Inlägg #1: Postat: 2003-03-18 16:07:00
|
JoeHill |
Det måste ju även finnas en evolutionär aspekt med patriarkatet. Kanske är patriarkatet delvis en evolutionär lämning som vi inte har någon nytta idag, men för några hundra år sedan var det kanske en nödvändighet för att ett samhälle skulle överleva. Det ligger då inte långt borta att de gener som påverkade män in i dominanta positioner av samhället var de gener som tog överhand, någon gång för länge sedan.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-03-18 16:10:00
|
Marcus P |
För att inte falla in i kategorin upprepningar meddelar jag att jag försökt besvara din fråga. Det är svar 15 under "tres" tråd i Roberts förra artikel.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-03-18 16:11:00
|
JoeHill |
Det är först kanske de senaste 200 åren den patriarkala stukturen ej längre behövs och är till last för hela samhället. Men hur ändrar men på något som utmejslats under år miljoner? Inte genom att sluta säga "Hö Hö knulla" i alla fall. Jag önskar jag hade svaret. Hade jag det skulle jag antagligen få ett nobelpris.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-03-18 16:14:00
|
Marcus P |
Mycket av det vi idag känner som patriarkatet uppkom på 1800-talet då kapitalismens och industrialismens genombrott skapade nya klasser och nya förutsättningar. De som blev starkast då tyckte att det var en bra idé att göra kvinnor värdelösa utanför hemmet och göra män värdelösa i det. Mycket av ojämlikheten går alltså inte längre tillbaka än tvåhundra år, och utvecklades i sig under några få generationer. Det talar för att åtminstone de aspekterna snarare är socialt konstruerade än biologiskt.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-03-18 16:17:00
|
Marcus P |
Sen kan man förstås diskutera vad som konstruerat konstruktionerna också, och så vidare bakåt. Men det är dels en annan diskussion. Det intressanta i fallet jämställdhet är egentligen inte om det är naturen eller kulturen som gör oss ojämlika, utan om vi vill ha det så. Många använder orden "naturligt" och "genetiskt" som synonymer med "önskvärt" och "för alltid omöjligt att ändra på". Men då diskuterar man inte biologi. Då diskuterar man ideologi.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-03-18 16:18:00
|
JoeHill |
Så vitt jag vet finns det en enda Matriarkalt samhälle hos oss människor här på jorden. Det är på en liten isolerad söderhavsö där lite såsom krig och svält kan hota befolkningen. Kanske den lugna livsstilen där utmejslat personer med gener som inte bidrar till ett våldsamt beteende då detta ej varit till någon nytta för befolkningen.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-03-18 16:19:00
|
Marcus P |
Här nånstans ligger en felsyn. Vi behöver kanske inte diskriminera varann i all framtid bara för att det kanske hade en evolutionär betydelse för tiotusen år sedan. Vi kanske kan ändra på något själva också och inte bara skylla på nåt annat Gud, ödet, generna.... Den intressanta frågan är inte om det är det biologiska eller det sociala arvet som fjättrar oss, utan vad vi vill göra åt saken.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-03-18 16:21:00
|
Marcus P |
Tillägg: Svar 4,5 och 7 hör ihop och bör läsas ihop, medan svar 6 är ett svar på svar 4.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-03-18 16:23:00
|
JoeHill |
Okej, om alla är överens om att gener har en bidragande orsak till VISSA mäns förtryck av kvinnor. Vad gör vi åt det? Hur lär man en hund kissa utan att lyfta på benet? Hur lär man en katt att sluta jama?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-03-18 16:32:00
|
Robert |
Marcus P: Helt korrekt!
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-03-18 16:35:00
|
JoeHill |
Vi är tänkande individer med moral. I alla fall de flesta av oss Men en liten klick av männen tänker inte, utan handlar. Detta handlande utan att tänka på konsekvenserna som omgivningen drabbas för kan inte undvikas genom att påpeka att de måste försöka se vad deras handlande har för konsekvenser. Dessa personer saknar även medlidande så det är svårt att få dem att leva sig in i en våldtagen flicka situation.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-03-18 16:37:00
|
Robert |
JoeHill: Jämför med mitt exempel med alkoholistgenen. Antingen kan alkoholisten själv välja att sluta dricka, eller så kan man ta bort flaskan, dvs de omständigheter som får "förtryckargenen" att bli framträdande. Din liknelse med hundar och katter lämnar därhän.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-03-18 16:38:00
|
JoeHill |
Så hur får man potentiella våldtäckts män att börja tänka? Inte genom att skuldbelägga alla män bara för att de är män. Det är ett steg i motsatt riktning.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-03-18 16:43:00
|
Robert |
JoeHill: En övervägande del av våldtäktsmännen är som du och jag och NEJ, jag anklagar inte dig för att vara en, oftast med sprit i kroppen, som inte ens ser sitt handlande som ett brott.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-03-18 16:46:00
|
JoeHill |
Till Svar 12. Ponera att det fanns en "våldtäckts gen"som gjorde vissa män till potentiella våldtäcktsmän. De som har den skulle då ha valet att inte våldta eller att isoleras från all kontakt med det motsatta könet. Det bästa vore ju att de valde att inte våldta. Helt klart. Men det händer ju inte! Det andra alternativet är att isolera alla potentiella våldäcksmän från samhället innan de begått något brott. Är det bra?
|
|
Inlägg #16: Postat: 2003-03-18 16:53:00
|
Marcus P |
Exemplet i 15 förutsätter att en våldtäkt är en direkt funktion av a förekomsten av en våldtäktsgen och genomslag för genen samt b kontakt med det motsatta könet. Det vill säga, andra faktorer än dessa två saknar betydelse och män kan inte våldtas. Anser du det vara en korrekt beskrivning av verkligheten?
|
|
Inlägg #17: Postat: 2003-03-18 17:03:00
|
JoeHill |
Till svar 16. Nej, det är ingen korrekt beskrivning av verkligheten. Det är svårt att få in verkligheten i ett kommentatorfält.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2003-03-18 18:00:00
|
Robert |
JoeHill: En ev "våldtäktsgen" är lika ointressant som en ev "röka-i-sängen-gen" och lika trolig som en ev "vinna-13-rätt-på-tipset-gen". Dvs det går säkert att hitta en om man letar tillräckligt noga och länge, men kräver en bunt sociala omständigheter för att få genomslag. Jag lägger härmed ner alla ev gendiskussioner, jag vill prata om annat.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2003-03-18 18:02:00
|
Robert |
Äsch vafan, det är ju rätt taskigt att skriva en artikel om gener och sedan vägra att diskutera den. Snälla, bortse från den sista meningen i min kommentar.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2003-03-18 18:05:00
|
JoeHill |
Svar till 14. Nej! En övervägande del av alla våldtäcktsmän är INTE som du eller jag. Det är möjligt att de har en kuk mellan benen, men där slutar likheterna. Våldtäcktsmän saknar vitala delar i sin kognition som avgör vad det är som är mänskligt. Saker som moral, medlidande, rättstänkande etc. Att påstå att personer som saknar dessa grundbegrepp skulle vara som du och jag, är det som gör att gemene man tar avstånd ifrån feminism.
|
|