Tafsa inte på min föräldraledighet!

Inlägg #1: Postat: 2003-04-02 13:25:00
Anna Li
Det är olagligt att man inte får löneutveckling om man är föräldraledig. En man givetvis! har gått till arbetsdomstolen och vunnit där för att han fick en löneförhöjning som var lägre än han brukade få då han var pappaledig i 4 månader.
Inlägg #2: Postat: 2003-04-02 13:31:00
Per W
Det är inte olagligt att få 0 i löneutveckling när individuell lönesättning gäller inom SLL t ex. Det händer ju anställda som INTE varit lediga!
På vilka GRUNDER får du löneutveckling utöver en generell ökning, som numera är ovanlig om du INTE har arbetat!!!!
Inlägg #3: Postat: 2003-04-02 13:32:00
Per W
Anna Li, var kan jag läsa om domen i AD. Det kan inte vara så enklet som du beskriver.
Inlägg #4: Postat: 2003-04-02 13:38:00
Per W
Det finns ingen löneutveckling som "man brukar" få som man kan hänvisa till. Varje års förhandlingsresultat refererar till föregående års arbetsresultat. Ibland får man mer och ibland mindre..... Inom läraryrket kanske alla får lika mycket jämt ... rätta mig om jag har fel
Inlägg #5: Postat: 2003-04-02 13:41:00
Anna Li
Jag läste om den för 4 år sedan i civilingenjörernas tidning civilingenjören. Som jag förstod det då ska man ha en löneutveckling som man "brukar" ha dvs om man brukar få lite över medel i avtalen ska man få det även om man varit f-ledig och brukar man få medel ska man ha det, men brukar man få 0 så ska man få det.
Inlägg #6: Postat: 2003-04-02 14:12:00
per w
Så fyrkantigt är det verkligen inte. Man presterar ju väldigt olika över tiden.
Jag har själv varit med om att sätta löner i offentlig sektor. Utvecklingssamtal, utbildning, mm och individens egen förmåga kan bidra till väldiga skillnader i prestationer och löneökningar mellan åren.
Laddar...