|
Inlägg #21: Postat: 2003-04-16 17:21:00
|
|
Josefine |
Per. svar 16, exakt. Vi skall inte tvinga på någon något. men alla alternativ skall vara öppna för alla. Vi vill ju inte göra pojkar till flickor o tvärtom. däremot skall pojkar få göra flickiga saker om de vill, o om alla får välja fritt, kommer ord som "pojkigt" o "flickigt" upplösas. Det går inte att kategorisera nåt som är allmängiltigt.det är åxå min slutpoäng i artikeln, : mänskligt!
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2003-04-16 17:23:00
|
|
Kalle G |
Finns det öht någon norm för manlighet? Många kritiserar "manlighet" för att fysisk styrka skulle vara ett tecken på förtryck. Men jag och de flesta andra uppfostras ju till att styrka använder man bara för att försvara sig själv, eller hjälpa de som inte kan försvara sig själva. Och ser det som det yttersta tecknet på svaghet och "omanlighet" att ge sig på någon som inte kan försvara sig.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2003-04-16 17:25:00
|
|
Josefine |
Kalle. Ja var går gränsen? vad händer om du tar på dig klänning? där har du en gräns. blir ihop med en man, där har du en gräns. läppstift mascara, en gräns. Det du skriver om utbud... exakt!! utvidga det till inte bara liten ort, utan även kön. Idag FÅR man inte köpa rosa byxor till en pojke. Det FINNS inte ens rosa byxor. Bilar finns på POJKavdelning, dockor, minidammsugare, strykbräda på FLICKOR. ta en sväng nästa gång du handlar o kolla själv. Snacka om att ha begränsade valmöjligheter!
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2003-04-16 17:26:00
|
|
Kalle G |
Liten passus bara, om du menar att utbudet av kläder och leksaker för flickor resp. pojkar är helt åt h-e idag, så håller jag fullständigt med dig!
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2003-04-16 17:28:00
|
|
Josefine |
oj, en muskeldiskussion.. jädrar vad mina fem. glasögon får jobba : Jag vill inte uttala mig direkt om huruvida fysisk styrka leder till förtryck, men visst är det lättare att kontrollera någon om man rent fysiskt är starkare, dock är inte det allmängiltigt, då psykisk misshandel gör minst lika ont.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2003-04-16 17:29:00
|
|
Kalle G |
Hmm 24 borde ha kommit före 23... :-
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2003-04-16 17:30:00
|
|
Per H |
Snart kommer nog Katta in och pekar med hela handen hur det inte är nån hyfs på den här diskussionen :- nu ska jag gå för dagen. Glad Påsk, alla killar, tjejer och människor!
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2003-04-16 17:30:00
|
|
Biff ang 14 |
Jag skrev "tvärtom" för att jag inte kom på ett annat ord... Lika kunde det stå, men vad är det då, är det manligt eller kvinnligt? Någonstans på mitten kanske... Det är ju bara spekulationer... principen borde iaf funka. Kan man uppfostra pojkar att inte få mörk röst? I puberteten kommer ju en ytterligare utveckling, vad händer då egentligen? Är den bara fysisk?
