Inlägg #1: Postat: 2003-04-25 12:36:00
|
ahnberg |
jadu. vem är mest lurad egentligen? Personen som köps av falska vallöften eller personen som skiter i dom?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-04-25 13:23:00
|
Kent Davidsson |
Jaha, jag hade ju föreställt mig att "den aktiva demokratins fiende nr 1" vore människor som tror att det innebär aktiv demokrati att rösta vart fjärde år eller det faktum att riksdagens sammansättning spelar allt mindre roll för samhällsutvecklingen.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-04-25 13:58:00
|
Stefan |
Jag är en "röstskolkare", och för mig handlar det om att jag inte ger mitt mandat till partipolitiska paketlösningar, ett mandat jag inte kan återkalla om jag tycker politikerna missköter representationen utan är låst i 4 år! Politikerna ska få min röst när jag tycker dom har förtjänat den, inte förr. Mitt medborgarskap i samhället är så vitt jag vet inte knutet till om jag avlagt röst eller inte i valet, så jag kommer fortsätta klaga på politiken. Det är min fulla rätt.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-04-25 14:01:00
|
Stefan |
Och sen när blev demokrati samma sak som partipolitik med 4-årsmandat utan möjlighet till giltig blankröst?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-04-25 15:49:00
|
Sten Hårdh |
Bara för att du är intresserad av politik behöver inte alla vara det. Tänk istället om alla hade varit intresserade av matte. Då hade vi säkert åkt omkring i rymdskepp nu!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-04-25 20:59:00
|
DHC |
Det finns ett tredje, i mina ögon, mycket giltigt skäl att inte rösta: man vill inte stödja det system som finns i Sverige. Genom att rösta ger man en tyst legitimitet åt det valsystem vi har. Jag personligen tycker systemet är relativt sett okej, men det finns säkert individer som tycker det suger.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-04-26 08:14:00
|
Carin Nordström |
Jag har inte röstat de senaste åren, varken i riksdags-, kommunal-, landstings- eller EU-val. Sista gånger jag röstade var om vi skulle gå med i EU, jag tror iaf det. Jag anser att jag har rätt att rösta eller inte rösta i o m att jag har rösträtt i Sverige. Jag måste inte rösta utan kan välja att avstå om det är min önskan. Men jag är ingen soffliggare eftersom jag deltar i samhällsdebatten. Ibland får det räcka helt enkelt.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-08-05 12:49:00
|
tone |
Först nu läser jag din artikel/ditt påhopp. Huvudpoängen med min text stod främst mellan raderna: när röstdeltagandet sjunker så är det dags för en ärlig, ifrågasättande, analys av det politiska systemet i dess nuvarande form. Är det t ex nödvändigt med så många partier eller har vi dem kvar av sentimentala skäl?
|
|