Jessica Lynch - bluff utan motstycke

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2003-04-20 01:49:00
flemens
Tyvärr, är det så att när nånting händer akut, så är nyhetsrapporteringen ett alltför viktigt vapen att inte använda för att nå sitt mål, så för sören....man ska inte lita på nåt som dom flesta människor kan ta del av, man måste utgå ifrån att det är mer eller mindre lögn eller kraftigt vinklat för att föra fram en poäng. Media i allmänhet drivs av ekonomiska hänsynsåtaganden, och som sådan måste man "hänga med" hamnar man i efterkälken,
Inlägg #22: Postat: 2003-04-20 01:51:00
flemens forts
vilket man gör om man ägnar sig åt nåt så tidsödande som kollandet av fakta, så säljs inga tidningar eller reklamplatser i programmen. Man kan ju tycka att t.ex. SVT borde kunna göra det, men deras källor är alltsom oftast CNN och FOX, och dom verkar vilja vara lika snabba som dom kommersiella bolagen för att framstå som alerta.
Inlägg #23: Postat: 2003-04-20 01:56:00
flemens forts9
Kommer du ihåg bilderna på dom jublande palestienierna den 11/9-01 när tornen föll? Det var falskt också, men iom att dom visades så skapades en bild av i USA att detta vill araberna oss, dvs den första känslan var kvar, även när "dementin" kom, om det överhuvudtaget fick nåt utrymme i USA i annat än PBS som några promille av befolkningen tittar på. Den känslan har bibehållits med mer eller mindre sanna nyheter om varifrån hotet mot USA kommer.
Inlägg #24: Postat: 2003-04-20 01:57:00
flemens
Den stora massan analyserar inte, enstaka individer gör det, men tydligen inte tillräckligt många. Det är denna vetskap man bygger krig på.
Inlägg #25: Postat: 2003-04-20 02:09:00
flemens
Jag tar inte det med en klackspark, jag är bedrövad i hjärtat över att detta sker, men luttrad -javisst. Du ska inte ens tro på mig utan ta reda på saker och ting själv, det är enda sättet att veta att man inte blivit dragen vid näsan. Och det finns ju hopp för dig, eftersom du bara inte svalde när media pissade dig i ögat - du torkade bort det och du lärde dig en sak som du inte vetat förut och du reagerade genom att skriva en artikel.
Inlägg #26: Postat: 2003-04-20 16:36:00
Fredrik R
Ja, Flemens, det är så det är, givande och intressanta infallsvinklar du bidragit med.

Ville inte heller ge sken av att du "förstod bättre", fel av mig om det framstod så:
Inlägg #27: Postat: 2003-04-21 01:48:00
flemens svarar mig själv på 19
Nä, men oj! Nu ska visst USA helt otippat lämna kvar baser i Irak :o
Länk: aftonbladet.se
Inlägg #28: Postat: 2003-04-23 03:54:00
Mike
Ledsen att göra er besvikna men bilderna på de "jublande palestinierna" var ÄKTA. Det var ryktet om att de var falska som var en bluff. Så kan det gå...
Länk: snopes.com
Inlägg #29: Postat: 2003-04-24 07:05:00
flemens
jahadu, Mike. Om du hade läst texten på sidan du länkade till så hade du sett att frågan handlade om ifall cnn använt gamla bilder över jublande palestinier. iofs ett påstående som det aldrig varit nån större debatt om.
Inlägg #30: Postat: 2003-04-24 07:08:00
flemens
Bilderna var tagna efter 11/9, men jublandet hade inget med det att göra. Eftersom du är så insatt så har du sett programmet där personerna som jublade interjuvades och även den som filmade det hela...eller?
Inlägg #31: Postat: 2003-04-24 07:11:00
flemens
Du är bara en sån där som sprider palestina-hat.
Inlägg #32: Postat: 2003-04-24 15:38:00
Mike
Aj aj aj, det tog visst hårt. Så djupt satt alltså din sanningstörst och mediakritik. "Jublandet" var pga av 9/11 och Osama bin Laden hyllades som en hjälte av vissa palestinier. Betyder det att alla palestinier är terrorister eller ens stöder terrorism? Naturligtvis inte. Jag "hatar" terrorister vare sig de är israeler, amerikaner, palestinier eller saudier. De som anser att terrorism riktad mot civila är ett försvarbart medel i en politisk kamp hatar jag inte, men jag tycker deras …
Inlägg #33: Postat: 2003-04-24 15:38:00
Mike forts
resonemang är vansinnigt och motbjudande. De palestinier och israeler som kämpar mot terrorism och för en palestinsk stat i fredlig samexistens hysre jag den största respekt för. Att Hamas, Osama, och Saddam m.fl. ses som hjältar av en stor del av palestinierna är ett tragiskt faktum och ett stort hinder i deras rättfärdiga kamp för självstyre och fred. Lika tragiskt och destruktivt är det naturligtvis med den oförsonliga attityd som finns hos många israeliska “hardliners” och bosättare.
Inlägg #34: Postat: 2003-04-25 07:05:00
flemens
Jaja, vi kan bolla internetsidor till varandra men det lär inte leda till nåt vettigt.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...