|
Inlägg #1: Postat: 2003-04-16 14:50:00
|
|
Kalle G, forts... |
Men kan 2 människor verkligen vara överens om allt? Och varför måste det vara könsrollernas fel när ni är osams? Vad skyller du på när du är osams med din mamma, eller dina väninnor? För då kan det ju inte vara könsrollerna, eller hur?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-04-16 15:07:00
|
|
Per H |
se svar 59 i den långa tråde
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-04-16 16:17:00
|
|
Kalle G |
Du menar när hon pläderar för att alla ska vara olika? Men det är ju just min poäng. I artikeln skriver hon att de är överens om det mesta, men de blir sura på varandra när de tycker olika. Hur kan hon vara säker på att det är könsrollernas fel att de tycker olika? Vad skyller hon på när hon blir osams med en annan kvinna? Och hur kan hon förespråka mer olikhet, när det är olikheterna som gör dem osams?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-04-16 16:22:00
|
|
Jon B |
Folk är olika, det är bra. Folk är osams ibland, det är ingen katastrof. När jag retar mej på min fru tänker jag ibland "typiskt kärringar", men jag säger det aldrig. Det vore oförskämt. Dessutom oftast fel. Hennes beteende passar ibland in i ett mönster, men det är ändå bara hennes. Att läsa in en stereotyp i någons karaktär är inte särskilt respektfullt.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-04-16 16:32:00
|
|
Kalle G, för att undvika missförstånd... |
Jag tycker det är bra att det finns olikheter, ju fler desto bättre. Min poäng är att människor ÄR olika, det är inte könsrollerna som gör dem olika.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-04-16 16:38:00
|
|
Biff |
Och istället för att försöka ändra på manligeheten skulle kanske kvinnorna försöka förstå hur män fungerar som det är nu. Om de nu tycker att det är ett så stort problem Det skulle kännas befriande...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-04-16 16:38:00
|
|
Josefine Alvunger |
Nej, det är inte "könsrollernas" fel att vi tycker olika. Vi är olika. Punkt. Men jag tenderar att börja i en specifik sit. för att sluta i ett vidare resonemang. Det handlar eg. inte om mina o Johans manliga/kvinnliga roller. Det handlar om manliga/kvinnliga roller i stort o vad det medför.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-04-16 16:39:00
|
|
Josefine |
Vissa hävdar att det är "naturligt" o att det är så det skall vara. Då var min fråga: varför innebär det då så mkt probs? varför krävs böcker som "män är fr mars" varför artiklar om "förstå din man" el test i veckorevyn om killen är kär el ej. Anledning: rollerna är just roller, konstruerade, inte naturligt givna, o vi kämpar dag för dag för att upprätthålla dem.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-04-16 16:39:00
|
|
Josefine |
Ibland med sanktioner mot de som inte följer. trakassering av homo t ex Listan kan göras lång. Enl fem. teori kan kanske vissa kämpa hårdare för att upprätthålla, män som kvinnor. Män för att de är överordnade o sitter på en rätt najsig plats vid födseln rent strukturellt föds in i en värld där kategorin penis har makt. ?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-04-16 16:39:00
|
|
Josefine |
Kvinnor kan oxå tycka det är najs att behålla sin kvinnlighet, för även det medför en viss typ av "makt". sexuell makt, snärja man som har maktfå makt genom man. Hur många kvinnor vågar köra sitt eget race? vi kallar dem drakar, lesbiska feminister ; o om de når toppen, får de stå ut med att dag ut o in bli ifrågasatta: ja men barnen då
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-04-16 16:41:00
|
|
Josefine |
det här blir grovt förenklat, tycker det är svårt att få ut allt jag menar i dessa komm,fält. Lägger alldeles för mkt timmar på det här. Når man nånsin fram? Det viktigaste är att folk börjar ifrågasätta.Tänk på det jag skriver, leta efter det i din vardag, det finns där. Toktydligt. Och tokfarligt.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-04-16 16:45:00
|
|
Till kalle svar 5 |
Jo, könsrollerna upprättar vissa grundläggande olikheter. Generellt sett förväntas kvinnor vara och är på ett visst sätt. De har lägre självförtroende, söker bekräftelse i skönhet o kärlek, ska vilja ha barn o ta hand om det. Om det är som du säger att folk är o får vara olika, så skulle vi se massa pojkbebisar med klänning, Nej men DET går ju inte! Why not..könsroll.. vissa gränser får man inte gå över pga sitt kön. varför? om det nu är så ok att vara olika?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-04-16 16:45:00
|
|
Josefine |
förra svaret var fr mig Kalle G :
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-04-16 16:47:00
|
|
Josefine Alvunger |
menar du inte lite att det är ok att vara olika, så länge man är det inom gränserna för sitt kön?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-04-16 17:00:00
|
|
Biff |
Det är väl bara att pröva att uppfostra sina nyfödda barn "tvärtom" för det är ju innan de är fem år som man kan påverka dem. Frågan är bara vem som vill göra det...
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-04-16 17:10:00
|
|
Per H |
Vad menar du med "tvärtom"? JAs poäng är väl inte att vi skall tvinga på alla pojkar dockor och alla flickor små brandbilar?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-04-16 17:11:00
|
|
Kalle G |
Jag får en helt annan bild av dig i kommentarsfälten, än vad jag får när jag läser dina artiklar. I artiklarna känns det som att du bara slår näven i bordet "Såhär är det bara pang-pang-pang!", att det triggar något negativt hos mig att bara ifrågasätta. Men jag tycker det är kul att diskutera med dig såhär. :-
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-04-16 17:14:00
|
|
Per H |
Kalle G: huvudet på spiken, det är mitt intryck också. Det är ju kul. först provocera med en artikel med många outredda frågetecken, och sen diskutera med dem som orkar. coolt, på nåt vis!
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2003-04-16 17:16:00
|
|
Kalle G |
Men till dina frågor. Vad är gränsen för mitt kön? Jag älskar själv hundar och barn, och kan hålla liv i krukväxter. Jag tror att det är vår omgivning och miljö, snarare än könet, som sätter gränser. Jag vet inte om jag blivit utestängd från något intresse pga mitt kön. Snarare var utbudet begränsat pga att jag växte upp på en liten ort. Men det man inte vet om saknar man ju oftast inte.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2003-04-16 17:19:00
|
|
Josefine Alvunger |
Ah intressant, skall svara på Per först, sen Kalle
|
| |