Hur som haver är dom jävligt döda

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2003-04-10 15:34:00
Magnus
Jag börjar. 1. Saddam Hussein är president i Irak på livstid. Han är runt 60 år, och kan förväntas leva i 10-15 år till, kanske så mycket som 20, om han inte dör av naturliga orsaker innan dess. Dvs mördas, vilket i hans kretsar är den mest naturliga döden. ;- Och under tiden han sitter kvar som president så fortsätter hans förtryck av befolkningen, med avrättningar och tortyr till höger och vänster. Hur många civila kommer att dö i den situationen?
Inlägg #2: Postat: 2003-04-10 15:36:00
Magnus
2. Saddam har genom sitt maktsystem lyckats göra Irak till en slags arvsmonarki, trots att han är president. Så när han lämnar in så kommer i bästa fall sonen Qusay att ta över. Och äpplet faller inte långt från trädet. Så förtrycket fortsätter i kanske 30 till 40 år, tills sonen tar ner skylten. FÖRUTSATT att han inte efterföljs av sin egen avkomma, och att denne inte är lika illa.
Inlägg #3: Postat: 2003-04-10 15:38:00
Magnus
3. Samma som ovan, fast mardrömsscenariot - Sonen Uday tar över efters Saddam. Uday är bland annat känd för att vara psykopat och sadist, och han njuter av att skada andra människor. Han har våldtagit och mördat, och gått så långt att t o m Saddam anser honom vara en våldspsykopat. Hur illa är inte det, om t o m en dåre som Saddam tycker att det är illa? Och hur blir Irak under Udays styre? Med största sannolikhet värre än idag!
Inlägg #4: Postat: 2003-04-10 15:40:00
Magnus
4. Förutom tronföljden och landets regent har vi det här problemet med massförstörelsevapen. Nej, Irak har kanske inte i dagsläget någonting sådant i sin arsenal, det är t o m mycket möjligt att så är fallet. Men är den situationen konstant, eller kan den förändras? Jag tror att väldigt få skulle motsägga det faktum att Saddam & co har AMBITIONEN att skaffa så kraftiga vapen som bara är möjligt. Och även en önskan att använda dem mot första bästa mål som känns rätt.
Inlägg #5: Postat: 2003-04-10 15:42:00
Magnus
Och i och med att det i den här världen finns många skrupelfria säljare och producenter av sådana vapen är det förbannat naivt att tro att Saddam förr eller senare inte kommer att lyckas med konststycket att komma över kemiska/nukleära vapen. Sovjetunionens kollaps ledde t ex till att ungefär hälften av landets miniatombomber ryms i en resväska gav sig ut på vift. Och vad händer om ett eller flera sådana hamnar i händerna på Saddam?
Inlägg #6: Postat: 2003-04-10 15:44:00
Magnus
Nej, Stockholm kommer knappast att försvinna i ett radioaktivt stoftmoln. Men däremot sitter städer som t ex Washington, New York, London eller Tel Aviv ganska löst till i ett sådant scenario. Men sådana fakta vill inte anti-USA-lobbyn kännas vid. "Krig mot Irak är fel, oavsett vad alternativen innebär" är den grundläggande inställningen!
Inlägg #7: Postat: 2003-04-10 15:47:00
Magnus
Och det här urartar i vissa fall till stöd för Saddams vidriga regim. Tro mig, jag asvkyr tanken på att civila får sätta livet och hälsan till i krig, oavsett om de heter Hamid och bor i Bagdad och dödas av amerikanska bomber, eller om de heter Joe och bor i New York och dödas av kapade flygplan som av terrorister styrs in i de byggnader de arbetar i. Skillnaden är dock att Hamid i Bagdad inte är måltavlan för de amerikanska bomberna, medan Joe i NY liksom de övriga offren ÄR måltavlorna!
Inlägg #8: Postat: 2003-04-10 15:49:00
Magnus
Vilket är värst, Lena? Kriget har visserligen kostat en del civila liv hittills, men inte så många som befarats. Sköter USA/UK bara återstoden snyggt så kan det nog bli riktigt bra till sist. Och på längre sikt är allas överlevnad noll, det är inte en fråga OM man dör, utan NÄR man dör...
Inlägg #9: Postat: 2003-04-10 15:54:00
Lena V
Oj och här skenade vi iväg långt in i framtiden med presumtiva, armageddonvisioner där storstäder försvinner i radioaktiva stoftmoln. Måste säga att jag blir en smula impad av dina uppenbara talanger, skriv en novell! nej det var inte sarkastiskt.
