|
Inlägg #1: Postat: 2003-04-18 19:11:00
|
|
flemens |
Dom som ska skämmas är just dom som inte själva varit källkritiska till media, dvs skaffat sig information från andra källor än FOX o CNN. Men då måste man ju engagera hjärnan lite.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-04-19 05:14:00
|
|
Fredrik R |
Men fattar ni inte, det har ju varit regisserat från början,direkt från ledningen som hade ansvar över operationen, det handlar inte om källkritik-det handlar om lögner,lies.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-04-19 05:14:00
|
|
Fredrik R |
Två oberoende tidningarläs artikel
har träffat alla inblandade på sjukhuset och andra källor som var direkt upphov till Jessicas fritagande, och det var en irakier, en ung kille som var roten till hennes fritagande-inte något spanhightech baserad eller truppoperativ strategi för att finna henne.En ung irakier som ville byta info mot att få komma til usa!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-04-19 05:16:00
|
|
Fredrik R |
soldaterna och "motståndet" som jänkarna stötte på var fyra läkare och två patienter dom andra hade gömt sig i ett skyddsrum när stormningen skedde
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-04-19 05:18:00
|
|
Fredrik R |
man band då läkarna och även patienten som låg på brits, och "fritog" Jessica utan ett enda motstånd, inga kulor, inga bödlar,inga säkerhetsvakter, ingenting! Nada.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-04-19 05:20:00
|
|
Fredrik R |
Jessica hade också en läkare som såg till att hon fick god omvårdnad, juice och annat. Man kan säga en personlig assistent, som uppoffrade sig mkt för denna amerikanska soldat.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-04-19 05:25:00
|
|
Fredrik R |
det hela ger nu en helt annan bild- än den som absolut återrapporterades i 4 dagar konstant! och ingen, redan då, kollade källan-källan i detta fallet är förstås läkarna!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-04-19 05:27:00
|
|
Fredrik R |
Flemens, med all respekt, men det finns inte en hjärna i denna världen som just då skulle påstå motsatsen av rapporteringen om fritagandet.
Så hur skulle man engagera den?
den var ju engagerad emotionellt!
smart av "tänkarna" va;
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-04-19 05:35:00
|
|
Fredrik R |
Mike, olyckkorparna håller truten nu och slickar häck och ler ansträngt.
Pinsamt
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-04-19 13:17:00
|
|
flemens |
Jo, det är klart att det var en kalkyrerad lögn för att få fram en effekt dom ville ha. Det som är lite oroande är att du och andra är så förvånade att det hände. Hela mediekampanjen började ordentligt i höstas, dels med genomskinligt grova vinklingar och rena lögner. Jag skulle råda dig och gå igenom nyhetsarkiven från i höstas och framåt så ser du hur man arbetar för att skapa ett klimat för krig.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-04-19 13:23:00
|
|
flemens svar på 8 |
Jag måste då vara den enda hjärnan ;som, trots min barnsliga fascination och beundran över olika specialstyrkor i världen, kände mig skeptisk och valde att inte känna nån större glädje över deras "bedrift", helt enkelt av den anledningen att jag genom åren lärt mig hur krigspropaganda fungerar, och valt att tillämpa den erfarenheten på dagens nyheter. Det är ett genomtänkt val som alla kan göra, om man orkar engagera sig vs.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-04-19 13:27:00
|
|
flemens svar på 9 |
Du hoppar mellan olika ståndpunkter på basis av vad som råkar stå i nyheterna just idag - gör inte det, vad som egentligen hände får vi veta om nåt år. Vänta med att tro på mainstreammedia och bilda dig en uppfattning på basis av det till då. Fram tills dess så jämför dagens nyheter med, det mike och andra, kallar "vänstermedia", vad andra rapporterar, 7 ggr av 10 så visar historien att dom hade mera rätt än mainstream.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-04-19 22:50:00
|
|
Fredrik R |
Jo, men det är ju det jag har gjort!
Jag har inte trott på nyhetsbevakningen fullt ut, och def inte från Iraks sida, med alla löjeväckande bombastiska uttal mot jänkarnas invasion, och därmed inte heller allt som usa och britterna bidragit med.
Men! för EN gångs skull så svalde man skitet artikeln, och inte ens DET var sant, vad fan skall vi tro på?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-04-19 22:52:00
|
|
Fredrik R |
Visst! man skal vara försiktigt med al info och iaktta skarpt det som sägs om man har anledning att bli påverkad av det, men för sören..finns det inga gränser då?
Skall man tappa all tro på nyhetsbevakning under dessa omständigheter?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-04-19 22:54:00
|
|
Fredrik R |
Jag vet vad du vill ha sagt Flemens,och det är inget nytt under solen, inte ett smack. Men det är som att köpa Times Magasine och väl hemma öppnar man upp tidningen och ser Kalle Anka istället.
Handen på hjärtat Flemens, med din hjärna eller ej, inte fan visste du om denna lögnen?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-04-19 22:56:00
|
|
Fredrik R |
Sen att du tar allt med en klackspark, kanske bara är ett uttryck för uppgivenhet ocg luttran från spelets regler i maktens korridorer, men jag befinner mig inte där-så jag såg det inte.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-04-20 01:29:00
|
|
flemens |
Näh, jag menade inte framhäva mig som bättre vetande eller förmer nån annan även om det kan framstå så, ser jag nu. Jag brukar tänka på vilken känsla jag först får av nån krigsnyhet, och man kan vara säker på att det är just den känslan som "källan" vill ha fram. Vad får den här känslan för konsekvenser om man applicerar den på den stora massan som betyder nåt för USA, i det här fallet
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-04-20 01:30:00
|
|
flemens forts |
Man fick en känsla av att det här kriget går ju bra, en ensam stackars tjej blev räddad från dom onda irakierna, hennes situation var hopplös Gud är på vår sida, vi har rättAdministrationen tar hand om de sina oss, det finns hopp, dom vill oss inget ont, deras agenda måste vara rätt. Kriget är rättfärdigt.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2003-04-20 01:34:00
|
|
flemens forts |
Ponera att rapporteringen hade handlat om hur många amerikanaska soldater blivit dödade i striderna lita på att siffran kommer att uppgraderas, när läget "glömts" bort att det inte alls gick så bra. Opinionen hemma hade vänt, senatorer skulle höja rösten för att dra tillbaka trupperna, det får inte ske, dom är inte klara med mellanöstern än lita på att USA kommer att lämna baser kvar i Irak, kanske för att "skydda" den spirande demokratin asså tvärtemot det man säger idag.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2003-04-20 01:37:00
|
|
flemens forts |
Ingen skulle bli gladare än jag nåja det är ju aldrig kul att ha fel om Administrationen gjorde det dom sa i media att dom ska göra, men då motsäger dom sig själva. Läs gärna följande sida som såna som Rumsfelt och Wolfowits i administrationen varit med och tagit fram.
Länk: newamericancentury.org
|
| |