Schweden Schweden über alles

Den här tråden diskuterar artikeln Schweden Schweden über alles.
Inlägg #1: Postat: 2003-04-23 00:00:00
Palladium
Sverige är ett bra land. Alla har el, vatten, TV, CD, video, mountainbike, rösträtt, fri sjukvård, skola, skolmat, skolböcker, skolskjuts, dator nästan alla, csn, kamera, mikro, semester, kontokort, mobiltelefon, låg brottslighet, konstruktiva straff, brandvarnare, sjukersättning, ungdomsmottagning, kommunikationer plus ett föränderligt samhälle! Vad finns det att klaga på? Egentligen... Politiker låter som om Sverige håller på att raseras, liksom tandkrämsreklam menar att ens tänder gör.
Inlägg #2: Postat: 2003-04-23 01:37:00
homer
Bra och viktig text. Vi måste lära oss att kritisera vad som är fel med vårat samhälle, och inte vara så jävla självgoda hela tiden.

Det bästa du skrivit, Erik.
Inlägg #3: Postat: 2003-04-23 02:19:00
Anka
Sverige är ett bra land på många sätt. Det finns också många saker som kan bli bättre - det betyder inte att man är "otacksam" för det som redan är bra.
Inlägg #4: Postat: 2003-04-23 03:30:00
Finland
Jag är mkt glad att sossarna skiftat vår utrikespolitik i lite friskare riktning. Den är inte så patetiskt västfientlig längre, utan mer realistisk och rättvis. Vad har Sverige gjort som är så bra, som inte andra gjort?! Låta Hitlers tåg passera landet och hämta malm för att kunna bygga fler vapen förlänga kriget. Det lät lite löjligt i omvärldens öron när Palme orerade om Treblinka & Hanoi utom i en massa U-landdiktaturers öron så klart, vilket ju Göran Persson förstått.
Inlägg #5: Postat: 2003-04-23 08:17:00
Anna Dr
Visst finns det mycket att förbättra i Sverige, men jämfört med andra länder har vi det ju fantastiskt bra! Vi är visserligen fortfarande "bönderna från landet" i världssamordningen, men det håller på att ändras. Och visst är standarden hög på både tjänster och utbildningar - men vi kanske skulle må bra av den konkurrens och jämförelse, även andligen, som ett mer integrerat Europa skulle innebära.
Inlägg #6: Postat: 2003-04-23 10:10:00
Carin Nordström
En ideell sektor på arbetsmarknaden saknar jag, men jag har slutat att bygga själv på en! : Det finns i länder som t ex England och det skulle jag vilja se mer av i Sverige. Inte välgörenhet utan affärsdrivande företag men med både hjärta och hjärna!

Länk: givingnewengland.org
Inlägg #7: Postat: 2003-04-25 15:08:00
demos
Jag trodde att alla visste att i Sverige kritiserar man alla andra för allt möjligt och lägger näsan i blöt där den definitivt inte hör hemma. Självinsikt om egna missförhållanden och tillkortakommanden har aldrig varit landets läs sossarnas starka sida. Denna hycklande och förljugna inställning har inte gjort oss särskilt populära utomlands.
Inlägg #8: Postat: 2003-04-26 08:30:00
Mira
Bra artikel.
Laddar...