|
Inlägg #41: Postat: 2003-04-16 18:02:00
|
|
JoeHill |
Röstens tonläge hänger ihop med längden på stämbanden och munnens resonanslåda. Jämför en fiol med en basfiol.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2003-04-16 18:08:00
|
|
Josefine Alvunger |
generna är som en lerklump.alla får olika lerklumpar differens 0,3 människor emellan. så tittar man i lerklumpens skrev, där ca hälften har en skåra. då gör man den lerklumpen till en kvinna o ger den kvinnosaker o lär den kvinnosaker. klumpen själv kan inom den ramen modellera sig lite hur som helst, tjockare, smalare. Gillar metaforer.
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2003-04-16 18:34:00
|
|
Biff |
Jag tror att det hänger på mer än bara snopp eller "... hmm..." inte snopp. Men det krävs hjärnforskning och genforskning för att ta reda på sådant, och det är jag inte inne på. Är du? Att långa föräldrar får långa barn vet jag. Att dottern i en sådan familj blir lång men ändå lite kortare än sonen, vet jag också. Angående alla uppfostringsspekulationer så är det bara att testa dem när man får barn, om man vill.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2003-04-16 23:10:00
|
|
mamma mu! |
Har du kontakt med din pappa och
mamma, Josefine?
Är de lerklumpar?
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2003-04-17 01:07:00
|
|
q |
Generna är nog mera som ett dataprogram skulle jag vilja säga. Instruktionerna för hur vår kropp ska formas ligger nerkodade som en ofattbart stor sekvens av A, T, C och G molekyler. Fast det är förståss ingen metafor.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2003-04-17 09:44:00
|
|
YY |
För de som tvivlar på att kvinnor lär sig att tala med pipande röst, rekommenderar jag att lyssnar på TV. Lyssna, utan bild, på ex Beverly Hills skolexempel. Tjejerna låter totalt onaturliga och konstlade.
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2003-04-17 14:20:00
|
|
JoeHill |
Testosteronet påverkar stämbandens utveckling och röstens tolläge i vuxen ålder. Varför tror ni annars de skar av "kulorna" på blivande kastratsångare då det begavs sig? Testicklarna är de körtlar som producerar könshormonet testosteron Detta ingrepp måste dock ske innan puberteten annars så har redan stämbanden påverkats av testosteronet och rösten blivit mörkare.
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2003-04-17 14:21:00
|
|
JoeHill |
Sedan kan inte uteslutas att träning även har en viss betydelse för röstens tonläge. Det är väl en kombination av osaker som allt annat.
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2003-04-17 15:51:00
|
|
Olof Öberg |
Det enda jag undrar är hur Josefine kan komma undan med så många tvärsäkra uttalanden om att allt är en social konstruktion. Den enda "källa" jag sett henne hänvisa till i dessa diskussioner är Bangs "Hjärnsläpp". Det är ju lite symptomatiskt att hon ratar all forskning som säger emot henne och sedan hävdar med bestämdhet att hennes feministiska glasögon ger oss svar på relationsproblem. Feminism är en religion.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2003-04-22 19:04:00
|
|
Josefine |
Att allt är en social konstruktion är snarare än åsikt än ett vetenskapligt faktum. Det beror så klart på hur man ser det, men jag vet av erfarenghet att motdebattörerna här inte anser genusvetenskaplig litteratur vara "riktig forskning".
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2003-04-22 19:04:00
|
|
Josefine |
Därför brukar jag inte vifta med den. Men vill du veta vilka böcker jag läser så kan du ju surfa in på kurslitt för genus A o B. För snabbkurs: Eva Gothlin: Kön eller Genus. Gemzöe "Feminism". Beställ åxå gärna små faktaböcker fr nationella sekretariatet för genusforskning, de är gratis o hittills finns det 5 st, alla med genusforskning inom... t ex arkeologi mm.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2003-04-23 13:49:00
|
|
Jörgen |
Står det hur man tränar stämband där?
|
| |