Inlägg #21: Postat: 2003-03-18 18:11:00
|
JoeHill |
Till svar 18,19. Jag tror inte heller "en gen" kan påverka ett beteende. Det har jag aldrig sagt. Jag "ponerade" i ett teoretiskt exempel. Att en gen skulle ha det genomslaget är ungefär som att påstå att EN miljöfaktor i en persons uppväxt skulle göra honom till en våldtäcktsman.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2003-03-18 18:14:00
|
Robert |
JoeHill: Gå inte på myten om att våldtäktsmannen är en bitter, psykopatisk kvinnohatare som gömmer sig i buskarna om natten. Gruppvåldtäkter är i minoritet, överfallsvåldtäkter är i minoritet. Inte ens tillsammans bildar de något mer än en minoritet. Men det är de som vi reagerar starkast över, och de som media skriver om.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2003-03-18 18:19:00
|
JoeHill |
Till svar 22. Har jag sagt att våldtäcktsmän är bittra, psykopatiska kvinnohatare? Nej. Men något måste ju skilja dem från resten av männen, eller hur? Eller har du gått på myten om att alla män är potentiella våldtäcktsmän?
|
|
Inlägg #24: Postat: 2003-03-18 18:21:00
|
JoeHill |
Att påstå att alla män skulle vara potentiella våldtäcktsmän är som att påstå att alla kvinnor är potentiella barnamörderskor.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2003-03-18 18:41:00
|
Robert |
JoeHill: Ska vi fortsätta vara petiga sa jag inte att alla män är potentiella våldtäktsmän, utan att de flesta våldtäktsmän är som du och jag. Ska vi vara riktigt petiga sa du att "Våldtäcktsmän sic! saknar vitala delar i sin kognition som avgör vad det är som är mänskligt. Saker som moral, medlidande, rättstänkande etc." En ganska träffande beskrivning på en bitter, psykopatisk kvinnohatare.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2003-03-18 18:59:00
|
JoeHill |
Till svar 25. Troligen också en ganska bra beskrivning av vissa företagsledare som sparkar några tusen anställda i en handvändning. Dessa personer är inte mänskliga! Att påstå att de är som du och jag är en förolämpning mot hela mänskligheten.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2003-03-18 19:42:00
|
Robert |
JoeHill: Jo, de är mänskliga. De är födda av en mänsklig kvinna efter ett samlag med en mänsklig man. Det är det här som är jobbigt, att inse att Hitler, Stalin, Charles Manson och de kvinnor som hjälpte honom och FFL-killarna alla har varit små söta barn med stora ögon och små söta fingrar och tår.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2003-03-18 19:43:00
|
Robert |
Att exkludera dom ur mänskligheten är måhända förståeligt, men leder till att din "goda" syn på mänskligheten inte är särskilt god.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2003-03-18 19:47:00
|
JoeHill |
De är kanske mänskliga i en biologisk kontext men inte i en socialpsykologisk. Visst var Hitler en människa men var han mänsklig? Det tycker inte jag. Jag tycker inte det är mänskligt att gasa ihäl folk. Tycker du?
|
|
Inlägg #30: Postat: 2003-03-18 19:49:00
|
JoeHill |
Till svar 28. Kan du utcekla det där, jag fattar ingenting.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2003-03-18 20:08:00
|
Robert |
JoeHill: Så du menar att det finns "varelser" hittar inget bättre ord, som är födda från man och kvinna, men som inte är mänskliga?
Hitler var i högsta grad mänsklig, ingen god människa, men med goda och dåliga sidor. Hans goda sidor förträngs gärna med tanke på vad han har gjort, men de fanns där. Förnekar vi dom flyr vi från problemet.
|
|
Inlägg #32: Postat: 2003-03-18 20:26:00
|
Robert |
JoeHill: Vi är ganska off-topic fast vi kanske kommer tillbaka till utgångspunkten... Jag måste koppla ner och ta tag i min vardag utanför Sourze. Tack för diskussionen tills vidare och god natt!
|
|
Inlägg #33: Postat: 2003-03-18 20:30:00
|
JoeHill |
Till svar 31. Robert jag tror du missupfattar mig med flit. Sov gott!
|
|
Inlägg #34: Postat: 2003-03-19 10:10:00
|
Robert |
JoeHill: God morgon. Det verkar som vi har olika uppfatting om vad som är mänsklighet, människa och mänskligt. Jag drar gärna ett streck i debatten, eftersom vi är långt ifrån ämnet. Det är ett intressant samtalsämne, men vi får nog ta upp det nån annan gång.
|
|
Inlägg #35: Postat: 2003-03-19 17:21:00
|
Marcus P |
Ni är inte alls offtopic. Ni är rätt nära diskussionsämnet. Robert, jag tror att JoeHill skiljer på "mänsklig" i betydelsen "biologisk människa som kan få fertil avkomma med andra människor" och "mänsklig" i betydelsen "humanistisk eller omfattande någon slags moral". Något åt det hållet i alla fall.
|
|
Inlägg #36: Postat: 2003-03-19 17:23:00
|
Marcus P |
Eftersom det här väsentligen är en diskussion om arv och miljö vill jag ställa frågan: vad har gjort de "omänskliga" människorna "omänskliga"? Är de födda med det eller har de blivit så till följd av något i deras omgivning?
|
|
Inlägg #37: Postat: 2003-03-19 17:25:00
|
Marcus P |
Själv vill jag alla gånger ansluta mig till den senare tesen. Inte för att jag är säker på att det är så, utan för att konsekvenserna av den blir att vi måste ändra på samhället medan konsekvenserna av alternativet är nåt som liknar rasbiologi. Kalla det för att jag hoppas. Och jag tror att det är lite likadant med könsrollerna. Om det är biologin som har sagt att kvinnor ska dubbelarbeta för låga löner går det ju inte att ändra på. Vilket vore synd.
|
|
Inlägg #38: Postat: 2003-03-19 18:17:00
|
Hugo Olsson |
Det är intressant att det ibland är de "omänskliga" som är bäst på att överleva och lösa sina uppgifter. Läste någon gång att en majoritet av jaktpiloterna i RAF sommaren -40 var psykopater. Det krävdes den typen av personlighet för att bete sig rationellt under utdragen, extrem press.
|
|
Inlägg #39: Postat: 2003-03-19 20:32:00
|
JoeHill |
Marcus P: Alla beteenden bottnar i en kombination av orsaker. Genetiska OCH sociala. Det kan inte vara det ena eller andra, hur gärna likhetsfeministerna än vill det.
|
|
Inlägg #40: Postat: 2003-03-20 12:26:00
|
Marcus P |
Jag har genomgående motsatt mig "det ena eller det andra". Självfallet inverkar såväl natur som kultur. Men man kan fråga sig i vilken utsträckning naturen resp. kulturen inverkar. Och jag hardessutom valt att försöka se till konsekvenserna.
|
|