|
Inlägg #1: Postat: 2003-03-27 16:21:00
|
|
Fr€drik R |
Men att blanda in manskultur och någon sorts global våldtäcksverkstad och misshandels industri är väl ändå lite överkurs - även om jag ser din artikel precis som det är. Men det är kanske det som s.k genuslära och genusvetenskap talar om.
Jag behöver inte stödja mig bakom den ovanstående "läran", för att se kritiskt och skarpt genom alla lögner och illusioner.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-03-27 16:26:00
|
|
Fr€drik R |
Själv är jag feminist på flera punkter,,och antifeminist på andra.
Tyvärr är skillnaderna och gränserna ganska oklara vart man står i frågor som dessa- just på urval av erfarenheter och andra värden man lever efter.Men jag hävdar att det är farligt att dra alla män över en kam, synpunkt i min artikel och på ngt sätt dra givna könsbundna gränser.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-03-27 16:36:00
|
|
Fr€drik R |
Men jag tror att det är viktigt att komma till botten med debatten - det är då också viktigt att allt vävs in.Jag tror att det är farligt att bara köra s.k genusvetenskap etc.Det viktigaste är att se och förstå vad det handlar om, och inte luta sig emot s.k "profeter" i en viss könslära.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-03-27 16:38:00
|
|
Fr€drik R |
Snälla josse, gå med i en skytteklubb, ta på fotbollsdojjorna..häng med ut på puben å kasta pil, ta en öl och va med! Jag vet, att all den "läran" och vetskapen som feminismen förordar inte hittar riktigt rätt efter en tid.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-03-27 16:41:00
|
|
Fr€drik R |
Lika lite som mannen med det stora M:et inte hittar riktigt fram i den maskulina attityden, tatuerade muskler and so on.
Kom igen nu Josse..let it shine!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-03-27 16:46:00
|
|
Fr€drik R |
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-03-27 17:24:00
|
|
q |
Det kan vara så att mannen biologiskt sett har ett "våldsvirus" som vaknar till liv under vissa förutsättningar. För att förhindra våld räcker det då inte att kritisera vår kultur och vad vi gör på fritiden. Det handlar snarare om att hitta metoder för att undvika att viruset utlöses. Detta ska bara ses som en hypotes.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-03-27 20:19:00
|
|
Josefine Alvunger |
Höhö, Fredrik, jag låter det tokshine., Har precis firat avslutad tenta idag med tre öl o en rejäl filé med berne... Är hemma o mellanlandar, skall svara på dina inlägg lite senare när jag är ännu gladare :
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-03-28 13:36:00
|
|
Josefine Alvunger |
Hm, ja jag förstår dina invändningar till viss del Fredrik. Jag vet inte om man kan vara "feminist" på vissa punkter. Feminismen innebär en grundinställning o en syn på människan där biologiska förutsättningar inte ligger t, grund för egenskaper etc. Så kan man ju ha olika åsikter på "feministisk politik", men det är en annan sak.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-03-28 13:38:00
|
|
J forts |
Rätta mig om jag har fel, men var det inte du själv som skrev att det ingår i global manskultur att erövra, utmana etc. Nån konkurrensfilosofi. Om man hävdar det, får man nog också ta hänsyn till de maktredskap som män använder för att erövra etc. Så fattar jag inte riktigt vad du menar med att "bara stöjda sig på profeter" i en viss lära.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-03-28 13:38:00
|
|
J forts |
Självklart kan jag referera till en del tunga namn som bedrivit seriös o viktig forskning med viktiga resultat. Freud, Marx, Foucalt o Bourdieu har t ex använts som viktiga teoretiker så det är ingen "kärringskola" genusvetenskapen sysslar med, med fuskteorier som innebär att vi kastar skit över de där jävla våldtagande männen. Vill bara förtydliga det, det är inte så många här som ens vet vad genusvet. är.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-03-28 13:39:00
|
|
j forts |
Självklart tror jag att du kan se bakom lögner o illusioner utan att läst genusvet. En viktig lögn o illusion som jag tror du missat är lögnen om att det bara är ett fåtal, missanpassade män som slår tjejer.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-03-28 13:39:00
|
|
J forts |
Just eftersom du annars skriver mkt insiktsfullt o jag har respekt för dina tankar o åsikter reagerade jag. Vad ignoranta människor med skygglappar skriker om behöver man inte lyssna på, det är smarta människor som du som verkligen kan göra en skillnad. Man kan inte förändra något som inte erkänns.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-03-28 15:19:00
|
|
Fredrik R |
Ja, erövringen och kampen att skapa en identitet i förhållande till omgivningen, detta relaterat till vinster och positivt feedbackande till den maskulina gruppen.Sporter,intressen o.dyl.
Detta är inte relaterat till mishandel eller våldtäckter, fastän man kan skönja och " se " liknade mekanismer, men då handlar det inte om vinst till sin egen könsidentitet, då handlar det om störningar,gener, samhällssociala sjukdomar, säregna sexualuppfattningar osv.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-03-28 15:22:00
|
|
Fredrik R |
Det finns ju således homosexuella män som våldtar och misshandlar.
Hur står deras begrepp i ovanstående manskultur i detta då?
Eller kvinnor som misshandlar sina barn, begår incest..är det något som ingår i kvinnokulturen då?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-03-28 15:25:00
|
|
Fredrik R |
Nu var dessa frågor retoriska och mankan vinkla det hur man vill, men man kommer inte ifrån, om man synar det med lup - att dessa nämnda grupper av människor inte är relaterat till könsgrupperna eller dom båda könskulturerna
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-03-28 15:32:00
|
|
Fredrik R |
det finns medicinska och psykiatriska samt psykosociala faktorer till dessa beteénden -
Ovanstående namn du använder dig av är inte belagda med vetenskaplig sanning, det är retoriska fundament för att få ökad förståelse för det som sker i vår värld, precis som vi har olika religioner, allt handlar om att få förvirring och kaotiska skildringar i vår värld - någon sorts sammanhang
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-03-28 15:35:00
|
|
Fredrik R |
Med detta menar jag inte - att jag avfärdar allt materal och kunskap som vi behöver för att få ökad förtåelse, så missuppfatta mig inte.
Men det är också viktigt att kritiskt granska exakt vad det handlar om
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2003-03-28 15:42:00
|
|
Fredrik R |
vi lever i tvåtusentalet och man måste då titta på vad det är som sker just nu - och vara försikig med att adaptera historiska -väl etablerade "kunskaper" eller läror från ovanstående.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2003-03-28 15:46:00
|
|
Fredrik R |
jag kan själv tillskriva flera kvasifictionerade sanningar utöver dagens alla vetskaper - men jag har inte vetenskapligt belägg för det. Men jag vill börja med att separera huvudtesen - manskultur är synonymt med kvinnoförtryck,
|
| |