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2003-04-16 17:30:00
|
|
Josefine |
det man rent generellt kan se är att det är skillnad på kvinnliga o manliga muskler. män tränar för att bli STÖRRE, starka, dynamiska explosiva muskler. Kvinnor tränar för att bli MINDRE, seniga, smala, beniga. Intressant att kvinnor skall vara små.. fundera på varför? kan du komma på något skäl? djupare än att det just nu anses sexigt
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2003-04-16 17:32:00
|
|
Kalle G |
Ang. "muskeldiskussionen", fäst dig inte för mycket vid den. :- Jag tog det som ett exempel för det här med fysisk styrka är ju en sak som brukar komma upp i diskussioner om vad som är "manligt". Men jag tycker det handlar mer om vad man gör med den, dvs mer "mänskligt" än "manligt". Men det säger jag nog bara för att jag själv är klen och inte kan slåss... ;-
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2003-04-16 17:33:00
|
|
Josefine |
Hej biff. Kul att du kom med en fråga. Den kvinnliga rösten genomgår oxå målbrott, men den tränas till att vara ljus. Ljus röst signalerar osäkerhet o ofarlighet. Som barn låter m o k likadant, o det finns ingen anledning till att vi inte skulle fortsätta ha likadant röstläge så kan det ju skilja fr pers till pers såklart, men kvinnors pipande är inte biologiskt. Hur talar en kvinna som talar med pondus? jo..med mörk, trygg, stark röst. Pondusmanlig röst? Fundera på den.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2003-04-16 17:44:00
|
|
Kalle G |
Är det verkligen sant, att kvinnor bara tränar sina röster att bli ljusare? OK, tjejers röster förändras också i tonåren, men jag har aldrig hört någon som studsat mellan bas och falsett som killar gör. Och jag har aldrig sett en tjej med sådär stora adamsäpplen som en del killar får.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2003-04-16 17:45:00
|
|
Biff |
Att kvinnors pipande inte är biologiskt har jag också svårt att tro. Är det inte adamsäpplet som gör rösten mörk? Det borde isf innebära att män skulle kunna få bröst och kvinnor kan bli lika långa som män. Jag är inte riktigt säker på vart skillnaden psyke och fysik går. Ändras inte hjärnan i puberteten också? Det är ju först då kvinnorna blir kvinnliga "på riktigt"
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2003-04-16 17:48:00
|
|
Kalle G, svar på 29 |
Varför tränar så att de blir mindre, om inte för att det anses sexigt? Jaa, finns det någon annan orsak? För 100 år sedan ansågs "Zorn-kullan" vara sexig. Väldigt få tjejer tränade för att bli mindre då. Ska fundera lite mer på det där med kläder för att försöka undvika att göra bort mig, återkommer imorgo
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2003-04-16 17:48:00
|
|
Josefine |
alltså: vissa män får ljusa röster, vissa kvinnor mörka. det pekar på att det inte är beroende av manligt o kvinnligt vilket röstläge man får. att kvinnor generellt sett har så ljusa röster beror på att de tränas till det ja. Men vi kan tala lika mörkt som ni, precis som ni kan som vi körer är ex, röster kan tränas till i princip vad som helst
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2003-04-16 17:51:00
|
|
Josefine |
jo, men varför är det sexigt? det mest logiska borde ju vara att vi kvinnor tränas som i helvete för att bli stora, eftersom vi rent fysiskt diffar m ca 10 av manlig kapacitet el va det är. Men nej, istället svälter kvinnor sig, o män blir ännu större. om vi inte betett oss så, hade även den skillnaden mellan kategori man o kvinna upphört, fysisk styrka skulle bli individuell.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2003-04-16 17:51:00
|
|
Kalle G, forts... |
F ö var det ju inne med "grosshandlarmage" hos männen på den tiden signalerade välstånd, så inte många tränade fram tvättbrädan till "Beach-1901".
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2003-04-16 17:53:00
|
|
Biff |
Rösterna är ju mörka på helt olika sätt. Mäns röster är skrovliga, kvinnors är släta. Och jag har då aldrig hört en kvinnas komma i närheten av att vara lika mörk som en mans, och tävrtom. Som på Opera tex, de borde väl ändå ha total kontroll över sina röster?
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2003-04-16 17:57:00
|
|
Josefine |
jo Kalle det är sant. buk är faktiskt fortf. rätt ok, åtminstone på medelåldersmän i maktsit. kolla på persson. hur många så feta kvinnor finns i maktsit.?
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2003-04-16 17:59:00
|
|
Biff |
Kroppsstorlek hör väl till generna. Det är ju ganska bevisat.
|
| |