Korkad vit kvinna

Den här tråden diskuterar artikeln Korkad vit kvinna.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-03-28 14:53:00
Fredrik R
Peggy! droppa ditt bagage helt, du kan inte ta på dig skuld för något du inte förstod bättre.Du har ju redovisat inför dig själv att du ömsat skinn.Det räcker.Du har ju veterligen vaknat till liv och insett saker och ting, värden,sanningar, egna livsvillkor. Du bor här i sverige - inte i USA. Hade du fortfarande haft samma inställning till amerikansk politik - om du inte bott i sverige?
Inlägg #2: Postat: 2003-03-28 16:04:00
Jon B
Lastbåtsmetaforen är bra. Att vända sin världsbild tar tid. KVP är den som inte börjat lägga om rodret.
Inlägg #3: Postat: 2003-03-28 16:53:00
Mike
Kanske synd att störa svenskarnas simplistiska bild av amerikansk politik men din referens till Reagan ger skenet av att Republikanska partiet skulle vara speciellt rasistiskt. I själva verket vet du säkert att det var sydstatsdemokraterna som var civilrights-rörelsens argaste motståndare med b.la. Strom Thurmond i spetsen.
Inlägg #4: Postat: 2003-03-28 18:23:00
Michael Ståhlberg
Bästa Peggy! Goldwaters första fru hetta Peggy. Mina föräldrar umgicks med en USA-född Meg från Wisconsin på Nicoloviusgatan i Malmö. Var bor du? Skäms inte för din tid i
Young Conservatives. Skäms för den där kommunistknappen du bär.
Mvh utan ironi

Mike
Inlägg #5: Postat: 2003-03-29 01:40:00
Oskar S
Mycket välskriven text som engagerar och berör i all sin anspråkslöshet. Upplyftande.
Hoppas nu bara att skribenten inte är någon pseudonym.
Inlägg #6: Postat: 2003-03-29 13:07:00
Carin Nordström
Man kan inte arbeta aktivt för eller emot allting, ibland får det räcka med att t ex köpa en knapp utan något mer engagemang. Eller tänka en älskvärd tanke till dom som har det svårt.
T ex ger jag aldrig tiggare något, av princip, men jag anser mig vara en *ganska* god människa förövrigt!
Inlägg #7: Postat: 2003-03-29 13:14:00
YA
Går det att bli så mycket mer politiskt korrekt?
Inlägg #8: Postat: 2003-03-30 12:01:00
Jesus
Ett återstår för dig: sälj allt du äger och dela ut åt de fattiga. Kom sedan och följ mig.
Inlägg #9: Postat: 2003-03-30 12:17:00
observer
Först av allt; ta reda på vad som är fördom. Att en svart är neger är ju ingen fördom. Nu har ordet neger fått en negativ klang och den anledningen säger vi det inte. En same är också lapp och det kan jämföras. Man säger inte lapp i dag men xdet är ingen försom att lappen är lapp.
Inlägg #10: Postat: 2003-03-30 12:19:00
Persson
Denna falska anspråkslöshet får mig att kräkas. Vilken fin saga va! Vilket vackert beslut att köpa en knapp och så vidare. Uppenbarligen har du ju ångest och där har du en bra drivkraft. Slakta din mor! Men det är lumpet att tigga om medlidande på här viset. Vem fan tror du ska säga att du inte gör tillräckligt? Tror du det räcker att du kritiserar dig själv så går du fri? Poor little rich girl.
Inlägg #11: Postat: 2003-03-30 12:58:00
Zorro
Det är nu du börjar din bildning, det var du inte innan. Bara för att man har gått på ett fint universitet betyder det inte att man är kultuverad. Men jag gillar din nya tanke, sorgligt att det tog 37 år.
Inlägg #12: Postat: 2003-03-30 13:01:00
Magnus Bjärlind
En vädjan. En priviligierad kvinna i lyxlägenhet som betraktar panoramautsikten över staden. Snart ska hon förmodligen intaga en exklusiv middag, kanske hemlagad eller på restaurang.
Hon har hittat en ny hobby i sitt klädsamma dåliga samvete.
Den symboliseras av en nyinköpt knapp.
Faktumet är att hon inte vädjar om förståelse från den utsatta gruppen, utan från andra intellektuellt upplysta inför sitt storsinta knappinhandlande.
Feghet, du människosläktets största fiende: VIK HÄDAN!
Inlägg #13: Postat: 2003-03-30 17:18:00
Mikael
Bra skrivet, trevligt att höra att människor kan ändra sig!
Inlägg #14: Postat: 2003-03-30 23:57:00
Mia
Helt underbar artikel. Jag tycker att du är en stark människa som gjort en sådan positiv helomvändning. Jag tycker framförallt att du ska stå för vad du tycker. Stifta bekantskap med andra mörkhyade människor. Även jag har en sådan liten bagage. Men jag startade om. Studerar nu och har via det sättet kommit i kontakt med helt underbara människor som jag förut haft fördomar mot. Kämpa på Peggy!
Inlägg #15: Postat: 2003-03-31 12:25:00
steena
Riktigt jävla bra! Hurra!
Inlägg #16: Postat: 2003-03-31 16:13:00
Persson
You scrub my * and I scrub yours.
Inlägg #17: Postat: 2003-04-01 12:54:00
Anna Li
Bra text! På flera plan.
Inlägg #18: Postat: 2003-04-01 13:21:00
Pialia
Vi är alla människor när allt kommer kring. Tycker att Du har skrivit en klart engagerad och intressant text. Den väcker säkert välbehövlig eftertanke. Noterar att du kanske ser din svarta syster som ett offer, när du undrar hur du kan hjälpa, eller? Se andra som jämlika människor. Vi är rätt lika trots olika färg eller kultur, men naturliga mötesplatser är få. Genom att anställa fler invandrare kan vi mötas under vardagliga förhållanden. Då kommer säkert ett ljus gå upp för en och annan KVP!
Inlägg #19: Postat: 2003-04-03 00:32:00
Sammy
Spread your legs, woman. Skriv inte löjliga ursäktande artiklar. Dela ut ditt ekonomiska överskott till flyktingar istället! Och bjud ut dig åt några svarta män i Malmötrakten så kanske de blir glada. Det går att kompensera fast man är en priviligerad och rik vit kvinna!
Inlägg #20: Postat: 2003-04-04 12:43:00
Maria
Om artikelförfattaren vill göra gott kan hon börja med att säga ifrån när hon hör någon kallas hora, gå med i kvinnojouren och ta hand om dem som blir slagna, skydda rånoffer på stan.
fast det är klart, det är väl inte riktigt lika fint och pk.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...