Ge oss ett Christiania!

Den här tråden diskuterar artikeln Ge oss ett Christiania!.
Inlägg #1: Postat: 2003-04-25 12:24:00
ahnberg
problemet med chris är väl annars att det just flödar av sk tunga droger. Intressant annars. Svensk narkotika politik gynnar bovarna i dramat: politiker och knarklangare. Samhällsnormer är ju annars att det är personen som röker en holk som är boven.
Inlägg #2: Postat: 2003-04-25 20:43:00
Björn
Jag är lite kluven i frågan om haschet. Ok, många av narkotikaproblemen är direkt kopplade till förbudet. Men när vi nu har ett stort alkoholproblem i samhället, behöver vi ett lika stort haschproblem ovan på det? Visst blir hanteringen tryggare om den kan ske öppet, men vad blir följderna av att tillgängligheten samtidigt blir större? Det är svårt.
Inlägg #3: Postat: 2003-04-25 22:32:00
Man
Efter att ha varit inne på ett par av pubarna kring "Pusher street" på Christiana och sett småkillar i nedre tonåren sitta fullständigt nerrökta tillsammans med äldere pundare säger jag som Robert Aschberg: Kör över skiten med bulldozer!
Inlägg #4: Postat: 2003-04-26 01:22:00
JSK
Ja, i Christiania finns det regler för handeln med droger. Sådana saknas på "Plattan". Konstigt att danska politiker vill kopiera EU:s sämsta narkotikapolitik - den svenska.
Inlägg #5: Postat: 2003-04-26 02:04:00
Michael Ståhlberg
Vill inte vara hipp, men håller med.
Fattar inte varför staten skall bry sig om vilka droger medborgarna använder. Eftersträvar reaktionär image, men just i den här frågan fattar jag ingenting - av mina medreaktionärers hållning. Legalize
it! För att citera Peter Tosh.
Inlägg #6: Postat: 2003-04-26 08:41:00
Visionary man
Hur ser ägandeförhållandena ut?
Ligger inte chris lite som ett Eden?
Har bara varit där i ett svinkallt februari och vandrat på vallen.
En frusen sjö och färgranna hippiekreationer, ruiner från en svunnen epok...det var bedårande vackert och klockspelet ljöd. Det blir säkert ett bostadsområde för klippare vad det lider.
Inlägg #7: Postat: 2003-04-26 09:50:00
marie
Visst är det mysigt och trevligt och fint på alla sätt att de kan leva i sitt lilla nangijala men ett helt samhälle kan knappast styras utan riktiga lagar. Dessutom, visst är det mångkulturellt, men om du besökt Christiania måste du veta att det inte är så att folk är opåverkade av att det är fritt med droger.
Inlägg #8: Postat: 2003-04-26 16:39:00
Fredrik R
Bra artikel Daniel, men danskarna har jättestora problem med ungdomar som söker sig in på Chris.

Flera av dom skolkar i tidiga skolan och drar sig mot christiania kulturen,
dom gjorde en undersökning bland skolelever i storköpenham
Inlägg #9: Postat: 2003-04-26 22:55:00
Sara
En legalisering av lätta droger skulle inte medföra minskad illegal handel med tunga droger. Detta kan vi tydligt se i Holland. Där är den illegala handeln med tunga droger mycket mer utbredd än i exempelvis Sverige. Därför är argumentet att en "legalisering skulle innebära mer kontroll över droghandeln" inte trovärdigt. Även om det är 18-års gräns på cofffeshops så är det ju inte svårt att få någon att "köpa ut".
Inlägg #10: Postat: 2003-04-26 23:11:00
Johan Lundberg
Skaffa, be inte staten! Det var inte genom att be snällt om att få en plats att punda på som Christiania skapades. Människor tog saken i egna händer och slog sig samman. Det är en ockupation som har permanentats.
Staten ska inte ha med sånt här att göra. Be inte om ett Christiania, skapa ett!
Inlägg #11: Postat: 2003-04-27 04:19:00
Erik Lindgren
Det är så härligt med haschromantiker. Hur bra på en skala tror du man följer regler i Christiania när man inte har polis? Utanför Christiania varnas uttryckligen för att ta med värdesaker in på området, då risk för överfall föreligger. Om jag inte minns fel, uppmanas man att inte ta kort hursomhelst heller. En sak vore dock positiv med ett svenskt Christiania. Om man trängde ihop alla pundare på samma plats, skulle polisen kunna bry sig om annat.
Inlägg #12: Postat: 2003-04-27 07:34:00
Liselotte Lindgren
Människorna här i Sverige kan ju helt uppenbarligen inte ens hantera alkohol och då vill du slänga in droger också? Varför inte istället försöka bygga ett samhälle där folk är lyckliga och inte känner behov av att ta droger för att må bättre?
Inlägg #13: Postat: 2003-04-27 16:54:00
Kinky Afro
www.swecan.com, så slipper ni alla idioter som vill förneka er en joint i lugn och ro...
Inlägg #14: Postat: 2003-04-27 21:06:00
hej
www.swecan.org är en sajt att rekommendera för den som vill föra en seriös debatt.
Inlägg #15: Postat: 2003-04-28 03:56:00
suz
tror inte paa christiania, barn som har foeraldrar som aer paaroekta hela tiden, trasiga strumpor o inget kaek,,men morsan leer faaningt,,usch,
Inlägg #16: Postat: 2003-04-28 09:41:00
daniel.
Det är intressant när man tittar på kommentarerna nedan att 90 verkar fokusera på drogerna, trots att min artikel fokuserar på själva frihetsbegreppet som finns "so much individual freedom as possible"... jag försökte ta upp andra aspekter på Christiania än de vanliga fördomarna...verkar inte som folk fattar det...
Inlägg #17: Postat: 2003-04-28 12:19:00
pegasus
en intressant sak som jag skulle vilja diskutera: det verkar som om det är mycket fler män som har en positiv inställning till cannabis än kvinnor. Kan det vara så att män trots allt feminist-tjat faktiskt mår sämre än kvinnor?
Inlägg #18: Postat: 2003-04-28 13:17:00
Anders
Idiot!

Ta och kamma dig för f-n!! Tror du på fullt allvar att ett sådant samhälle skulle fungera i större skala?? Vad som behövs för att samhället skall fungera är rejäla människor som kan arbeta!
Inlägg #19: Postat: 2004-09-30 11:53:00
Kevin
mycket bra
Laddar...