Revolution är lösningen feminister!

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2003-04-03 23:38:00
Anna Li
Och jag talar om de stora politiska dragen - inte om hur du och din fru gör hemma. Med politik menar jag; ingen jävla lagstiftning om kvoterad 50/50 f-ledighet förrän vi har en motsvarande lagstiftning på styrelsepostsidan.....
Och det mer som ett exempel på hur det skulle kunna vara om kvinnor var lika bra på att kräva som män.
Inlägg #22: Postat: 2003-04-03 23:40:00
Anna Li
Föräldrapolitik och arbetsmarknadspolitik hänger intimt ihop och det är därför frågan är så komplex. De flesta hävdar ju att om män är f-lediga förändras arbetsmarknaden, det tror jag stämmer i viss utsträckning. Men det är spännande att prova tanken att det först är männen som ska dela med sig och då ändras förhållandena i hemmen....
Inlägg #23: Postat: 2003-04-03 23:47:00
Anna Li
Och som svar på 4. Om allt är helt jämställt i arbetslivet är jag fortfarande inte för en jämn fördelning av en föräldraledighet som är 13 månader lång. Helt enkelt för att kvinnan påverkas kraftigt biologiskt, särskilt så länge amning pågår. Inte förrän ledigheten uppgår till ca 24 månader kan jag ärligt förespråka lagstiftad lika delad ledighet.
Inlägg #24: Postat: 2003-04-04 04:09:00
Fredrik R
Grundtanken är fin, att dela på dom "traditionella" områdena.
Men tyvärr inte helt realistiskt av flera skäl. Ett av dom bottnar i viljan-att inte vilja dela dom traditionella områdena.Sen finns det en stor konkurrens på arbetsmarknaden männen emellan.Du tror väl inte bara det handlar om män och kvinnor i detta fallet,
Inlägg #25: Postat: 2003-04-04 04:18:00
Fredrik R
Föräldrapolitiken och arbetsmarknadspolitikens enda samband- är just dom konsekvenser som uppstår på arbetsmarknaden.Det innebär inte att detta skall användas som en förevändning i ditt resonemang- för att dela dessa "traditioner"
Inlägg #26: Postat: 2003-04-04 04:30:00
Fredrik R
det finns således yrkestraditioner,branchtraditioner,
nichkompetens,osv.Denna grupp ingår i arbetsmarknaden.Arbetsmarknaden består av beställare arbetsgivare och leverare arbetstagare oavsett kön. Kvinnan står i n t e utanför arbetsmarknaden - ej heller mannen.
Inlägg #27: Postat: 2003-04-04 04:44:00
Fredrik R
I denna arbetsmarknad ingår också styrelseposter.Vid sidan av står det ett föräldraskap.Bredvid det står det en singelman och en singelkvinna.

Singelmannen lyfts nu bort för förmån till mamman som tar dennes styrelsepost i utbyte för att pappan skall få 50 av föräldraledigheten.Singelkvinnan får nu mammans gamla jobb hon arbetade som sömmerska och plötsligt blir singelmannen utan jobb- hur skall han kompenseras?
Inlägg #28: Postat: 2003-04-04 04:54:00
Fredrik R
Nu tänker man så här: men mamman är ju minst lika kompetent som singelmannen, annars hade hon inte fått styrelseposten. Fel. Vi behandlar ämnet om att utbyta yrkestraditioner i vår tankelek.
Inlägg #29: Postat: 2003-04-04 05:03:00
Fredrik R
fördelningen i föräldraledigheten kan rimligen då bara ske inom familjmiljön-där gemensam ekonomi och ledighet bäst kan planeras.Sen kan man alltid diskutera hur lång tid mamman skall få vara hemma och ta igen sig,vila upp sig innan hon drar ut på arbetsmarknaden igen-men vem har sagt att hon inte kan det,fastän mannen är föräldraledig?
Inlägg #30: Postat: 2003-04-04 05:23:00
Fredrik R
men ditt motto är , vad jag förstår:
" ge oss 50 av toppjobben och styrelseposterna-så får ni 50 av föräldraledigheten "

Helt okey, det låter fullt genomförbart och samhällspolitiskt trovärdigt ,oavsett vilka ögon man gestaltar det ifrån, kvinna som man.
Inlägg #31: Postat: 2003-04-06 04:08:00
Katta
Fredrik allvarligt talat hade det inte räckt med sista inlägget???
Inlägg #32: Postat: 2003-04-06 23:58:00
Fredrik R
Nja, det sista inlägget var en ironisk sammanfattning av Annas egen grundfilosofi. Men som alla övriga kommentarer tidigare hade belyst från ett sätt att påvisa - att föräldrapolitiken och arbetsmarknadspolitiken i n t e alls går hand i hand, vilket var sakfrågan i kommentaren- även då poängen i annas artikel som hon hävdar.
Inlägg #33: Postat: 2003-04-07 00:08:00
Katta
Men du skriver att hennes syn är helt ok och genomförbar. Fast jag tror faktiskt inte att det är Annas grundfilosofi. Hon skrev tidigare att hon faktiskt inte helt köpte sina egna tankar kring detta. Varför känns det som om jag är här hela tiden???
Inlägg #34: Postat: 2003-04-07 14:23:00
Fredrik R
men det var ju det som var ironin! att den i n t e är ok och realistiskt genomförbar! Katta,nä..nu blir jag besviken på dig,och ja..det är grundplåten i hennes artikel eftersom hon säger det själv till mig i en kommentar.Och varför det känns som om det bara är du här hela tiden,,nja..det kanske sitter folk på parkett och roar sig-vem vet;
Inlägg #35: Postat: 2003-04-09 15:02:00
Katta
Om du använder smileysar så måste de användas konsekvent.. annars får du faktiskt stå för saker du skrivit, hepp... och nu har du sagt att det är genomförbart och trovärdigt ;
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...