Inlägg #10: Postat: 2003-04-10 15:55:00
Lena V
Jag skulle vilja klarlägga att jag inte tillhör anti-USA-lobbyn. Det börjar bli mer än en smula tröttsamt att bli anklagad för att vara USA-hatare för att man vågar kritisera. Nej, låt mig omfrasera: Det är förjävla tröttsamt! Lägg ner det omgående. Tack!
Inlägg #11: Postat: 2003-04-10 15:56:00
Lena V
För att enklast summera mina åsikter och din...harang....Att godtyckligt anfalla ett land och inleda ett krig baserat på spekulationer om vad om eventuellt kommer hända i ett - i detta ditt fall ganska långt bort - framtidsperspektiv är naturligtvis inte acceptabelt. Det öppnar för perspektiv som jag inte ens i mina vildaste mardrömmar vill tänka på.
Inlägg #12: Postat: 2003-04-10 16:00:00
Magnus
Det här är inte MINA åsikter, utan de bedömningar som gjorts av läget och den mest troliga framtiden i Irak, och som har lett till de senaste händelserna. Och det är en bra fingervisning om att det är en skillnad mellan de slutsatser som dras av de insatta bedömare respektive soffhörnsanalytiker som du. Tyckare och soffhörnsanalytiker stirrar sig ofta blinda på enskilda detaljer och nuläget, och tar ingen hänsyn till helheten eller framtiden, ofta glömmer ni även historiken.
Inlägg #13: Postat: 2003-04-10 16:03:00
Magnus
Och angående framtidsperspektivet är det knappast så avlägset som du tycks tro. Det ligger inte längre fram i tiden än att följande kriterier måste hinna uppfyllas. 1. Regimen kommer i kontakt med lämplig säljare av massförstörelsevapen. 2. De kommer överens om pris/leverans/osv. 3. Betalning sker och varor levereras. 4. Regimen använder de nya "leksakerna".
Inlägg #14: Postat: 2003-04-10 16:05:00
Magnus
Gällande det övriga, med "tronföljder" och sånt är det givetvis fråga om en lite mer avlägsen framtid. Och det är själva problemet, att utsikterna för Irak att bli av med den nuvarande regimen är i stort sett obefintliga om ingen utomstående lägger näsan i blöt. Så vad du kanske omedvetet genom ditt sätt att resonera gör är att du uttalar ett stöd för fortsatt förtryck av folket i Irak, eftersom du inte vill acceptera USAs eller någon annans inblanding.
Inlägg #15: Postat: 2003-04-10 16:07:00
Magnus
Se på Sveriges historia: Vår självständighet räddades en gång i tiden av engelsmännen, som förhindrade en invasion av danska och franska trupper. Vad hade hänt om alla kört med parollen "var och en sköter sitt" då?
Inlägg #16: Postat: 2003-04-10 16:07:00
Lena V
Intressant att du ger mig egenskaper som :soffhörnsanalytiker som stirrar mig blind på enskilda detaljer och nuläget och inte har hänsyn till helheten eller framtiden och ofta glömmer jag även historien.
Inlägg #17: Postat: 2003-04-10 16:08:00
Lena V
Skulle vara roligt om du utvecklade din analys av mig kan jag kalla dig dataskärmsanalytiker då kanske? och talade om - baserat på det du vet om mig, du som ser helheten, vilken mat gillar jag bäst? vilken färg är genomgående i min garderob och vilka säkra matcher bör jag enkelkryssa på stryken i helgen?
Inlägg #18: Postat: 2003-04-10 16:10:00
Lena V
Hupp hupp hupp, bromsa! Skärp dig nu, annars avslutar jag denna diskussion, omg! Jag citerar dig "Så vad du kanske omedvetet genom ditt sätt att resonera gör är att du uttalar ett stöd för fortsatt förtryck av folket i Irak, eftersom du inte vill acceptera USAs eller någon annans inblanding. "
Vilket naturligtvis är fullständigt skitsnack från din sida.
Inlägg #19: Postat: 2003-04-10 16:11:00
Lena V
Jag förväntar mig inget mindre än en ursäkt från din sida, annars bordlägger jag vidare diskussioner med dig.
Inlägg #20: Postat: 2003-04-10 16:14:00
Marre
Lena V: Du kan ju själv börja med att be hela det irakiska folket om ursäkt...
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...