Inlägg #1: Postat: 2003-03-20 11:24:00
|
Nartin |
intressant. här använder du ordet "män" två gånger i samma mening. Första gången betyder det "sourzeläsande män som deltar i debatten" och andra gången betyder det "våldtäktsmän". Det KAN vara läge för dig att uttrycka dig mindre svepande om du vill få med dig fler i kampen.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-03-20 12:37:00
|
Olof Öberg |
Om feminister slutade att skuldbelägga "män" så kanske de skulle sluta känna sig anklagade. På samma sätt som det aldrig skulle aceepteras att tala om "invandrares" våld mot "svenskar" så borde inte denna feminismretorik accepteras heller.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-03-20 13:28:00
|
Kalle G |
Hej Yanni. Jag känner mig inte orättvist anklagad så fort någon säger att det är män som våldtar kvinnor. Men när ni fyller på med att det sker på mitt ansvar och att män våldtar för att det helt enkelt ingår i rollen som man, DÅ börjar jag fundera vad ni menar egentligen.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-03-20 14:35:00
|
ensam |
Meningen "det är män som våldtar kvinnor" är inte liktydig med "män våldtar kvinnor". Den andra meningen anklagar en hel grupp, den första säger att de individer som våldtar kvinnor återfinns bland gruppen män. Inte alls samma sak, men något som många personer verkar ha svårt att se skillnaden mellan. Byt ut ordet män mot ordet invandrare i många artiklar, och bli upprörd.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-03-20 15:41:00
|
Kalle G |
ensam, jag tror inte alls att så många har så svårt att skilja på meningarna. Däremot verkar många säga menig 2 när de egentligen menar 1.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-03-20 16:16:00
|
Man |
Självklart känner män sig anklagade när det sägs att ALLA män bär ett kollektivt ansvar för VISSA mäns övergrepp mot kvinnor. Jag instämmer med "ensams" inlägg. Den feministiska logiken är lika absurd som när rasister skuldbelägger ALLA invandrare för VISSA invandrares kriminalitet.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-03-20 19:11:00
|
Yanni |
Så fick jag veta att de som skrivit här tycker att de blir skuldbelagda. Inte ett ord om resten av mitt inlägg. Dvs fattar män inte att våld mot kvinnor även drabbar dem? Det är ett samhällsproblem och inte ett kvinnoproblem. Därför borde det ligga i allas intresse att göra nåt åt det.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-03-20 19:34:00
|
Martin C. |
Vad har egentligen våldtäkter med jämnlikhet att göra? Är det inte ett kriminalitetsproblem? Säg att vi lyckas få bort gränserna mellan kvinnor och män. Inte tror jag att en våldtäcksman kommer att våldta män då. Kan någon förklara?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-03-20 22:17:00
|
Arvid Jurjaks |
Martin C. Våldtäckt har med jämställdhet att göra. Det är det yttersta beviset på att det inte är ett rättvist samhälle vi lever i. Att säga att det inte är ett jämställdhetsproblem är som att säga att krig inte är ett politiskt problem... tror jag..
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-03-20 22:38:00
|
Man |
Arvid: Frågan är väl hur man ska se på våldtäkt - är det i första hand ett sexuellt övergrepp som begås av män mot kvinnor? Eller är det ett i första hand ett våldsbrott där en individ skadar och kränker en annan individ?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-03-20 22:40:00
|
Man, forts. |
Jag är nog benägen att välja det senare alternativet, dvs. att i viss mån bortse från könsaspekten och se våldtäkt som ett våldsbrott bland andra. Annars blir det också svårt att förklara homosexuella våldtäkter, där det ju handlar om en man som utövar sexualiserat våld mot en annan man.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-03-20 22:45:00
|
Arvid Jurjaks |
Det finns en viss poäng i det sista du säger om homosexuella som våldtar... Men faktum kvarstår, en våldtäkt är nog mest av allt en maktdemonstration med allt vad det innebär för offret.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-03-20 23:16:00
|
Katta |
Om man ser en våldtäkt som att en individ skadar och kränker en annan individ så är man nog helt rätt ute, så långt. Problemet uppstår i rätten då kvinnan får frågor huruvida hon provocerat fram övergreppet genom att ha för kort kjol eller om hon log mot individen innan övergreppet. Sådana frågor ställdes inte då rättegången med anledning av sexuellt utnyttjande inom en idrottsorganisation var uppe. Då var det bara män inblandade och ingen fick frågan om huruvida de lockat på sig förövarna.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-03-20 23:18:00
|
Katta |
Underligt att en homosexuell våldtäkt innebär att en man våldtar en annan man? *funderar*
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-03-22 13:59:00
|
Christer H svar på 13 |
Brottsprovokation är förbjudet enligt svensk lag. Begreppet används aldrig i våldtäktsmål. Dessa lögner gangnar ingen. Däremot skall en domstol avgöra huruvida ett påstått brott verkligen ägt rum. Ett samlag blir inte våldtäkt bara för att endera parten säger det. Självklart ligger det i försvarets intresse att visa på allt som motsäger anklagelsen. Du blandar ihop begreppen, Katta. Mvh CH
|
|
Inlägg #16: Postat: 2003-03-22 14:01:00
|
Christer H svar på 14 |
Är det underligt? Fundera du på, så kanske du når insikt en vacker dag.....Mvh CH
|
|
Inlägg #17: Postat: 2003-03-22 14:08:00
|
Christer H svar på 9 |
Att våldtäkter är "det yttersta beviset" på ojämställdhet, är ett påstående som inte blir mer rätt för att det upprepas 100 ggr. Vad vinner gruppen män på våldtäkter? Inget! Det är en feministisk myt. Mvh CH
|
|
Inlägg #18: Postat: 2003-03-22 22:53:00
|
Katta |
Jo tack jag märker att det inte används... Om du tror att jag ljuger om vilka frågor kvinnor får under en rättegång vid ett våldtäktsmål så bevisar du hur inskränkt du är... Hur många kvinnor som helst vittnar om hur de förminskas och får irrelevanta frågor. Det är fan i mig ingen hemlighet.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2003-03-22 22:56:00
|
Katta |
Och nej jag fattar fortfarande inte det jag skrev under 14... en homosexuell våldäkt ska vara detsamma som att en man våldtar en annan man... nej jag får inte ihop det.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2003-03-23 10:58:00
|
Yanni |
Varför får du inte ihop det? Män blir våldtagna i fängelser varje dag runt om i världen till exempel. Det går väl till på samma sätt som när kvinnor våldtas. Man tvingas till handlingar man inte vill vara med om, saker eller könsorgan stoppas i kroppshål.
|
|