlin |
Mycket bra Jolin, jag håller med dig till fullo. Jag har själv ofta tänkt på det konstiga i att jag förväntas bjuda och hålla upp dörrar etc samtidigt som den bjudna kvinnan förväntar sig en lika hög lön. Ska det vara lika på ett plan, ska det vara lika på alla. Och då är det väl bättre om lönen är lika?
|
|
Inlägg #16: Postat: 2003-04-30 12:24:00
|
Nisse |
Men det är väl ganska vanligt att kvinnor bjuder på en drink på krogen. Jag tycker att det är rätt coolt när en tjej gör så.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2003-04-30 12:26:00
|
Anna |
Håller med dig fullständigt!
|
|
Inlägg #18: Postat: 2003-05-01 12:56:00
|
Mia |
Att bjuda på något som man eller kvinna är väl en flott tanke om man inte har massa baktankar med det förstås...Folk som ger för att de vill ha något i gengäld är det synd om. jag blir glad när någon bjuder mej på något/man eller kvinna. Och jag bjuder gärna själv när jag har lust!
|
|
Inlägg #19: Postat: 2003-05-01 12:57:00
|
mia forts |
tycker att det är intressanta ämnen du tar upp! Plus i kanten!!!
|
|
Inlägg #20: Postat: 2003-05-01 13:50:00
|
nix2 |
Jag håller med om det mesta du har skrivit, men jag tycker att du generaliserar lite för mycket beträffande vem som "vill" betala nota. Det finns ju massor av killar däribland jag som delar gärna på notan, samt finns det många tjejer som alltid förväntar sig bli uppvaktade på ett eller annat sätt och tycker att det är killarna som ska alltid ta första steget fegt. Men jag förstår att du talar om din egen upplevelse, vilket inte behöver vara representativ.
|
|