Inlägg #1: Postat: 2003-04-03 21:16:00
|
Fredrik R |
Om du tänker efter Anna, så är det ju faktiskt så- att lönedebatten är på frammarch, det händer mycket nu för kvinnorna som grupp.Det händer även en del grejer för männen som grupp.Senaste är ju debatten om delad föräldraledighet
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-04-03 21:17:00
|
Fredrik R |
Sen är det ju så- att diskussionen om ökat bidragstak för männen kastades in i diskussionen samtidigt, som ett förslag, morot eller annat- för att på ngt sätt realisera möjligheterna för föräldraskapet att ro detta i hamn under bättre ekonomiska omständigheter
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-04-03 21:21:00
|
Fredrik R |
Detta i sin tur skapar nya ekonomiska orättvisor och adderas ånyo in i den gamla debatten om lönesprickor och annat mellan kvinno och mansgruppen.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-04-03 21:23:00
|
Fredrik R |
om vi nu separerar följande.Det finns inga styrelser eller mansdominerande toppjobb alls.
allt är precis lika och jämnt fördelat.
Vad händer nu när männen skall få delad föräldraldighet? nu får dom det då-utan en massa diskussioner, eller hur?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-04-03 21:25:00
|
Fredrik R |
låt oss nu anta samtidigt-att du söker ett arbete-samtdigt skall man kvotera en minoritetsgrupp på arbetsmarknaden, denna person går före dig - fastän du har bättre kompetens, men av kvoteringsprincip står du utanför just den anställningen.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-04-03 21:28:00
|
Fredrik R |
då har ju inte marknadsprincipen agerat efter kompetens, utbildning,efterfrågan och yrkeskvalifikativ efterfrågan - utan det hela handlar om att efterfölja en kvoteringsprincip.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-04-03 21:34:00
|
Fredrik R |
detta kan fungera i brancher eller yrken som får statliga stöd för detta.
arbetsgivaren tjänar på det, den projektanställde tjänar på det, du torskar på det.som exempel
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-04-03 21:37:00
|
Fredrik R |
detta handlar inte således endast om kvinnan som grupp, detta slår även mot män som står utanför arbetsmarknaden -men som innehar sin faktiska kompetens.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-04-03 21:40:00
|
Fredrik R |
när det gäller styrelser i övrigt delas detta upp i näringsliv, publika företag börsföretag övriga styrelserföreningar,organisationer politiska forum - där den styrande agendan kan ses som en förordnad styrelse.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-04-03 21:42:00
|
Fredrik R |
märk väl nu Anna, att dessa styrelser har en så kallad "tyst kunskap". Det vill säga aknowledge eller handle things om jag får uttrycka mig så.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-04-03 21:46:00
|
Fredrik R |
Det finns således inte en yrkesutbildning i hur man arbetar i en styrelse.Man kan gå styrelseuppdragsutbildningar,seminarium i ledarskap och teammanagment osv, men man kan inte få "jobb" eller plats i en styrelse utan rätt kunskaper,mångårig erfarenhet inom det som styrelsen handhar.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-04-03 21:50:00
|
Fredrik R |
Det finns samtidigt en kvotering som skall följas i publika styrelser,börsföretag, detta är en rekommendation medelst en god policy- för att nå ut till den "öppna publiken" det vill säga aktieägarna eller köparna.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-04-03 21:55:00
|
Fredrik R |
om vi nu vänder på det helt - skulle då en man utan "aknowledge" få sitta i en styrelse , vars företag tillverkar nylonstrumpor - bara för att man skall följa en viss kvoteringsprincip, och en kvinnlig fd inköpschef på HM Underkläder stå by pass och titta på? det funkar inte så Anna
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-04-03 21:57:00
|
Fredrik R |
kan vi nu enas om följande,
nummer ett! topppositioner och styrelser har behov av sin kunskap,oavsett om den är manlig eller kvinnlig.Nummer två: Är det så orättvist att männen skulle få dela föräldraledigheten med mammorna?
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-04-03 21:58:00
|
Fredrik R |
Nummer 3: handlar inte såkallade löneskillnaderna mer om fackförbundsfrågor,
arbetsgivarattityder, och lite mer djävlar anamma från kvinnorna istället?
|
|
Inlägg #16: Postat: 2003-04-03 22:02:00
|
Fredrik R |
och försöka se klart på det som förhindrar detta istället - och inte bara klassar dom som "lyckats" på ngt sätt.Du nämner själv att du har över tjugo papp i månaden, men Anna..hur många av dina medsystrar har det då? Nu kanske du bor i en stad med högre löner än vissa andra kommuner, men titta gärna löneskalor i hela sverige, så tillhör du faktiskt dom som har det rätt så fett faktiskt.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2003-04-03 22:03:00
|
Fredrik R |
och sen finns det dom kvinnorna som har högre lön än dig, men dom "glöms" bort. förlåt-men jag måste bara skingra lite :
|
|
Inlägg #18: Postat: 2003-04-03 22:06:00
|
Fredrik R |
gör nu så här istället Anna.
Ge järnet! jaga toppen! just get it!
lägg i femmans växel och jobba stenhårt och ge dig helvete på den att du sitter i en styrelse inom tio år,
med fet lön och halverad arbetstid!
Det fixar du-det vet jag- om du använder all den energi som din artikel rök om-så kommer du längre än långt,
|
|
Inlägg #19: Postat: 2003-04-03 22:07:00
|
Fredrik R |
Välkommen in i stugan säger jag då- män bits inte..;
|
|
Inlägg #20: Postat: 2003-04-03 23:37:00
|
Anna Li |
Lite svårt att svara på allt samtidigt, men det känns som att du tolkade in annat i det jag skrev än det jag ville ha fram. ETt försök till sammanfattning; män är jäkligt bra på att kräva saker och behålla sina rättigheter, kvinnor borde lära sig av det. Om män vill in på det som traditionellt sett är kvinnligt område får de först släppa in oss på det som traditionellt sett är manligt område.
|
|