Ett medelklassens svin talar ut

Den här tråden diskuterar artikeln Ett medelklassens svin talar ut.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2003-04-08 19:04:00
Abbe
Daniel! nu ser du till att skruva upp Rammstein, dra på dig kängorna och rigga din synth.Du behöver det!
Bra skrivet!
Inlägg #2: Postat: 2003-04-08 19:17:00
Erik Lindgren
Ta inte illa upp nu, men om det här var menat som någon typ av skämt, var det ett dåligt skämt. Om du var seriös vilket jag inte tror du var så sög det mer än en nyfödd nymfoman som just skådat balle för första gången. Att hålla på på och dalta om vita medelklassmän som svin, som t ex Michael Moore gör, är så töntigt att det inte ens är värt att konfrontera.
Inlägg #3: Postat: 2003-04-08 21:24:00
jenny
Jag tycker inte du är något svin. Jag blir bara avundsjuk. Jag vill också vara medelklass och ha gifta föräldrar. Blir man hatad då? Jag vill ändå vara mer som du.
Inlägg #4: Postat: 2003-04-08 21:40:00
Gnurf
Vi ser alla helst att du dör :/
Inlägg #5: Postat: 2003-04-08 21:47:00
Palladium
Det är helt enkelt för att all arbetarklass och förortspatrask är avundsjuka på medelklassen. Det är inget att bry sig om ändå, för man kan nog inte säga att man vet något innan man har studerat akademiskt.
Inlägg #6: Postat: 2003-04-08 22:40:00
c-c
När blir man ett svin? Jag är invandrare, med frånskilda arbetarföräldrar, uppvuxen med mor & 2 bröder och en städerskeinkomst - numera är jag akademiker med trippel examen o tjänar mer än statsministern...har jag förvandlats till ett medelklassvin? Eller har jag frikort pga min uppväxt?
Inlägg #7: Postat: 2003-04-08 23:27:00
Katta
Du är förlåten!... Gå i frid och när du ändå är ute och svävar så varför inte emigrera till Amerika så Ståhlberg slipper få panik över att just vita män kommer vara i minioritet där inom snar framtid.
Inlägg #8: Postat: 2003-04-09 00:58:00
Jan Schmidt
Stackare, jag förstår om du lider! Livet hade ju varit så mycket enklare och bättre om du hade varit kvinna, svart och av underklass, eller hur?
Inlägg #9: Postat: 2003-04-09 09:35:00
Marie Hellström
Ja, Daniel, det är svårt. Och ännu värre blir det enligt andliga teorier, eftersom du har valt det här livet alldeles själv, innan du föddes. Så inte kan du skylla på någon annan heller. :
Inlägg #10: Postat: 2003-04-09 10:06:00
pUs
Hohoho : Jag känner igen mig. Hav förtröstan, kollega. Vi kommer aldrig att bli PK. :
Inlägg #11: Postat: 2003-04-09 10:15:00
Unome
Ja sån där ironi kan man ju kosta på sig om man är allt det där. Lyxlida lite kokett så där. Skarpt, jätteskarpt hör du.
Inlägg #12: Postat: 2003-04-09 10:46:00
Marcus P
Jag är vit, man, medelklass, akademiker, heterosexuell, fritänkare m.m. men känner mig inte hatad eller kallad för svin. Däremot händer det att folk som har andra åsikter än jag kallar mig för "PK" och på så sätt antyder att jag inte har några egna åsikter utan bara följer strömmen. Det är lite irriterande.
Inlägg #13: Postat: 2003-04-09 11:24:00
Tvärflöjt
Hmm, jag har en kompis som brukar säga liknande saker. Han hatar feminister pga att han känner sig kränkt av deras kritik av manssamhället. Och det är ju lite synd, eftersom han då har missat poängen... men men. Det är synd om du känner dig utsatt bara för att du är vit-medelklass-akademiker, men om någon rackar ner på dig enbart för det så är det väl bara att skita i det? Vad gäller musik så handlar det om individuell smak och inget annat...
Inlägg #14: Postat: 2003-04-09 12:14:00
Mattias
Är man vit, medelklass, har akademisk utbildning etc. tillhör man den lilla procent av världens befolkning som äger störst inflytande, utnyttja flest resurser, kan ta del av den väsentligaste informationen etc. Det klart att man blir kritiserad, det får man leva med. Hade jag varit dej så hade jag ryckt på axlarna och skrattat hela vägen till banken. Du är mycket priviligerad.
Inlägg #15: Postat: 2003-04-09 12:16:00
MrTambourineMan
Fördommarna bara kokar, i både din artikel och i diskussionerna efter den. Helt otroligt vilken snedvriden bild du har! Alla dem sakerna du räknar upp, i stort sett alla, stämmer in på min barndom, pappa som har restaurang, mamma hemma, går på högskola etc. De är ingen kapitalistiskt hungrande barndom, tvärt om, min styvfarsa jobbar också röven av sig, för mer eller mindre ingenting. Men inte faeen gick jag o blev liberal för det? / Fredrik - Radhusrevoltör och stolt över det.
Inlägg #16: Postat: 2003-04-09 14:25:00
100000
Om inte svenska vita män får klaga så får inte svenska vita kvinnor göra det heller. Jämställdhet är trams! En onödig lyx! Tänk på de fattiga barnen i Afrika, skulle de klaga om de fick femtusen kronor mindre än en manlig läkare va! Arbetarklassen ska inte heller klaga, ni får åtminstone kolla på TV!
Inlägg #17: Postat: 2003-04-09 14:41:00
Dan
Var STOLT över att vara "KTH-synthare" med 180 akademiska poäng, då kan man med rätta hånskratta alla hårdrockare och svettiga hiphoppare upp i ansiktet hela vägen till banken! Go getem boy! "Last night I dreamt that somebody loved me..."
Inlägg #18: Postat: 2003-04-09 15:41:00
CalWin
Det är du som driver Sverige framåt. Du betalar mycket mer skatt och förbrukar mycket mindre skattemedel än andra. Utan dig faller välfärden samman. Tänk om de som hatar dig skulle tänka på det lite oftare ...
Inlägg #19: Postat: 2003-04-09 15:46:00
Magnus Bjärlind
Vad trött jag blir. Kom ut ur din garderob, det är ju du själv som låst in dig! Vem vill du ha förlåtelse av? Ut i livet och stå för den du är!
Inlägg #20: Postat: 2003-04-09 20:52:00
Djamilla
Man blir ju inte sorgeligare an vad man gor sig-och du har ju verkligen lyckats. Kom igen,hade du hellre valt att fodas som en undernard, handikappad och oonskad neander talare som inte ens hade kunskapen om hur man brukar eld? sluta alta i din egen skit, ryck upp dig manniska. life is an oppurtunity-benifit from it! som moder theresa sade med all sin ratt.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...