Tafsa inte på min föräldraledighet!

Den här tråden diskuterar artikeln Tafsa inte på min föräldraledighet!.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-04-01 17:57:00
Radisson
Jag tar din artikel som ett skämt anna..tyvärr
Inlägg #2: Postat: 2003-04-01 18:05:00
Biff
Just det! Kvinnors plats är vid spisen! Äntligen någon som har insett det.
Inlägg #3: Postat: 2003-04-01 19:59:00
Stina
Tankeväckande, intressant vinkel. Tycker att det är ett väldigt daltande med männen i den här frågan. Det pratas hela tiden om vad de kan "vinna" på föräldraledigheten. Vilken mamma har någonsin tänkt i de banorna? Många män behöver lära sig att bli mindre egotrippade helt enkelt. Min egen man är dock underbar :-
Inlägg #4: Postat: 2003-04-01 20:05:00
Jorun
Tips: Läs senaste Ordfront, de har en intressant artikel i ämnet.
Inlägg #5: Postat: 2003-04-01 20:17:00
marko
Jag är övertygad om att ni får 50 av styrelseposterna när ni startar, driver och utvecklar 50 av företagen. Hur många börsbolag är skapade av kvinnor?
Inlägg #6: Postat: 2003-04-01 20:36:00
Josefine Alvunger
Nytt perspektiv jag inte funderat på innan. Bra Anna. Dock anser jag att det enda rimliga är att ge den som är hemma 100 av lönen.Att skaffa barn är inget man skall förlora på. Snarare skall det uppmuntras för det är ett viktigt arbete! Gärna 110 i ersättning, kanske bara till kvinnan iofs som komp. för de där vidriga månaderna o smärtan du beskriver, samt att man räknas bort på jobbet. :
Inlägg #7: Postat: 2003-04-01 21:22:00
Magdalena
Det ligger verkligen nåt i det du säger.. Jag har inte tänkt på det utan mest irriterat mig på att det snackas om lagstiftning om delad ledighet. Ren idioti tycker jag. Om man inte ens får bestämma om sitt eget familjeliv vad har man då kvar? För övrigt så tycker jag du är en jätteduktig skribent som kan skriva både komiska och allvarliga och tänkvärda artiklar precis lika bra! Var har du varit den senaste tiden?
Inlägg #8: Postat: 2003-04-01 21:52:00
Fredrik R
ja, själv vet jag inte om det hela är en parodi eller vad.Om du menar fullständigt allvar Anna..bör du nog göra om dina " empiristiska " undersökningar. Själv sitter jag funderar om det är mödan värt att ordningsamt peka på det mesta i din artikel och skicka iväg en missil på sourze
Inlägg #9: Postat: 2003-04-02 00:31:00
katarina
intressant artikel!
Jag är lite överoptimistisk kanske, men jag tänker att 50/50 och längre och högre ersättning kan göra att attityder ändras så att allt som har med barn att göra får högre status, och det blir mer jämställdhet öht.
Hålla fast vid förmån just för kvinnor som kompensation för orättvisor,som det med lön,kurser,karriär etc du nämner,-det blir nog en fälla som konserverar orättvisorna
Inlägg #10: Postat: 2003-04-02 08:43:00
sten
Bra Anna och välskrivet som vanligt. Roligt att läsarna får litet perspektiv..
Inlägg #11: Postat: 2003-04-02 09:37:00
Nartin
Nu "väller" ju kvinnorna in i styrelserna. Annie von Smith-Doni och Efva af Nihlzohn och Louise "Lussan" Wachtmüller af Åkers Stückebruk. Är inte alla kvinnor lyckliga nu, när era "medsystrar" tar plats i styrelserna. Eller trodde ni att det skulle vara just ni själva som skulle ta platserna där?
Inlägg #12: Postat: 2003-04-02 11:29:00
Kalle G
Suck. Vad man än gör så är det fel. Om jag jobbar hårt och tjänar mycket pengar, så roffar jag åt mig. Då är jag inkompetent och har bara blivit inkvoterad före någon duktig kvinna för att jag är man! Men i det här fallet där kvinnorna tar ut över 85 av en samhällsförmån så är det ändå vårt fel! Tänk om det varit tvärtom. I feminismens ögon kan ALLT vinklas till att kvinnor är offer för männens rofferi...
Inlägg #13: Postat: 2003-04-02 12:27:00
Unome
Du är en smygis. Erkänn att du är kristdemokrat!
Inlägg #14: Postat: 2003-04-02 13:12:00
CalWin
Om nu detta ska vara ett skämt man kan bara hoppas bör du ha med något sånär korrekta fakta. Mäns och kvinnors lön för SAMMA arbete skiljer sig åt på nån procent, och inte med en femtedel.
Inlägg #15: Postat: 2003-04-02 13:17:00
Per W
Det är ju attityderna i arbetslivet som ofta hindrar män att ta ut någon ledighet alls! Om fördelningen 50/50 lagstiftas sätts ju press på arbetsgivaren! F.ö är det självklart att man inte kan få löneutveckling för icke-arbetstid.
Inlägg #16: Postat: 2003-04-02 13:18:00
Per W
Om kvinnor tar ut hela barnledigheten tappar de både kompetens och underlag arbetstid för löneutveckling. Och så länge kvinnolöner är lägre vill Anna Li att kvinnor ska ta hela barnledigheten. Moment 22! Status Quo!
Inlägg #17: Postat: 2003-04-02 13:19:00
Per W
Man kan som bekant inte äta kakan och samtidigt ha den kvar....
Inlägg #18: Postat: 2003-04-02 13:25:00
Per W inte nu igen...
Förresten: Ge bort och ge bort......... Förmånerna beslutas av riksdagen och finansieras solidariskt av övriga skattebetalare. Hoppas de/vi har något att säga till om i frågan. Alla andra förmåner är individrelaterade.t o m barnbidraget som till 100alltid skickas till modern. Inte kan man fördela semesterdagar mellan sig i familjen.!Självklart ska det vara 50/50.
Inlägg #19: Postat: 2003-04-02 13:27:00
Robban
Anna Li...

Du skriver ju i en kommentar nedan "Ser man det ur det perspektivet så är det märkligt att kvinnor stöttar män i att ta ifrån dem en förmån utan att kräva ngt tillbaka."
Att betrakta det som en "förmån" som männen "tar ifrån" er med föräldraledigheten, och kräva kompensation är ju en lysande attityd NOT!. I så fall skulle ju männen kräva kompensation för de "förmåner" som vi "fråntas" på arbetsmarknaden med kvoteringar etc. Idiotiskt!
Inlägg #20: Postat: 2003-04-02 14:15:00
Lena V
Här var det livat och glatt, bra att du håller dom varma Anna Li; Personligen anser jag att kära Moder Svea är en duktig mjölkkossa, inte minst för barnfamiljer. Men jag slänger in mitt bidrag till er föräldrar iaf, pengarna ska ju rulla och barnen är ju vår framtid, tror jag;
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...