En manlig feminist talar ut

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2003-03-16 15:04:00
JoeHill
Addiction 2000 Jun;956:873-88 Personality disorder traits, family environment, and alcohol misuse: a multivariate behavioural genetic analysis. Jang KL, Vernon PA, Livesley WJ. AIMS: This study seeks to estimate the extent to which a common genetic and environmental basis is shared between i traits delineating specific aspects of antisocial personality and alcohol misuse, and ii childhood family environments, traits delineating broad domains of personality pathology and alcohol misuse.
Inlägg #2: Postat: 2003-03-16 15:05:00
JoeHill forts..
DESIGN: Postal survey data were collected from monozygotic and dizygotic twin pairs. SETTING: Twin pairs were recruited from Vancouver, British Columbia and London, Ontario, Canada using newspaper advertisements, media stories and twin clubs...
Inlägg #3: Postat: 2003-03-16 15:06:00
JoeHill forts...
PARTICIPANTS: Data obtained from 324 monozygotic and 335 dizygotic twin pairs were used to estimate the extent to which traits delineating specific antisocial personality traits and alcohol misuse shared a common genetic and environmental aetiology...
Inlägg #4: Postat: 2003-03-16 15:06:00
JoeHill forts...
Data from 81 monozygotic and 74 dizygotic twin pairs were used to estimate the degree to which traits delineating personality pathology, childhood family environment and alcohol misuse shared a common aetiology. MEASUREMENTS: Current alcohol misuse and personality pathology were measured using scales contained in the self-report Dimensional Assessment of Personality Pathology...
Inlägg #5: Postat: 2003-03-16 15:07:00
JoeHill forts...
Perceptions of childhood family environment were measured using the self-report Family Environment Scale. FINDINGS: Multivariate genetic analyses showed that a subset of traits delineating components of antisocial personality i.e. grandiosity, attention-seeking, failure to adopt social norms, interpersonal violence and juvenile antisocial behaviours are influenced by genetic factors in common to alcohol misuse...
Inlägg #6: Postat: 2003-03-16 15:07:00
JoeHill forts..
Genetically based perceptions of childhood family environment had little relationship with alcohol misuse. CONCLUSIONS: Heritable personality factors that influence the perception of childhood family environment play only a small role in the liability to alcohol misuse. Instead, liability to alcohol misuse is related to genetic factors common a specific subset of antisocial personality traits describing conduct problems, narcissistic and stimulus-seeking behaviour.
Inlägg #7: Postat: 2003-03-16 15:33:00
Conny Samuelsson
JoeHill kan du översätta ovantående till svenska, så kan även icke engelsktalande få del av din "visdom"?
Inlägg #8: Postat: 2003-03-16 15:58:00
JoeHill
"...grandiosity, attention-seeking, failure to adopt social norms, interpersonal violence and juvenile antisocial behaviours are influenced by genetic factors in common to alcohol misuse..." "..storslagenhet, bekräftelsebehov, anpassningssvårighet, våldsamhet samt antisocialt beteende som ungdom, korrelerar med genetiska faktorer i anslutning till alkohol missbruk.
Inlägg #9: Postat: 2003-03-16 16:04:00
JoeHill
Jag ville visa att beteenden är inte enbart är ett resultat av uppfostran och uppväxt. Generna spelar även en stor roll här. Detta gör det mycket svårare att finna en lösning på problemet med mäns och kvinnors beteende. Det kanske inte räcker med att ända på vår uppfostran av våra barn. Så vad ska vi sätta in? Genterapi?
Inlägg #10: Postat: 2003-03-16 16:07:00
Robert
JoeHill: Förstår inte riktigt vad du är ute efter. Visst KAN det finnas en genetisk orsak till vissa sorters alkoholism, med det beteendemönster som du beskriver. Men jag hoppas inte du gått på myten om att det bara är män med allvarliga personlighetsstörningar och/eller alkoholmissbruk som förgriper sig på kvinnor...
Inlägg #11: Postat: 2003-03-16 16:19:00
JoeHill
Jag ville bara belysa att beteenden i stort orskas av en mängd faktorer däribland genetiska. I din krönika framstår det som om hela patriarkatet är en orsak av pojkars uppfostran, vilket delvis kan vara sant men är inte hela sanningen. De genetiska aspekterna måste belysas annars faller trovärdigheten.
Inlägg #12: Postat: 2003-03-16 16:29:00
Hugo Olsson
Jag tror JoeHill vill säga att eftersom generna enligt studien påverkar vissa beteenden våldsamhet och alkoholmissbruk så finns det goda skäl att anta att generna även påverkar andra beteenden tex "manligt" och "kvinnligt" beteende". Vilket jag håller med om.
Inlägg #13: Postat: 2003-03-16 16:32:00
Robert
Patriarkatet är en orsak av pojkars OCH flickors uppfostran. De genetiska faktorerna finns, även om jag anser att de är av mycket mindre vikt än vad det ges sken av.
Inlägg #14: Postat: 2003-03-16 16:40:00
JoeHill
Vad Robert "anser" är helt ovidkommande om han inte kan styrka det med vetenskapliga fakta. Mycket lite i den feministiska debatten styrks av vetenskapliga fakta. Allting är baserat på lösa grunder och vad vissa "proffstyckare" har skrivit i sina feministiska böcker.
Inlägg #15: Postat: 2003-03-16 16:53:00
Robert
Ett kommentatorsfält är alltför smått för att förklara min åsikt. Däremot tycker jag att det finns mycket vetenskapliga fakta i feministisk debatt. Att avfärda forskare som "proffstyckare" är väl en undanflykt.
Inlägg #16: Postat: 2003-03-16 17:00:00
JoeHill
Anledningen till att den gemene feministen inräknat Robert är vetenskapsfrånvänd ligger i deras teorier inte styrks av de vetenskapliga studier som har gjorts. För att bygga upp sina argument använder de sig istället av lösa antaganden som tex att pojkar uppfostras att "ta för sig" medans flickor uppfostras att vara "passiva"...
Inlägg #17: Postat: 2003-03-16 17:01:00
JoeHill
Visa mig en enda vetenskaplig studie som visar att pojkars benägenhet att ta för sig ENDAST är beroende av deras uppfostran och inte delvis genetiskt betingat. Då jag ska överväga att bli feminist.
Inlägg #18: Postat: 2003-03-16 17:45:00
Hugo Olsson
Finns iofs studier som visar hur lärare låter killarna prata mycket mer än tjejerna i klassen. Sen har ju Robert faktiskt gått med på att det nog finns en liten genetisk influens. Så tydligen går det att kombinera feminism och gentik...
Inlägg #19: Postat: 2003-03-16 17:58:00
JoeHill
Hur vet man att lärarnas beteende låta pojkar komma till tals mer än flickor inte delvis är ett resultat av lärarnas gener? Det enda som har vetenskaplig tyngd på detta område gener kontra miljö är tvillingstudier. Jag har aldrig hört en feminist hänvisa till en tvillingstudie.
Inlägg #20: Postat: 2003-03-16 18:41:00
Katarina
svar 19: om nu ojämlikhet hade med gener att göra, vore det inte en väldigt stor anledning att försöka motverka ännu mer, med social påverkan?
Och hur i allsindar skulle en sådan tvillingstudie se ut? Skulle man klä ut den ena tvillingen till det andra könet och sen se hur det gått för dem tjugofem år senare???
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...