|
Inlägg #21: Postat: 2003-03-28 15:51:00
|
|
Fredrik R |
våldtäckter och misshandel är således en annan " kultur " som har har andra fundament i sitt uttryck.
Här mixas således homosexuella,lesbiska,
heterosexuella i sitt begrepp att begå dessa handlingar - och är inte definierat som könsgrupp som sådant
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2003-03-28 16:47:00
|
|
Fredrik R |
du nämner också feminismen som en helhetssyn - att man inte kan ha pro och anti feministiska åsikter samtidigt och inte får titulera sig som sådant heller - feminist.
Men vad är jag dådå? kan jag behandla ämnen och arbeta för en feministisk fråga och samtidigt arbeta emot ett feministisk synsätt som inte har med feministdebatten att göra. Själv vill jag inte titulera mig efter sådana frågor - men det måste man -eftersom det är det just ämnet handlar om.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2003-03-28 16:55:00
|
|
Fredrik R |
jag gör så här. Jag bildar en egen kultur nu, jag känner att jag måste.
Maskumalismen.
Maskulmalismen arbetar för en bättre jämställdhet.Men motarbetar samtidigt den yttersta feminismen - den motarbetar samtidigt den grupp som genererar felaktiga slutsatser gentemot mannen som könsgrupp-från dessa element våld,misshand
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2003-03-28 17:10:00
|
|
Fredrik R |
Man kan således inte vara maskumalist i en fråga och sen icke i en annan..eller kan man det?
Om ordet feminism inte hade existerat..vad hade du då kallat dig josse? bara en fråga.
Om genusvetenskap inte hade existerat, vad hade du då trott på?
också en fråga.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2003-03-28 22:23:00
|
|
Marcus P |
Jag tror inte att fritänkare över huvud taget kan ställa upp på så många "helhetssyner". "Helhetssyner" har en tendens att urarta till dogmer och till att okritiskt köpa ett helt paket. Vad gäller just feminismen finns också ett annat problem: det att Rigmor Robèrt och Nina Björk samtidigt kan kalla sig feminister. Vad "helhetssynen feminism" egentligen innehåller beror rätt mycket på vem man frågar.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2003-03-28 22:27:00
|
|
Marcus P |
Det leder i sin tur till en rätt jobbig diskussion om semantik och definitioner. Sen sitter man och ältar särart hit och likhet dit och i sammanhanget irrelevanta saker om för eller emot porr, om vad som är arv och vad som är miljö och så vidare. Helhetssynen verkar med andra ord vara rätt splittrad.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2003-03-29 02:56:00
|
|
Josefine Alvunger |
Oj, tokmkt frågor Freddan.. Har nog inte tid att beröra dem alla här. Men ett par saker. Jag menade att jag anser det lika problematiskt att vara anti-fem o fem samtidigt. Precis som kristen o anti-kristen samtidigt. Däremot kan man ha olika åsikter på jungfrufödsel, el hur man lever kristet, det var det jag kallade "olika politiska frågor". Förstår du min poäng?
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2003-03-29 02:56:00
|
|
forts |
Jag "tror" inte på genusvetenskap, det är ingen lära. Det är ett samlingsord för ett analytiska verktyg vi använder för att förstå maktstrukturer i samhället, nyckelord är kön, klass, ras, etnicitet, genus, sexualitet, kultur.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2003-03-29 03:10:00
|
|
forts |
jag vet att varken du el jag el nån annan här är FÖR våld, i några former, mot någon, av någon. Men hur skall det stoppas o var kan vi enas?Att män fostras i aggressiv anda ser jag som en sanning. Filmer, tv-spel, boxning, lumpen, allt går ut på den store starke mannen som i Rambostil tar till nävarna o räddar landet, kvinnan o barnen.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2003-03-29 03:14:00
|
|
forts |
Jag är tacksam o glad över att fler o fler män går emot den normen, precis som att fler o fler kvinnor inte har lust att vara kuttersmycken o kärleksresurser.
|
| |